Er du en af dem, der altid står klar til at hjælpe andre på arbejdet, men aldrig selv beder om hjælp? Så er der stor sandsynlighed for, at du føler dig overbebyrdet.
Det ikke at bede om hjælp på arbejdet er nemlig blandt de vigtigste årsager til, at man føler sig overbebyrdet, viser en undersøgelse, som ledelsescoach Rebecca Zucker står bag.
Ledelsescoach Rebecca Zucker kom i en undersøgelse frem til, at det ikke at søge hjælp på arbejdet var blandt de vigtigste årsager til at føle sig overbebyrdet. Hun undersøgte forskellige personlige faktorer (ikke selve arbejdsmængden) hos 730 fuldtidsarbejdende fagfolk globalt, og den manglende evne til at søge hjælp var den næsthyppigste årsag til, at deltagerne følte sig overbebyrdet.
I artiklen “How to Get Better at Asking for Help at Work” på hbr.org skriver hun, at mange ikke beder om hjælp, selvom det ville gøre arbejdsbyrden mere overskuelig og følelsen af at være overbebyrdet mindre. Og det, at man ikke beder om hjælp, skyldes ikke mangel på viden om, hvem der kan hjælpe, eller hvornår eller hvordan man beder om hjælp. Det skyldes derimod modvilje mod at bede andre om hjælp, skriver hun.
Hvorfor folk afholder sig fra at bede om hjælp
De typiske grunde til ikke at bede om hjælp på arbejdet er:
- Jeg vil se svag eller inkompetent ud
- Jeg vil bebyrde andre eller virke krævende
- Andre vil miste tilliden til mig
- Jeg kan ikke regne med nogen og skal derfor gøre alting selv
Det er disse antagelser om, hvad der vil ske, hvis du beder om hjælp, du skal slippe af med for at kunne række ud og bede om hjælp, når du har brug for den.
Sådan ændrer du dine tanker om at bede om hjælp
Her er seks strategier for, hvordan du slipper af med din modvilje mod at bede om hjælp:
- Identificer hvad det er, der holder dig tilbage
Du er muligvis ikke bevidst om, hvad det er, der holder dig tilbage fra at bede om hjælp. Du har måske en vag fornemmelse af din modstand, men kan ikke klart formulere den nøjagtige årsag til den. Spørg dig selv: “Hvad er jeg bange for, der sker, hvis jeg beder om hjælp?” og “Hvad ville konsekvensen være?”
Måske frygter du, at billedet af dig som en, der kan klare alt på egen hånd, falmer, og du vil blive set på som en leder, der har mistet sin magi.
Denne frygt er følelsesmæssig – ikke rationel – og kan være svær at indrømme. Du skal måske reflektere lidt over ovenstående to spørgsmål for at lade svarene komme op til overfladen. At skrive dagbog eller tale med en betroet ven, kollega, uddannet coach eller terapeut kan hjælpe dig med at afdække de primære interne barrierer, der holder dig tilbage. - Reflekter over grunden til din modvilje
At tænke over, hvor eller hvordan din modvilje mod at bede om hjælp oprindeligt opstod, kan give nyttige indsigter.
Måske stammer din modvilje fra oplevelser i barndommen, hvor du har følt dig alene og uden hjælp. Men i dag på dit arbejde er du formentlig ikke alene og uden hjælp. At indse, hvor din idé om, at du skal klare det hele selv, stammer fra, kan hjælpe dig med at se mere objektivt på det. Selvom det stadig kan føles sandt, er det faktisk ikke længere sandt.
Ifølge Deborah Grayson Riegel, ledercoach og medforfatter til bogen “Go to Help: 31 Strategies to Offer, Ask for, and Accept Help”, begynder man fra omkring syvårsalderen at forbinde det at bede om hjælp med et dårligt omdømme. Man er blevet indpodet at tænke: ”De kommer til at tro, jeg er dum/dårlig/doven/svag, hvis jeg indrømmer, at jeg har brug for hjælp”.
Dog har man en tendens til at bekymre sig mindre om, hvad andre tænker, når man er nået midt i livet. Måske er det derfor, at dem over 55 år er mest tilbøjelige til at bede om hjælp, som det fremgår af Rebecca Zuckers undersøgelse. Denne aldersgruppe følte sig også mindre overbebyrdet på arbejdet end andre aldersgrupper.
Ifølge Deborah Grayson Riegel har nogen måske også oplevet at få hjælp, der faktisk ikke var nyttig. Fx af folk, der tilbød at hjælpe og derefter tog fuldstændigt over og gjorde arbejdet, eller folk, der gjorde det klart, at de ikke syntes, at du burde have brug for hjælp.
At have sådanne oplevelser kan få dig til at generalisere og tro, at hjælp ikke er nyttig, eller hvis én persons hjælp ikke er nyttig, er ingens hjælp nyttig. - Prøv små adfærdsændringer
Lav små adfærdsændringer for at mærke, hvordan det føles, og hvilken respons du får fra andre. Det kan være noget simpelt som at spørge: “Kan jeg brainstorme med dig i fem minutter?” eller “Vil du kigge på mit oplæg og komme med feedback?”
Læg også mærke til, hvordan du ser på andre, der beder dig om hjælp. Tror du, de er mindre kloge eller kompetente? Eller ser du deres anmodning om hjælp som noget, der er helt normalt, og noget du gerne selv vil kunne gøre? - Inddrag andre
Fortæl dine kolleger, at du arbejder på at blive bedre til at bede om hjælp. Det giver dem mulighed for at være mere åbne over for dine anmodninger om hjælp, hvilket gør det nemmere for dig at række ud og reducerer din modvilje mod at bede om hjælp, når du har brug for den. - Sæt mål og øv dig
Sæt håndgribelige, specifikke mål eller strukturer for dig selv, så du får øvet dig i at bede om hjælp. Du kan oprette et dagligt eller ugentligt mål for, hvor mange gange du skal bede om hjælp. For at forpligte dig kan du arbejde med en coach eller tale med en ven eller kollega om, hvordan det går med at øve.
Du kan også øve dig i at bede om hjælp privat og på den måde få opbygget denne muskel. - Reflekter regelmæssigt
Refleksion er der, hvor meget af læringen sker. Find en fast tid og kadence (f.eks. dagligt/ugentlig) til at stille dig selv nogle gode reflekterende spørgsmål som:
• Hvor lykkedes det mig at bede om hjælp?
• Hvad gjorde det nemmere for mig at gøre det?
• Hvor bad jeg ikke om hjælp, selvom jeg virkelig kunne have brugt den?
• Hvad holdt mig tilbage?
• Hvor har jeg mulighed for at bede om hjælp næste gang?
• Hvad kan jeg gøre anderledes næste gang?
Denne refleksion behøver ikke at tage lang tid (blot fem-ti minutter). Men det er vigtigt, at det sker, uanset om du blot overvejer spørgsmålene, skriver og gemmer dine svar eller taler om dem med en anden – eller alle tre ting.
At overvinde din modvilje mod at bede om hjælp kræver løbende øvelse, refleksion og integration af nye tankesæt. Ved at bryde gamle, uproduktive mønstre, der forhindrer dig i at række ud efter hjælp, når du virkelig har brug for den, vil du føle dig mere støttet og mindre overbebyrdet på arbejdet.
Artiklen er frit oversat og redigeret fra artiklen ”How to Get Better at Asking for Help at Work” skrevet af ledelsescoach Rebecca Zucker og bragt i Harvard Business Review.