De fleste ledere kan nok nikke genkendende til følelsen af, at den feedback, de modtager fra medarbejderne, ikke er fuldkommen ærlig. Nogle medarbejdere undgår måske helt at nævne afgørende feedback til lederen for ikke at fremstå krævende eller utilfredse. Derfor er det en god idé at opfordre til og gøre det trygt for medarbejderne at komme med deres ærlige feedback og andre bidrag.
For uden ærlig feedback fra medarbejdere vil du højst sandsynlig gå glip af vigtig viden om medarbejdernes trivsel og engagement og om de reelle udfordringer og behov på arbejdspladsen.
Kort sagt kan manglende ærlig feedback fra medarbejdere have en betydelig negativ indvirkning på arbejdspladsens effektivitet og trivsel.
I artiklen ”How to Get the Honest Input You Need from Your Employees” fra Havard Business Review kommer Jeff Wetzler, som er ekspert i læring i organisationer, med fem råd om at skabe en kultur på arbejdspladsen, hvor feedback og input fra medarbejderne er velkomne. Det bliver kaldt spørgemetoden.
Spørgemetoden
Spørgemetoden er en tilgang til at få ærlig feedback, der består af fem punkter:
- Nysgerrighed giver nye perspektiver
- Tryghed er afgørende
- Spørgsmål der passer til tid og sted åbner op for samtalen
- Ved at lytte kan du lære
- Refleksioner kan hjælpe dig videre
1. Nysgerrighed giver nye perspektiver
Når du skal lære af andre, er det først og fremmest vigtigt, at du oprigtigt vælger at være nysgerrig. Forhold dig til problemstillinger i hverdagen ud fra et perspektiv, hvor du ikke har alle svarene. Når medarbejderne kan mærke, at du er nysgerrig på deres feedback og input, vil de også være mere tilbøjelige til at dele det med dig.
Det kan være svært at være nysgerrig, hvis du sidder fast i en tro på, at du ved lige præcis, hvad der foregår. Du kan derfor med fordel stille dig selv tre spørgsmål:
- Hvilken information om medarbejderen eller situationen overser jeg?
- Hvordan kan jeg ubevidst være med til at påvirke problemstillingen negativt?
- Hvilke udfordringer kan medarbejderen stå overfor, som jeg ikke er opmærksom på?
Disse tre spørgsmål kan være med til at gøre det tydeligt, at du ikke i forvejen kender alle svarene, og det vil derfor være åbenlyst at spørge.
2. Tryghed er afgørende
Bare fordi du ønsker at lære af medarbejderne, er det ikke sikkert, at de selv ønsker at dele deres holdninger med dig. Om medarbejderne ønsker at dele vigtig viden med dig, kommer i høj grad an på den psykologiske tryghed på arbejdspladsen. Som leder kan det være svært at vurdere, hvor trygge medarbejderne reelt set er med at dele deres holdninger og feedback på arbejdspladsen. De følgende tre strategier kan dog være med til at øge den psykologiske tryghed og dermed mængden af ærlig feedback fra medarbejderne:
- Snak sammen på medarbejderens præmisser: Vælg et sted og et tidspunkt, som er behageligt for medarbejderen. Spørg gerne, hvor og hvornår medarbejderne ønsker, at I skal snakke sammen.
- Åbn op: Forklar medarbejderen hvorfor du ønsker at tale sammen, så I begge forstår, hvad samtalen skal handle om. Her kan du med fordel nævne, hvilke udfordringer du oplever, og hvordan medarbejderen kan hjælpe.
- Udtryk at du er klar på ærlig feedback: Hvis du skal være sikker på, at medarbejderen rent faktisk siger sin ærlige mening, skal du klart gøre udtryk for, at du klar på selv den hårde sandhed. Her er det selvfølgelig vigtigt, at du også holder, hvad du lover og ikke reagerer følelsesmæssigt på medarbejderens feedback.
Disse tre strategier kan være med til at åbne samtalen op og gøre medarbejderen tryg ved at dele sin ærlige feedback med dig.
3. Spørgsmål der passer til tid og sted åbner op for samtalen
Det rigtige spørgsmål, stillet på den rigtige måde, er en af de mest effektive måder, en leder kan få ærlig feedback på. Men ikke alle spørgsmål er lige gode, og mange spørgsmål vil ikke fremme feedback fra medarbejderne. Tre spørgsmål er dog særligt effektive til at få medarbejdernes ærlige mening frem:
- Hvad ser du som det største og mest centrale problem, der skaber udfordringer? Dette spørgsmål skaber en ramme for jeres samtale, og du vil hurtigt få et overblik over, hvad medarbejderen helt grundlæggende mener.
- Hvad overser jeg? Dette spørgsmål åbner op for, at du ikke kender alle svarene, og medarbejderne vil føle sig tryg ved at dele, hvad de anser som dine blinde vinkler.
- Hvordan tror du, vi kan løse problemet eller problemerne? Spørgsmål inviterer til, at medarbejderne kan dele idéer med dig. Ofte vil medarbejderne have en masse gode idéer, fordi de sidder med problemstillinger til hverdag.
De tre ovenstående kan meget vel åbne op for en helt ny form for dialog, hvor medarbejdernes feedback vil fremstå mere ærlig og dermed også mere brugbar.
4. Ved at lytte kan du lære
Det rigtige spørgsmål er kun brugbart, hvis du lytter, fordi du rent faktisk vil lære af medarbejderen. Mange kommer nemlig hurtigt til kun at lytte efter det overfladiske indhold i det, der bliver sagt. Men hvis du skal lytte for at lære, kræver det, at du både er opmærksom på indholdet, følelserne og handlingen bag det sagte. Ved at være opmærksom på følelserne bag, bliver for eksempel medarbejderens frustration eller udmattelse tydelig for dig. Ved at lytte til handlingen bag bliver du opmærksom på, hvad medarbejderen forventer, at du vil gøre, og hvad de selv ønsker at gøre.
Ved at lytte efter både indhold, følelser og handling kan du få skabt et samlet billede af både problemerne, I står overfor, og af medarbejderne selv.
5. Refleksioner kan hjælpe dig videre
Det sværeste ved at lære fra andre er ikke nødvendigvis hverken at spørge eller lytte, Det sværeste ved at lære af andre er ikke nødvendigvis at spørge eller lytte, men at finde ud af, hvordan den nye viden fra medarbejderne bedst kommer i spil. Her er refleksion essentielt, og følgende tre spørgsmål kan hjælpe dig på vej:
- Hvordan kan den nye viden ændre mit perspektiv på situationen?
- Hvad kan jeg gøre baseret på den nye viden?
- Hvordan kan de nye indsigter udfordre mit verdenssyn, antagelser eller handlemåder?
Disse refleksioner kan være med til at afsløre, at du måske har haft et helt andet syn på en situation eller en medarbejder, end du har nu. Samtidig vil du måske opleve, at du hidtil aldrig har fået helt ærlig feedback, og at den ærlige feedback gør en kæmpe forskel for arbejdspladsen.
Når du har reflekteret, er det en god idé at tage fat i den eller de medarbejdere, du har talt med og gøre dem opmærksomme på, hvordan du har handlet ud fra deres feedback. På den måde sørger du for, at medarbejderne kan mærke, at deres feedback er værdsat, og I vil dermed være på vej mod en kultur, hvor ærlig feedback er normen.