Feedback er et effektivt og vigtigt værktøj for ledere. Det er nødvendigt, at medarbejderne løbende modtager en eller anden form for feedback for deres arbejde, da det både kan være med til at motivere og udvikle deres kompetencer. 

Men alligevel døjer mange ledere med en frygt for feedback, og hvordan den skal gives. Frygten kan ende med at blive en barriere mellem din feedback og medarbejderne, hvilket ikke gavner nogen. Sådan skriver Deborah Grayson Riegel, facilitator med fokus på ledelse, i artiklen ”Overcome Your Fear of Giving Feedback” i Havard Business Review. Deborah Grayson Riegel opridser tre hyppige grunde til, at ledere frygter feedback, og giver råd om, hvordan du kan tackle hver enkelt. 

Læs også:At give og modtage konstruktiv feedback 

1. Jeg frygter at min feedback bliver misforstået

Når man som leder giver feedback, kan man være bange for, at modtageren måske vil blive sur, ked af det eller såret over den feedback, du giver. Det er naturligvis helt i orden at bekymre sig om modtagerens reaktion, men problemet opstår, når denne frygt står i vejen for feedback. Faktisk viser studier, at denne frygt for at såre medarbejderne, udsætter selve feedbackprocessen på mange arbejdspladser. Det går ud over trivslen, da medarbejderne ender med ikke at vide, hvad de gør godt, og hvor de kan forbedre sig. 

Her er det vigtigt at huske på, at du ikke kan eller burde kunne kontrollere andres følelser og reaktioner på noget, du fortæller dem. Om en medarbejder begynder at græde, bliver vred eller accepterer din feedback kommer an på mange faktorer, såsom personlighed og livsperioder, som du ikke har indflydelse på. 

Men du kan sørge for, at du understreger dine positive intentioner med din feedback, er konstruktiv og konkret og ikke bliver personlig. Det kan også være hjælpsomt at bede om feedback på din feedback, så du får et klarere syn på, hvordan du egentlig fremstår i situationen. 

Læs også: 6 råd: Sådan giver du feedback til en der råber eller græder

2. Jeg frygter at feedbacksamtalen bliver lang og trækker ud 

Nogle ledere har måske et indtryk af, at feedback skal tage lang tid. Men ikke alle feedbacksamtaler behøver at tage lige meget tid. Du kan nemlig variere, hvor lang tid du skal bruge på at give feedback, alt efter hvad den enkelte medarbejder har behov for. Nogle medarbejdere har et ønske om en længere snak, mens andre ikke har det samme behov.  

En feedbacksamtale skal ikke leve op til en bestemt varighed, og derfor er det oplagt, hvis du kan lære medarbejdernes behov for feedback at kende. Den kan du blandt andet gøre ved bare at spørge, hvordan hver medarbejder forerækker feedback. På den måde kan du skabe variation i din feedbackmetode og bruge mere tid på de medarbejdere, der efterspørger det. 

3. Jeg frygter at feedbacksamtalen skal være perfekt

En anden grund til, at mange ledere gruer for at give feedback, kan være opfattelsen af, at den feedback, man giver, skal være helt perfekt og gennemtænkt. Men sandheden er, at feedback altid vil være en blanding af målbare data og subjektive opfattelser. Derfor kan medarbejderen sagtens være uenig med dig i dele af den feedback, du giver. 

Vær derfor åben for at have en dialog fremfor en monolog, hvor kun du snakker. Det er også muligt, at feedbacken bliver en proces, der varer flere samtaler. På den måde kan du også få ny information og perspektiver, som du kan bruge fremadrettet, når du skal give feedback igen. Dette hænger altså også sammen med forrige punkt – nogle medarbejdere har bare et behov for, at jeres feedbacksamtale tager længere tid end andre. Det kan også betyde, at du har flere samtaler med samme medarbejder. Her er nogle grunde til, at feedback kan være en længere proces: 

  • Din feedback til medarbejderen er nuanceret og kompleks 
  • Du er ikke sikker på, at medarbejderen forstår din feedback, og du vil gerne hjælpe vedkommende til at forstå den 
  • Du er ikke sikker på medarbejderens perspektiver, og du vil gerne forstå dem 
  • Medarbejderen har en negativ reaktion på din feedback 
  • Der er uenighed om din feedback 
  • Du har lavet en fejl i din tidligere feedback 

Hvis du er opmærksom på, at der er mulighed for at tale videre om din feedback, er det nemmere at lade ideen om, at din feedback skal være perfekt, ligge. 

Læs også: Mentale forhindringer for en god feedback-kultur