Hjemmearbejde: Når din nærmeste kollega er en opvaskemaskine

Hjemmearbejde kan føre til dyk i motivation, isolation og afsavn. Her får du fire råd om, hvordan du hjælper og motiverer medarbejdere igennem de forandringer, som coronakrisen har medført.

Skribentinfo

Mange mister pusten, når den nærmeste kollega er opvaskemaskinen. Motivationen kan få et gevaldigt dyk, når hjemmet er omdannet til kontor – især nu, hvor coronapandemien har varet længe. Det er blevet hverdag, at computeren og arbejdsmobilen ligger side om side med kæledyret, børnenes legetøj eller resterne fra morgenmaden. Måske frister køleskab og kagehylde mere end vanligt, når svære opgaver skal håndteres. Måske giver stilheden genlyd i følelser af isolation, afsavn og rastløshed.

Her får du konkrete tips og idéer til, hvordan du kan hjælpe medarbejdere i denne tid præget af mere hjemmearbejde end nogensinde. Idéerne bygger på mine erfaringer som arbejdspsykolog med at hjælpe medarbejdere og ledere igennem de forandringer, der er opstået på baggrund af coronakrisen.

Her først nogle overordnede råd til dig som leder:

  1. Hjælp den enkelte med at sætte gode rammer for hjemmearbejdsdagen.
    Ikke alle evner at skabe en struktur i de private og uformelle rammer. Her kan du hjælpe på vej med gode spørgsmål om, hvad der giver energi i løbet af dagen, og hvilke aftaler der kunne hjælpe motivation og arbejdsglæde på vej i denne tid.


  2. Lav aftaler om opfølgning på konkrete problemstillinger og opgaver, som medarbejderen sidder med.
    Aftaler forpligter og skaber i sig selv en ramme for mål og delmål i opgaveløsningen. For mange er det vand på motivationsmøllen at mærke noget respons undervejs, især i denne tid og for de medarbejdere, der oplever alene-arbejdet som en isolerende ramme.


  3. Tal med alle i teamet eller afdelingen om kurs og retning for den nærmeste tid.
    Det er ikke så sandsynligt, at du kan tale om visionen på langt sigt lige nu, men prøv at formulere en vision på kortere sigt – det kan hjælpe nogle medarbejdere med at øge oplevelsen af mening, at der er italesat en fælles retning og give større sammenhæng mellem den enkeltes opgaver og de større mål og delmål i organisationen.

  4. Hav blik for at samle fællesskabet i uformelle rammer i den kommende tid.
    Her må vi alle være opfindsomme. Er det et uformelt digitalt fora for småsnak og hygge fredag eftermiddag? Eller er det lidt uformel morgen-snak før arbejdsdagen går i gang? Eller en cykeltur i efterårsfarverne, hvor man kan få luft og få grinet lidt sammen?

Når du skal snakke med medarbejderne om udfordringerne ved hjemmearbejdet, så er det godt at vide, hvad der rører sig, og hvad der kan være gode veje at gå, når arbejdspladsen er rykket hjem i stuen.

Her er nogle af de vigtigste opdagelser og idéer, som medarbejderne har glæde af:

  • At etablere passende skift i arbejdsdagen, fx med en gåtur efter frokost eller som afslutning på arbejdsdagen. Det kan også være skift imellem at sidde hjemme ved køkkenbordet og så at sidde på en læsesal eller café i nogle timer.
  • At holde reelle pauser evt. med brug af musik, nogle øvelser for ryggen eller en snak med en ven i telefonen.
  • At koble sig til fællesskabet – evt. ved at teame op med en enkelt kollega og lave små tlf. møder eller mødes fysisk til en gåtur, hvor stort og småt lige vendes.
  • At skabe et inviterende miljø derhjemme, hvor fordybelse i opgaverne bliver mulig. Skal der justeres på, hvor arbejdsstationen står, på stolen eller på omgivelserne rundt om? Er der noget i det fysiske arbejdsmiljø, som kan gavne koncentration og motivation?
  • At lægge computer og arbejdstelefon helt væk efter endt arbejdsdag – dvs. ned i tasken med computeren og ind i et rum, så arbejdet ikke står og ”kalder på opmærksomhed” resten af dagen.
  • Fysisk aktivitet i løbet af dagen: En længere gåtur eller en cykeltur efter morgenbrød som opstart på dagen. Dette for at markere overgange mellem fritid og arbejde og for at få ilt til hjernen. Det er vigtigt at huske at bevæge kroppen, når vi skal opretholde koncentration og opmærksomhed.

Stine Reintoft er forfatter til bogen: Kort & godt om samarbejde. Læs mere om den her

Skribentinfo

Kommentarer