Opfindsomhed er evnen til at respondere på nye og værdifulde måder i situationer, hvor det er nødvendigt. Det er evnen til at handle hurtigt, smart og tilpasningsdygtigt der, hvor de hidtidige måder at agere på ikke længere slår til.
Som leder skal du lede efter opfindsomheden alle steder i organisationen. Du skal samtidig styre den ved at sikre, at opfindsomheden bliver udnyttet rigtigt, og at der hverken er for meget eller for lidt. Opfindsomhed skal styres, men lige præcis ikke overstyres og overledes.
Find fokus i opfindsomheden
Enhver leder må finde ud af, hvilken slags opfindsomhed, der er brug for i hendes organisation. Den radikale eller den mere hverdagsagtige opfindsomhed? Måske begge dele. Og det hele må opgaverettes.
Mange arbejdspladser har uendelige mængder af opfindsomhed, som ikke for alvor kanaliseres ind i arbejdet med kerneopgaven. Det bliver for meget ’ud-af-boksen’ tænkning og for lidt opfindsomhed knyttet til den konkrete opgaveløsning. Et rigtigt godt sted at begynde det systematiske arbejde med opfindsomheden er altså at beslutte sig for et fokus, en retning og en forpligtelse på opgaven.
De seks principper
De følgende seks principper kan guide til at arbejde med opfindsomhed i organisationer. De bygger på den præmis, at ledelse skaber rammer for opfindsomhed ved at sætte fokus, skabe retning og forpligtelse på opgaven, mens det i praksis er medarbejderne, der driver værket.
1) Eksperimentér og lær af fejl
Mange nye opdagelser, små som store, sker, når vi eksperimenterer og tilmed tør lære af de eventuelle fejl, vi begår. Som leder gælder det om at skabe en kultur, der muliggør dette. Tilskynd til ideer, tillad eksperimenter og fejlskud og opfordr dine medarbejdere til at bygge videre på andres ideer. Betragt fejl som åbninger til nye opdagelser og ikke kun som noget, der skal gemmes væk hurtigst muligt.
2) Eksperimentér og leg
Vi er opfindsomme, når vi leger og eksperimenterer med det materiale, vi arbejder med. Når man eksperimenterer udvikler man nye ideer, som er på kanten af eksisterende faglighed. Genopfind om muligt legen på arbejdspladsen, men gør den opgavefokuseret. Vær bevidst om den ledelsesmæssige styring dette fordrer.
3) Åbn op for nye tanker
Rejs ud. Besøg det fremmede. Inviter det fremmede ind. Ledere tilgodeser ofte medarbejdere, der ligner dem selv i adfærd, baggrund, køn og værdier. Gør op med den tendens ved at invitere det skæve ind. Afsæt tid af til noget, der er på kanten af kerneopgaven. Måske er det der, du henter din energi og de nye påfund. Gå på tværs af fagligheder. Det gælder både for ledere og medarbejdere.
4) Du skal snuble noget mere
Den menneskelige tænkning sættes ofte først for alvor i gang, når vi snubler. Her menes primært i metaforisk forstand. Når vi overraskes og forundres, men det behøver ikke være spektakulært.
5) Dyrk gamle nyheder
Vi lever i en brug-og-smid-væk kultur, men mange kreative mennesker skaber det nye ved at sætte det gamle sammen på nye måder. Måske skal du på besøg i kælderen eller i jeres arkiver. Med et tvist kan det gamle blive som nyt. Det er noget modebranchen for alvor udnytter, så vær ikke bange for at gå på jagt i andre brancher efter inspiration som leder.
6) Husk værdierne
Når man arbejder med opfindsomhed skal man tænke langsigtet. Opfindsomheden skal ikke spændes entydigt for en særlig dagsorden som fx vækst, da opfindsomheden vil lide åndenød og kvæles. At fostre opfindsomhed kræver mental åbenhed hos den opfindsomme og i hendes omgivelser.
Artiklen bygger på hovedpointer fra bogen ”Opfindsomhed” af Lene Tanggaard.
Læs også:
Få 4 simple råd til innovationsprojektet