Mens dygtige ledere går op i at prioritere de vigtigeste arbejdsopgaver, går exceptionelle ledere også op i deres medarbejdere. Her er ni gode råd om, hvad du som leder skal give dine medarbejdere for at blive en exceptionel leder.
Den exceptionelle leder:
1. Giver frie rammer
En medarbejder går op i arbejdsopgaven, når hun føler ejerskab over den, og det gør hun, når lederen giver hende frie rammer til at løse den. Samtidig fordrer frie rammer, at medarbejderen begynder at tænke innovativt. Selv i stillinger med rutineprægede opgaver, er der mulighed for alternative tilgange, og frie rammer giver medarbejderen mulighed for at opfinde nye og bedre løsninger på arbejdsopgaverne.
2. Skaber klare forventninger
Samtidig med at der skal være frihed i jobbet til at løse opgaver på innovative måder, er klare forventninger til medarbejderen altafgørende. Det er stressende ikke at vide, hvad der forventes af én fra dag til dag. Når en exceptionel leder ændrer regler eller arbejdsgange, kommunikerer hun ændringen, før den træder i kraft. Når det ikke er muligt, tager hun sig tid til efterfølgende at forklare sine medarbejdere, hvorfor hun lavede ændringen, og hvordan hendes fremtidige forventninger ser ud.
3. Formulerer meningsfulde formål
Arbejdet giver mening, når det gør en reel forskel for den enkelte borger. Lad dine medarbejdere vide, hvad formålet med deres arbejde er i forhold til organisationen, borgerne og endda hele samfundet. Hvis du kan, så få medarbejderne til at formulere formål med deres egne arbejdsopgaver. At have en følelse af, at der er et formål med ens arbejde, starter med bevidstheden om, hvad der er vigtigt – og hvorfor det er vigtigt. Uden meningsfulde formål er arbejde bare arbejde. Og ingen kan lide bare at arbejde.
4. Giver mulighed for at bidrage med betydningsfulde inputs
Engagerede medarbejdere har idéer. Hvis du fjerner medarbejdernes mulighed for at komme med nye forslag eller straks afviser deres idéer, falder deres engagement. Excepetionelle ledere gør det nemt for deres medarbejdere at komme med nye inputs. De stiller spørgsmål og hjælper medarbejderne til at føle sig trygge ved at komme med forslag. Når en medarbejders nye idé ikke er hensigtsmæssig, tager lederen sig tid til at forklare hvorfor. Excpetionelle ledere ved, at når en medarbejder kommer med nye forslag, så er det fordi, medarbejderen går op i sit arbejde. Derfor sørger den ekstraordinære leder for, at medarbejderne ved, at deres forslag bliver overvejet – og værdsat.
5. Interesser sig for sine medarbejdere både fagligt og personligt
Alle medarbejdere ønsker at arbejde med og for mennesker, de respekterer og beundrer – og ønsker at arbejde med og for mennesker, der respekterer og beundrer dem. Derfor er en venlig bemærkning, en snak om familien og en uformel samtale meget mere værd end afdelingsmøder og formelle evalueringer. En ægte følelse af kemi er personlig. Derfor viser den excpetionelle leder, at hun interesser sig for og værdsætter medarbejderens personlighed – og ikke blot de faglige kvalifikationer.
6. Behandler alle retfærdigt
De fleste medarbejdere har ikke noget imod en krævende leder, der er hurtig til at give (ikke nødvendigvis positiv) feedback, så længe lederen samtidig er retfærdig. Fantastiske ledere behandler alle medarbejdere forskelligt, men samtidig fair. Den ekstraordinære leder ved, at god kommunikation er nøglen til at vise sine medarbejdere, at hun er retfærdig. Hvis medarbejderne forstår rationalet bag en bestemt beslutning, vil de være mindre tilbøjelige til at antage, at lederen er unfair og favoriserer.
7. Giver kritik mens ingen andre hører det
Ingen medarbejdere er perfekte. Enhver medarbejder har brug for konstruktiv kritik, og enhver medarbejder fortjener konstruktiv kritik. Gode ledere giver denne kritik. Exceptionelle ledere gør det, mens ingen andre hører det.
8. Roser mens andre hører det
Alle medarbejdere, selv de mindre dygtige, gør ind imellem noget godt. Enhver medarbejder fortjener derfor ros og værdsættelse. Det er nemt at identificere de dygtige medarbejdere – det er dem, der konstant får ros for deres arbejde. Det er dog værd at overveje, om konstant anerkendelse er den egentlige grund til, at netop de er de dygtigste medarbejdere. Du kan til tider være nødt til at arbejde hårdt for at finde grunde til at rose en medarbejder, der egentlig blot udfører sine arbejdsopgaver på gennemsnitlig vis. Til gengæld kan få anerkendende ord – især dem som overhøres af andre – være det sidste skub, der gør en gennemsnitlig medarbejder til en dygtig.
9. Giver mulighed for nye udfordringer i fremtiden
Ethvert job bør have potentiale til at lede til nye og anderledes udfordringer. En exceptionel leder støtter medarbejdernes kompetenceudvikling, så de er klædt på til de arbejdsopgaver eller jobs, de ønsker at få i fremtiden – også selvom medarbejderen ønsker at få et job udenfor organisationen.
Medarbejderen begynder først at gå rigtigt op i organisationen, hvis man som leder viser, at man bekymrer sig om medarbejderen. En af de bedste måder at gøre det på er at vise, at man, udover at gå op i organisationens fremtid, også går op i medarbejderens fremtid.
Artiklen er frit oversat og redigeret fra 10 Things Extraordinary Bosses Give Employees fra Inc. Magazine. Læs artiklen her.
Læs mere her: