Gør Obama scenekunsten efter

Tro på budskabet, begræns dine budskaber, træn din stemme. Det er nogle af de teknikker skuespillere og store talere bruger, når de går op på scenen og skal trænge igennem hos deres publikum. Ønsker du at styrke din gennemslagskraft, er der hjælp at hente fra scenekunstens verden. Det gælder ikke om at blive en ’super-entertainer’, men om at være nærværende og hengivende i taleøjeblikket. Læs her hvordan du træder ud i rampelyset.

Skribentinfo

Det kan du lære af Al Pacino og Barack Obama

Både Al Pacino og Barack Obama mestrer at indleve sig passioneret og med få virkemidler skabe en direkte forbindelse og kontakt i mødet med publikum. Uanset om du spiller Shakespeare, Strindberg eller klovn, må du som skuespiller leve dig ind i din rolle for at fremstå med troværdighed. Samme troværdighed kan også gavne, når du som leder skal formidle vigtige budskaber, rejse motivation for nye arbejdsopgaver eller skabe mening med organisationsændringer.

Ønsker du at styrke din personlige gennemslagskraft, kan du få hjælp fra teatrets verden. Du kan få mærkbar større indvirkning på dine omgivelser og dit publikum, ved at rette fokus på kontakten til dem du taler med - dine medarbejdere.

Det performative øjeblik

Publikum er på plads, kl. er 20, rampelyset tændes og forestillingen starter. I scenekunsten kaldes det for ”det performative øjeblik”. Og det opstår i mødet mellem skuespillere og det forventningsfulde publikum, når man i fælleskab hengiver sig til de magiske øjeblikke i teaterrummet. Eller når du som leder møder dine medarbejdere.

Der findes ingen genveje til at brænde igennem i det performative øjeblik, men du kan arbejde med, hvad det indeholder, og hvordan du håndterer øjeblikket. Som leder er målet, at være i stand til at stå på scenen og bruge sine styrker. I det performative øjeblik, må du ikke overlade scenen til Power Pointens lysskær. Du må investere dig selv, og en god forberedelse kan hjælpe. Her er otte gode råd til at træde overbevisende ind på scenen.
 

8 gode råd inden du går på ”scenen”

  1. Brug dine forbilleder
    Hvem er dine personlige forbilleder? Iagttag dem og lur deres tricks af. Uanset om du har Asger Aamund, Line Gertsen eller Johanne Smidt-Nielsen som forbillede, så prøv at kigge på, hvad det er, de gør. Du skal ikke copy/paste, men måske lade dig inspirere og få input til dit personlige udtryk.
  2. Forbered dig
    Jo mere du ved om din målgruppe på forhånd, jo større chance har du for at kunne målrette din formidling præcist og dermed få succes. Vær også bevidst om de rammer du skal formidle i: Hvordan er det indrettet? Hvordan står borde og stole? Hvilke visuelle hjælpemidler er til rådighed? Hvor er dine av-midler placeret – og hvor placerer du dig selv i forhold til dem?
  3. Tro på budskabet
    Hvis du ikke af et ærligt hjerte tror på dit budskab, kan en god teknik ikke redde dig. Konfliktstof er brændstof for en mærkbar formidling, så søg efter det mest kontroversielle, det største dilemma eller den mest uhørte problemstilling for derefter at give dine bud på en løsning.
  4. Begræns dine budskaber
    Det er bedre at vælge den viden, de involverede har brug for, så du kan informere dem, frem for at imponere gennem et uoverskueligt væld af detaljerede oplysninger.
  5. Forfat one-liners
    Bliv skrap på dine hovedbudskaber; Med afsæt i dit mål for formidlingen formulerer du dine hovedbudskaber og bruger max. 25 ord. Derefter knytter du ganske få sætninger til dine budskaber om, hvilke konsekvenser de har for det fremtidige virke i organisationen.
  6. Opsøg det som gir overskud
    Beslut, at du vil indtage scenen og beslut, at det går godt. Luk øjnene og visualiser – find stemninger og billeder fra gode oplevelser og før tilstanden over i formidlingssituationen.
  7. Træn din stemme
    Stemmen rummer en hel verden af muligheder, som du kan bruge til at formidle dine budskaber og følelser med. Du kan fx træne din stemme ved at læse højt for børn. Dramatiser historierne, brug forskellige stemninger. Spil med følelse og atmosfære – gør historien skræmmende, sjov, mærkelig, trist, glad eller spørgende.
  8. Skab involvering
    Planlæg, hvordan du vil komme i kontakt med de involverede med det samme. Og hvis du skaber involvering, er der større chance for, at de involverede går fra mødet og kan huske, hvad budskaberne er. Overrask de involverede med en skæv vinkel på din formidling eller en historie, de involverede kan relatere sig til.

 

Morten Svalgaard Nielsen er udover at være scenekunstner og ledelseskonsulent også forfatter til bogen Ledelse fra scenekanten. 2012 Copenhagen Stage. Du kan læse mere om bogen her 

 

VIND BOGEN "Ledelse fra scenekanten"

Klik på linket og deltag i konkurrencen om to eksemplarer af den splinternye bog. Bøgerne går til de af jer, der giver de bedste tips til lederen, der skal på talerstolen. Deltag her 

 

Læs mere

5 barrierer for din gennemslagskraft

Brænd igennem når du præsterer

 

Skribentinfo

Kommentarer