Artikler om Arbejdsglæde

Arbejdsglæde er afgørende. Forskning viser, at medarbejdere med høj arbejdsglæde er mere produktive, kreative, serviceorienterede og bedre til at håndtere problemer konstruktivt. Glade medarbejdere har desuden et lavere sygefravær, hvilket giver organisationen en lavere personaleomsætning. Mere arbejdsglæde er derfor vejen til bedre resultater. Omvendt kan det ses direkte på bundlinjen, hvis du ikke har fokus på dine medarbejderes arbejdsglæde.

Du kan her blandt andet få tips og konkrete råd om at skabe mere arbejdsglæde, læse hvilke ting der dræber arbejdsglæden på arbejdspladser, hvad der får dine bedste medarbejdere til at smutte og få værktøj til jeres trivselsmåling.



  • Arbejdsglæde
Viser 50 / 121
Ingen resultater.
  • Advarsel: Derfor flygter dine medarbejdere

    Husker du at sige godmorgen til dine medarbejdere, er du tilgængelig og engagerer du dig i sociale aktiviteter på arbejdspladsen? Her får du ti lidt mere utraditionelle bud på, hvorfor dine medarbejdere søger væk, og hvad du kan gøre for at undgå det.

    Læs mere
  • Advarsel: Disse 9 ting får dine medarbejdere til at smutte

    Når de bedste medarbejdere opsiger deres stilling, giver det ofte lederne grå hår. Og det er ikke uden grund. Der er nemlig få ting, som koster og forstyrrer lige så meget, som når gode medarbejdere smutter. Læs her, om de ni værste ting du kan sige og gøre, som i sidste ende skubber gode medarbejdere i armene på en ny arbejdsplads.

    Læs mere
  • 10 måder du kan motivere dine medarbejdere på

    At kunne motivere dine medarbejdere, og ikke mindst dig selv, er en evne, der er med til at skabe resultater for organisationen. Motivér til arbejdsglæde, og din arbejdsplads bliver ikke bare et rarere miljø at befinde sig i - det letter også i budgetterne. Læs 10 måder du kan motivere dine medarbejdere på.

    Læs mere
  • Ros der rammer og ros der lammer

    At rose er ikke det samme som at anerkende eller værdsætte. Kender lederen ikke forskel, er der risiko for, at velment ros såvel som anerkendelse og værdsættelse får den stik modsatte virkning. Læs om de væsentligste distinktioner mellem begreberne, og undgå at din ros bliver til ris og din anerkendelse til underkendelse.

    Læs mere
  • 5 faresignaler på dårlig ledelse

    Ligegyldighed, ensidighed og manglende kompetence. Det er faresignaler på dårlig ledelse, fastslår RUC-forsker Anita Mac. Du får her hendes tre bedste tip til ledergruppen. Det handler om professionalisme og om at tage ansvar.

    Læs mere
  • 10 træk hos den succesfulde leder

    Aldrig er der udgivet så mange bøger om ledelse som nu. Hvis man googler ”god ledelse”, får man næsten 6 mio. hits, og det kan være svært at gennemskue, hvordan og hvornår, man lykkes som leder. Læs Væksthus for Ledelses kortlægning af de 10 karakteristika, der i medarbejdernes øjne kendetegner den succesfulde leder.

    Læs mere
  • 7 trin til bedre uddelegering

    Er du en af mange ledere, der lever ud fra mantraet: ”Det er nemmere at gøre det selv”? Så gør du dit job vanskeligere, end det behøver at være. Samtidig sender du et signal til dine medarbejdere om, at du ikke har tillid til dem, ignorerer deres talenter og hæmmer deres læring. Her er syv råd til dig, der gerne vil være bedre til at uddelegere

    Læs mere
  • 7 gode råd til en mere positiv arbejdsplads

    Højere produktivitet, lavere sygefravær og lavere personaleomsætning. Det er, hvad arbejdspladser, der anvender forskningsresultaterne inden for positiv psykologi, oplever sammenlignet med andre arbejdspladser. Her får du syv gode råd til, hvordan du skaber en mere positiv og effektiv arbejdsplads.

    Læs mere
  • Vellykkede teams kræver god ledelse

    Du kan via din ledelsesstil påvirke medarbejdernes jobtilfredshed og trivsel i den teamorganiserede organisation. Det fastslår forskere.

    Læs mere
  • Kend forskel på en travl og en stresset medarbejder

    Som leder skal du kunne skelne mellem travlhed og stress, for de stiller forskellige krav til dig. Her får du et redskab til at kende forskellen mellem de to størrelser.

    Læs mere
  • Forskning: 4 måder at styrke motivationen på

    Motivation er bedre til at forudsige succes i arbejdslivet end intelligens, kompetencer eller løn. Det fastslår forskningen. Derfor skal du som leder fokusere på dine medarbejderes motivation. Her får du fire faktorer, der ifølge forskningen, øger motivationen.

    Læs mere
  • Det irriterer dine medarbejdere

    Mange ledere drømmer om en arbejdsplads uden konflikter, men konflikter og irritationsmomenter er uundgåelige. Få indblik i hvilke emner, der irriterer dine medarbejdere mest og råd til, hvordan du skal forholde dig til dem.

    Læs mere
  • Arbejdsglæde - ja tak!

    Det er nok en illusion at tro, at man kan gå glad på arbejde hver evig eneste dag. Ikke desto mindre kan de rette rammer skabe et godt udgangspunkt for at gøre det muligt. Og da det er dokumenteret, at medarbejdere med høj arbejdsglæde er ca. 40 % mere lønsomme end lavt motiverede medarbejdere, er der kun grund til at stræbe efter det. Få anbefalinger til, hvordan du som leder går forrest og sikrer de bedste rammer for arbejdsglæden.

    Læs mere
  • Derfor er sensitive ledere dygtige

    En leder der opfatter stemninger på kontoret uden, at det bliver italesat og som er god til at fornemme andres behov. Sådan lyder beskrivelsen på en sensitiv leder. Den udbyggede relationelle forståelse gør dem ofte til dygtige personaleledere. Men der er også visse udfordringer forbundet med at være sensitiv. Læs om fordelene og udfordringerne her.

    Læs mere
  • Stram op på mødekulturen og få større effektivitet og arbejdsglæde

    Møder uden mål, møder af gammel vane, møder med overskredne tidsrammer og med beslutninger, der aldrig følges op. De fleste ledere har oplevet frustrationen af for mange møder uden mening. Få råd til, hvordan du skaber bedre mødekultur i din organisation eller afdeling.

    Læs mere
  • Sådan tackler du en dårlig chef

    Nogle chefer inspirerer og motiverer deres ledere, mens andre gør hverdagen trist og frustrerende. Læs, hvordan du håndterer fem forskellige typer af dårlige chefer.

    Læs mere
  • 7 råd der forebygger stress hos dine medarbejdere

    Sig pyt til det hele, eller løb en maraton. Det har vi igennem de seneste ti år fået at vide, at vi selv kan gøre for at undgå stress. Vi bærer et ansvar for vores egen trivsel, men uden ordentlige rammer går det ikke. Sådan lyder budskabet fra stressekspert Thomas Milsted, der her giver syv råd om, hvordan du som leder opstiller rammer, der sikrer medarbejdernes trivsel og forebygger stress.

    Læs mere
  • Sådan skaber du optimisme i sparetider

    I en tid med besparelser, afskedigelser, ansættelsesstop og store omorganiseringer kan det være svært at bevare optimismen uden at føle sig som en jubeloptimist. Få råd om, hvordan du som leder sikrer din egen og medarbejdernes lyst, arbejdsglæde og effektivitet – og ikke mindst optimismen.

    Læs mere
  • Få bugt med pessimisten

    At lede eller samarbejde med en pessimist kan være en krævende og frustrerende oplevelse. Den gode nyhed er, at der er råd på vej til, hvordan du hjælper pessimisten på vej mod mere optimisme.

    Læs mere
  • Advarsel: 11 tegn på giftig ledelse

    Ledere, der er utydelige, ikke anerkender, eller som favoriserer, er gift på en arbejdsplads. Læs 11 kendetegn ved en giftig leder her.

    Læs mere
  • Advarsel: Ledertyperne du for alt i verden vil undgå at være

    Ingen ønsker at være en dårlig leder. Men uden du er bevidst om det, kan dine handlinger skabe kaos og utilfredshed hos dine medarbejdere. Læs om otte uheldige ledertyper, og hvilke konsekvenser de, ifølge en arbejdspsykolog, kan have for dine medarbejdere.

    Læs mere
  • Få styr på følelserne og brug kritik konstruktivt

    Vrede, irritation og skuffelse er almindelige reaktioner på kritik. Selvom kritik vækker stærke følelser, er det vigtigt at bruge den konstruktivt. Som leder skal du vide, hvad der antænder din lunte, for at du kan bruge kritikken til at udvikle dig. Her giver Harvard Business Review dig seks trin til at tage imod og omsætte kritik til noget konstruktivt.

    Læs mere
  • 4 tips til at skabe arbejdsglæde

    Forskning viser, at glade medarbejdere er mere kreative, motiverede og serviceorienterede. Men stigende krav om effektivisering og nedskæringer kan udhule arbejdsglæden for enhver. Her får du fire råd til at styrke arbejdsglæden i svære tider.

    Læs mere
  • 5 råd: Sådan får du styr på dit skrivebord

    Kæmper du en daglig kamp med de hurtigt voksende bunker på dit skrivebord? Her er fem tips til, hvordan ”skrivebordsgeneralen” vinder slaget over bunkerne på skrivebordet.

    Læs mere
  • Medarbejderne: Det er god ledelse

    Hvad mener medarbejderne er god ledelse? Det finder du svar på i en ny publikation fra Væksthus for Ledelse, hvor medarbejderne laver et signalement af god ledelse. Læs deres ønsker til god ledelse, og hvordan du kan opfylde eller udfordre dem.

    Læs mere
  • Bliv en lykkelig leder

    Går du rundt og er lidt utilfreds med dit lederjob, så er der en stor chance for, at dine medarbejdere er utilfredse med dig. For din tilfredshed eller mangel på samme påvirker dine medarbejderes trivsel. Her får du 11 gode råd til, hvordan du kan blive mere tilfreds som leder.

    Læs mere
  • 5 råd: Når medarbejderne kommer tilbage fra ferie

    Når ferien er slut, er det ikke kun lederen, der har brug for en blid start. Hjælp dine medarbejdere godt i gang efter ferien med en varm velkomst. På den måde sikrer du høj motivation og større arbejdsglæde.

    Læs mere
  • Se tegnene på en opsigelse med 9 måneders varsel

    Du kan forudsige en opsigelse i op til ni måneder før den lander på dit bord, viser ny undersøgelse. Undersøgelsen afslører også de fire primære årsager til, at medarbejderne siger op.

    Læs mere
  • Sygefravær: Skurken er ofte dårlig ledelse

    Når medarbejderne ikke trives på arbejdet, så er det højst sandsynligt, fordi de har en dårlig leder eller har for mange opgaver. Det viser en ny undersøgelse. Læs om konsekvenser ved dårlig ledelse, og hvilken ledelse, der giver glade medarbejdere.

    Læs mere
  • Sådan overlever du efter ferien

    Ferien er ved at være slut og gearet skal skiftes fra ferietempo til hverdagstempo. Her er seks råd til dig der er startet eller som snart skal starte med arbejde efter ferien, så du undgår, at den energi og det overskud, du har opbygget i ferien, forsvinder igen.

    Læs mere
  • Giv konstruktiv kritik

    Det kan være svært at være konstruktiv i sin kritik, og mange gange er det formen mere end indholdet, der gør om kritikken opfattes positivt eller negativt. Her får du nogle bud på, hvordan du giver kritik uden at andre taber ansigt.

    Læs mere
  • Find meningen og øg motivationen

    Det er muligt at styrke medarbejdernes motivation, arbejdsglæde og faglige stolthed samtidig med at drive store forandringsprocesser mod højere kvalitet og bedre resultater for brugerne. Vel at mærke, hvis man starter med at finde ind til den dybere mening med arbejdslivet. Det viser erfaringerne fra nyt velfærdsledelsesprojekt.

    Læs mere
  • Din 5-punktsplan mod højt sygefravær

    For højt sygefravær skader både produktivitet, samarbejde og kvaliteten af den ydelse, der skal leveres til borgerne. Her får du fem punkter til at kommefor højt sygefravær til livs.

    Læs mere
  • De fem største myter om travlhed

    Lange to do-lister og længere arbejdsdage er ikke vejen ud af travlhed. I stedet skal du finde arbejdsglæden frem igen og fokusere på alle de ting, du faktisk når i løbet af en arbejdsdag.

    Læs mere
  • Ledelse med mindfulness

    Måske har du oplevet at være et eller tre andre steder, når du taler med nogen? At du pludselig står et sted eller i en situation og ikke aner, hvordan du kom derhen? At du er distræt og træffer for hurtige, ufokuserede beslutninger? At du er kortluntet og irritabel? De udfordringer og den fart vi har på i dag, er en del af årsagen til at flere er begyndt at interessere sig for mindfulness.

    Læs mere
  • Undgå at blive smittet med stress

    Forskning viser, at vi kan blive smittet af andres følelser. Særligt stress smitter. Fænomenet hedder ”second hand stress”, og er et problem som mange organisationer har fået øje på. Her får du en introduktion til, hvordan følelser smitter, og hvad du kan gøre for at beskytte dig selv og dine medarbejdere.

    Læs mere
  • Sådan overlever du chefen fra helvede

    Inkompetent, selvoptaget eller nedladende. Ikke alle chefer er lige lette at omgås. Hvis du ikke er klar til at sige dit job op, får du her en guide til, hvordan du overlever chefen fra helvede.

    Læs mere
  • Her er (skum)fidusen til at motivere dine medarbejdere

    Skal du have en pose skumfiduser liggende, så du kan belønne dine medarbejdere? Helle Bro, direktør i BRO Kommunikation, giver sit bud på, hvordan du motiverer dine medarbejdere til at ændre adfærd, og hvorfor det er svært at gøre uden belønning.

    Læs mere
  • Derfor føler mange ledere sig ensomme

    Som leder kan du føle dig ensom, når der er bekymringer, du ikke kan dele og upopulære beslutninger, du må træffe på egen hånd. Men du kan også føle dig ensom – tilsyneladende helt uden grund. Læs om lederrollens ensomhed, og hvordan det kan blive mindre ensomt, hvis dine medarbejdere – og du selv - kan rumme, at du ind imellem begår fejl.

    Læs mere
  • Bevar din energi efter ferien

    Tilbage fra ferie med nyopladte batterier. Inden du får set dig om, kan strømmen af møder, mails og projekter dog hurtigt gøre dem flade igen. Læs, hvordan du undgår det og i stedet får gavn af din nyopladte energi og balance.

    Læs mere
  • 5 ting du skal gøre for at fastholde dine topscorere

    Den medarbejder, det vil gøre mest ondt at miste, er måske på udkig efter et nyt job. Hvis du vil fastholde hende, kræver det handling. Her er fem råd om, hvordan du holder på dine bedste medarbejdere.

    Læs mere
  • Lær af jeres succeser

    Man skal lære af sine fejl. Det har været et mantra i mange år. Men man skal også huske at lære af sine succeser. Det skaber nemlig motivation og engagenemt. Denne artikel giver en række redskaber til, hvordan du som leder kan understøtte læring af succeser.

    Læs mere
  • Hemmeligheden bag Steve Jobs' succes

    Steve Jobs, stifteren af computergiganten Apple, er blevet fremhævet og hypet for sin ledelse. Han bliver af mange opfattet som en ikonisk leder. Jobs var leder for tusindvis af medarbejdere, der investerede liv og sjæl i deres arbejde for at skabe de produkter, som han brændte for. En ny bog samler Steve Jobs bedste råd om ledelse. Læs dem her.

    Læs mere
  • Kom jeres usikkerhed til livs

    Over hver tredje grubler ugentligt, og hver femte grubler dagligt over, om deres evner rækker. Ros og anerkendelse hjælper, men kun for en stund. Det er andre midler, der skal til, mener antropolog Susanne Ekman. Læs hendes råd om, hvordan du og dine medarbejdere kommer usikkerheden til livs.

    Læs mere
  • Planlæg nu og få en arbejdsfri sommerferie

    Sommerferien nærmer sig, og hvad enten det sidste år har været hårdt, middel eller fremragende, er det et godt tidspunkt til at gøre status og ikke mindst sikre, at dine medarbejdere får en god og velfortjent ferie. Få syv råd om, hvordan du sender dine medarbejdere og dig selv godt af sted på ferie.

    Læs mere