En kugleformet lysestage af krystal, et fyrtårn og et tandhjul. Disse tre ting beskriver ifølge podcastens deltagere det helt særlige ved at være leder på en arbejdsplads, der har åbent døgnet rundt, hele ugen og 365 dage om året. Man skal kunne se lidt ud i fremtiden, man skal have overblikket og være synlig, og så skal man smøre og justere alle de små dele, der får det store tandhjul til at køre gnidningsfrit.
Væksthus for Ledelse har inviteret Ann Kirketerp Sørensen, afdelingsleder på Botilbuddet Kløvedal i Aarhus Kommune, Lone Siersbæk-Hansen, chefsygeplejerske på Rigshospitalets afdeling for infektionssygdomme, og Jan Heiberg, forsker på Aalborg Universitet og konsulent og stifter af konsulentfirmaet Heiberg i studiet.
24/7-ledelse er ikke væsentlig anderledes – og så alligevel
24/7- ledelse er ikke væsentlig anderledes end ledelse på arbejdspladser, hvor man møder kl. 8.00 og lukker og slukker kl. 16.00, men vilkårene er alligevel lidt anderledes. De klassiske ledelsesdiscipliner, hvad enten det gælder strategisk, faglig, personale- eller driftsledelse, får en drejning, fordi ledelse skal praktiseres på lidt andre betingelser.
Fællesskab og fælles forståelse
Det kan være svært at samle medarbejderne, styrke samspillet og skabe commitment, når leder og medarbejdere ikke er til stede samtidigt. Derfor bliver lederen nødt til at være tydelig i forhold til, hvilke rammer og principper man arbejder inden for. Og samtidig skal lederen kunne håndtere, at tingene ikke altid bliver gjort, som man havde forventet, men i stedet lære af det.
”Der kan blive truffet nogle beslutninger, når ledelsen ikke er til stede, som måske er uden for rammen, og så handler det for lederen om at gå tilbage og sige ’det er interessant, hvad skete der der?” siger Ann Kirketerp Sørensen.
Jan Heiberg fortæller: ”Det udfordrer den faglige ledelse, at man ikke har den samme kontakt med alle medarbejderne i alle vagtlag. Der kan opstå nogle særlige situationer, du kan få svært ved at følge op på som leder i forhold til borgere og pårørende, da der kan gå noget tid, før man får samlet op”.
For netop at forebygge, at den slags situationer opstår, har både Ann Kirketerp Sørensen og Lone Siersbæk-Hansen altid deres telefon tændt.
24/7-lederens egen trivsel
Det kan være svært at holde fri, og man føler sig hurtigt ensom eller utilstrækkelig i rollen. Det udfordrer 24/7 lederes trivsel. Det er vigtigt, at man på arbejdspladsen får skabt nogle rammer og systemer, som understøttet samarbejde, faglig sparring og udvikling. Og så er det vigtigt at have tillid til hinanden.
”Det at turde at være sårbar og turde at tage fejl – det dyrker jeg rigtig meget: Det at man kan snakke om, at jeg har lavet en fejl, og vi kan anerkende det, lære af det og tale om, hvordan man så kommer videre. Sådan understøtter jeg mine ledere, og jeg fortæller om mine fejl”, siger Lone Siersbæk-Hansen
Men det er ikke kun hårdt slid at være 24/7-leder. Det er sjældent kedeligt, og meningsfuldheden nærer ofte lederne på de døgndækkede arbejdspladser.
Podcasten varer ca. 34 minutter.