Advarsel: Alt hvad du siger og gør bliver tolket

Som leder kommunikerer du hele tiden. Også når du tror, du ikke gør det. Det betyder noget for dine medarbejdere, hvad du siger,hvordan du siger det og din holdning, når du siger det. Læs her, om den verbale kommunikation,den ubevidste kommunikation og kropssproget.

Skribentinfo

Vækkeuret ringede ikke, så du kom for sent op. Da du nåede til cyklen, var den punkteret. Og som det mest naturlige, regner det. Der er kun et at sige: Velkommen MANDAG. Efter den start kan det være, at du tager lidt hårdt fat i håndtaget, når du træder ind på din arbejdsplads, og måske glemmer du at sige god morgen til alle – som du plejer.

Dette billede fra en leders hverdag er et eksempel på, at kommunikation også er i det usagte. Den ubevidste kommunikation er den kommunikation, der opstår, uden at du behøver at kommunikere verbalt. Det er den kommunikation, hvor du ikke interagerer direkte og bevidst med dine medarbejdere.

Ikke desto mindre kommunikerer du hele tiden. Dit greb i håndtaget, dit manglende godmorgen, alt sammen fortæller det dine medarbejdere noget. Hvad det fortæller, er til fri fortolkning for dine medarbejdere.

3 typer af kommunikation

Som leder kan du ikke tillade dig at kommunikere ubevidst. Du risikerer at sende for mange blandede signaler, der kan tolkes negativt af dine medarbejdere.

Læs her, hvilke tre kommunikationsformer der eksisterer, og hvordan du skal gøre for at kommunikere bedst med dine medarbejdere.

Du kommunikerer på 3 måder:

- Den verbale kommunikation
- Kropssproget
- Den ubevidste kommunikation

  1. Den verbale kommunikation
    Den verbale kommunikation er den indlysende og bevidste kommunikation. Vi ved, vi kommunikerer, når vi taler med en medarbejder. De hører dig. Du hører dem.

  2. Dit kropssprog
    Den kommunikation, der er i dit kropssprog, er du også – mere eller mindre – bevidst om. Du underbygger din sproglige kommunikation med blandt andet gestikuleren og øjenkontakt. Men kropssproget kan også snyde og afsløre en.

    Hvis du fx ikke er opmærksom og kigger ind i din computerskærm, mens du med ord signalerer, at du er interesseret, kan det meget nemt tolkes som mangel på interesse for den, du taler med. Det vil sige, at kroppen kan trumfe det talte sprog – hvis du ikke er opmærksom.

  3. Den ubevidste kommunikation
    Hvornår har du som leder sagt noget, uden at det er blevet sagt? Hver dag – hver time – hvert minut – hvert sekund = hele tiden.

Den medarbejder, der oplever, at du ankommer ved at åbne døren hårdere, end du plejer. At du heller ikke hilser, som du plejer. Den medarbejder kunne tænke og drage fx denne slutning:

  • Hvorfor hilser hun ikke på mig?
  • Er hun sur på mig?
  • Jeg vil ikke spørge om nye mødetider nu - for så får jeg nok et nej.

Hvis du sidder bag en lukket dør, og alle dine medarbejdere ved, at du er ved at lave en helt ny mødeplan, så kommunikerer du også. Medarbejderne kan tænke:

”Bare jeg får mine ønsker til den nye mødeplan opfyldt? Eller hvilken indflydelse mon den nye arbejdsplan får for mig?”.

Hvis du virker sur og samtidig arbejder for lukket dør, kan det udvikle sig til frygt hos medarbejderne. Så selvom medarbejderne ikke kan se dig fysisk, kommunikerer du ubevidst på distancen.

Vær troværdig

Kan du som leder, tillade dig at kommunikere ubevidst? Nej, det kan du ikke. For som leder har du et særligt ansvar. Din kommunikation har stor betydning for mange mennesker.

Skal du altid være i 100 pct. kommunikativ kontrol, og er det overhovedet muligt? Nej, for som leder skal du også vise noget af dig selv. Du skal blot tage nogle små forholdsregler.

Hvis du bliver for stiv, fordi du er bange for at kommunikere forkert – bliver din kommunikation ikke hensigtsmæssig. Det kan betyde, at du mister troværdighed. Det er en nedadgående spiral for dine medarbejderes tillid til dig.

Vis i stedet din personlige og menneskelige side. Vær opmærksom på, at alt hvad du siger, gør og ikke mindst ikke gør (fx ikke siger godmorgen), bliver vejet tungt og vurderet af dine medarbejdere.

Gør brug af nogle få regler:

  1. Vær nærværende i det du gør sammen med dine medarbejdere.
  2. Vær "på" når du kan ses af dine medarbejdere.
  3. Tag din professionelle leder-jakke på. Spil et lille skuespil, hvis du en dag mest har lyst til at sende medarbejderne hen, hvor ”chilipeberet gror”.

Vær bevidst

Skrækeksemplet er, at det er dit humør, der afgør, om det bliver en god eller dårlig dag for dine medarbejdere. Dine medarbejdere er nemlig hele tiden opmærksomme på din kommunikation.

Derfor skal du se indad ved at se dig selv udefra. Gør din ubevidste kommunikation bevidst. Vær opmærksom på din verbale kommunikation, kropssproget og de signaler, du ubevidst sender med din adfærd.

Det vigtigste er, at du som leder er bevidst om, at du altid kommunikerer, om du vil det eller ej.

Læs mere:

6 råd når du skal brændre igennem med dit budskab

Styrk jeres kommunikation og undgå konflikter



 

Skribentinfo

Vurdering

5,0 /5

1 vurderinger

Kommentarer