Det gamle år er gået og der er kun eftertænksomheden tilbage. Til gengæld har du et helt ubrugt år foran dig. Tænk på alt det, du kan få ud af det nye år. Lederkalenderen her giver inspiration til det nye år – måned for måned.
Januar: Spark det nye år i gang
En god start på året lægger grundlaget for en god afslutning og et godt resultat sidst på året. Sæt en halv eller hel dag af til sammen med dine medarbejdere at stille skarpt på jeres fokusområder i det kommende år. Lav noget sammen, der giver god energi og får rystet det gamle og stadig kriseprægede år af jer.
Læs også: Væktshusets publikation: Guide til god ledelse
Februar: Arranger en kollegadag
Februar måned er en mørk tid, og der er stadig langt til foråret. Giv og få noget energi på ”Forkæl din kollega-dag”. Det behøver ikke at koste alverden. Det er en dag, hvor I alle viser jeres nærmeste kollega opmærksomhed ved f.eks. at hente kaffe, stille en lille blomst på bordet, hjælpe med at gøre dagens arbejde nemmere for kollegaen, spille kollegaens yndlingsmusik. I det hele taget gøre de små ting, som I godt ved, at jeres kollega vil blive glad for.
Læs også: Få dine medarbejdere til at funkle
Marts: Dialogdag om processer og samarbejde
I løbet af marts måned kan du arrangere en dag, hvor der er systematisk dialog på kryds og tværs af organisationen. Formålet med dialogdagen er at drøfte, hvordan processer og samarbejde kan optimeres. Det skal planlægges lidt, men det kan give en masse energi til organisationen samt forbedre arbejdsgange og samarbejde i det hele taget.
Læs også:
Teamudviklingssamtalen – struktureret dialog
Væksthusets publikation: De skjulte velfærdsreserver
April: MUS-samtaler
Hvis ikke du har planlagt medarbejderudviklingssamtaler andre tider på året, kan april måned være et godt bud. Husk at det ikke bare skal være noget der skal overstås, men at det skal give mening både for ledelsen og for medarbejderen. Husk også at få lavet en realistisk handlingsplan og sørg for at få fulgt op på MUS-samtalen. Læg aftalerne ind i din kalender, så du husker opfølgningen. Prøv også at tage flere samtaler i løbet af året. De behøver ikke at være så lange.
Læs også:
De otte største MUS(e)-fælder
Væksthusets publikation: Få mere ud af trivselsmålingen
Maj: ’Kundens’ dag
Uanset hvor du er ansat, har du ‘kunder’ i form af fx brugere eller borgere. Der vil altid være nogle, som er modtagere af vores ydelser eller arbejde. På ”Kundens dag” arbejder du med en række spørgsmål, eksempelvis:
• Hvem er mine ‘kunder’?
• Hvilke forventninger har mine ‘kunder’ til mig og den ydelse eller produkt, jeg leverer?
• Lever jeg op til mine ‘kunders’ forventning? For meget eller for lidt?
• Hvordan kan jeg opfylde deres behov?
Læs også: Borgeren skal i centrum – ikke i førersædet
Juni: Oprydning
Sommerferien står for døren og giver på godt og ondt et afbræk i vores arbejde. Derfor er juni måned et godt tidspunkt at kigge på alle de forskellige aktiviteter og projekter, der er gang i. Hvad der kan afsluttes inden sommerferien bør gøres færdigt. Nogle projekter skal måske helt nedlægges. Du kan spare energi, tid og ressourcer, hvis du ikke skal hive gamle uafsluttede opgaver og projekter frem igen efter sommerferien, men i stedet kan starte mere eller mindre på en frisk.
Læs også: Krigen på dit skrivebord
Juli: Gennemfør fem ting, du normalt ikke får gjort
I juli måned er de fleste steder præget af ferie. Det vil sige, at tempoet som regel er lidt mere afdæmpet. Brug denne måned til at få lavet ting, du ellers ikke har fået tid til i løbet af året. Det kunne eksempelvis være:
• At arrangere intern uddannelse for de tilstedeværende
• At læse noget faglitteratur
• At rydde op i skuffer og skabe
• At gå tur i frokostpausen
• At tage tidligt hjem og nyde at du har tid til det.
August: Slutspurten planlægges
Du er frisk tilbage fra ferien og har stadig masser af handlemuligheder for resten af året. Derfor er det nu, slutspurten skal planlægges. Hvordan vil du slutte 2012? Hvilke resultater skal du have i hus? Hvor og hvordan skal du sætte ind for at få resultaterne i hus? Det er ikke spor for tidligt at komme i gang.
Læs også: Målstyring – er det umagen værd
September: Ideernes dag
Brug en dag på at få hele organisationens gode ideer op til overfladen. Sæt eventuelt et par temaer op, hvor du gerne vil have, at de gode ideer kommer frem. Denne dag er det forbudt at sige: ”Det har vi prøvet før” og ”Det kan ikke lade sig gøre”. Sammen med dine medarbejdere eller kollegaer kan du efterfølgende realitetstjekke ideerne. Og oftest viser det sig, at selv ved de mest urealistiske ideer, er der noget, der kan bruges.
Læs også:
8 don’ts når idéerne skal slippes løs
Væksthusets publikation: Innovation i hverdagen
Væksthus-projektet ‘Ideer der forandrer’
Væksthus-projektet ‘Glimt’
Oktober: Blikket rettes indad
På denne dag har du sammen med dine medarbejdere eller kollegaer fokus på de ting I leverer eller på den service, I yder for andre; For borgere eller brugere. De spørgsmål I på denne dag kan arbejde med i organisationen er eksempelvis:
• Hvad er det egentlig vi yder?
• Yder vi det rigtige?
• Kunne vi yde mere?
• Kunne vi yde noget andet?
• Kunne vi yde noget til andre? Til hvem og hvordan?
• Hvordan kan vi støtte eventuelt nye ydelser?
Læs også: Kend din kerneopgave
November: Planlægning af det kommende år
Det er ikke for tidligt, at du får lagt en plan for det kommende år. Hvad vil du bruge året til og hvad skal indsatsen være? Hvor skal det ledelsesmæssige fokus være næste år?
December: Året lukkes og slukkes
De løse ender for året samles op og bindes. Har du udestående med dine kollegaer, sørger du for at få ryddet op. Bordet skal være rent både i konkret og i overført betydning. Så kan du gå ind i det nye år uden at skulle slæbe rundt på en tung bagage fra det forrige år.
Læs også: Gear ned inden juleferien
Ovenstående er ment som inspiration. Det kan være, at det passer dig bedre at lægge aktiviteterne anderledes i løbet af året, eller at det er nogle helt andre aktiviteter, du vil tage op. Det vigtigste er imidlertid, at du får gjort dig nogle tanker om, hvad du vil bruge det kommende år til.