Lederes 3 blinde pletter som stresser medarbejderne unødigt

En uklar mødeindkaldelse eller en mail til medarbejderne fredag aften, påvirker medarbejdernes trivsel mere end, hvad mange ledere kan forestille sig og ønsker. Læs her om tre ting, mange ledere gør, ofte uden at være beviste om det, som stresser medarbejderne unødigt.

Skribentinfo

Ingen ledere går på arbejde med det mål at stresse medarbejderne. Tværtom er det for at skabe de bedste rammer for, at medarbejderne kan løse deres opgaver.

Som leder har du stor indflydelse på medarbejdernes mentale sundhed, og det du gør, kan påvirke og skabe unødvendig stress blandt medarbejderne – helt uden at det var din hensigt.

Alain Hunkins, der er en amerikansk ledelsesforfatter, skriver i artiklen” Leadership Blindspots That Create Unnecessary Stress For Your Team” på Forbes om lederens blinde pletter, som kan skabe unødvendig stress.

1. Du sender e-mails på alle tider af døgnet

Arbejde er ikke fra kl. 8-16. Teknologien giver mulighed for at arbejde alle steder fra og på alle tidspunkter af døgnet. Det giver en stor fleksibilitet for mange. Du kan lave mad, putte børn og logge på arbejdscomputeren igen kl. 22.00.

Selvom du er bevidst om det, og har meldt ud til medarbejderne, at bare fordi du arbejder om aftenen, betyder det ikke, at de også skal, så lægger det uundgåeligt et pres på dem. For når en medarbejder får en mail fra deres leder kl. 22.07 eller i weekenden, så fylder den i medarbejdernes fritid. Også selvom du ikke har intention om det.

Medarbejderne vil begynde at overveje: ”Jeg ved, at Helle sagde, at jeg ikke skal svare på mails efter arbejdstid, men hvis jeg gør det, vil hun så tænke bedre om mig?”. Og ”Svarer mine kollegaer mon på denne mail?”. Uanset om medarbejderne svarer eller ej, så er de i gang med at tænker over, hvad de skal svare og hvad, der ligger af opgaver og venter. De er blevet forstyrret, mens de har fri. Og det gælder ikke kun mails fra dig. Kolleger kan også stresse hinanden unødigt ved at sende mails på skæve tidspunkter. Måske har du selv oplevet at få en arbejdsmail sendt søndag aften, som har spoleret din nattesøvn.

Selvom det kan virke som en lille ting at sende en mail om aftenen, så er det det ikke. Undersøgelser viser, at det tager mere end 23 minutter at nulstille sit fokus efter en afbrydelse.

Restitution og afbræk fra arbejde er vigtigt for at kunne levere og præstere, og er derfor noget ledere bør respektere.

I stedet for at sende mailen kl. 22.00 kan du gemme den som en kladde og sende den dagen efter. Du kan også sende med forskudt leveringstidspunkt. Mulighederne er mange, og effekten er stor.

2. Du sender uklare mødeindkaldelser

En mødeindkaldelse med emnefeltet: ”Har du fem minutter?” eller en mail, hvor der blot står ”Ring til mig, kl. 15.30 i dag.”

Medarbejderen ved ikke, hvad mødet eller jeres snak skal handle om og kan derfor ikke forberede sig. Når de ikke ved, hvad mødet eller telefonsamtalen skal handle om, kan det udløse en masse unødige bekymringer og spekulationer. Det ligger i vores natur selv at fylde de tomme huller med mulige forklaringer - oftest negativt.

Medarbejderens første tanke er ikke ”Yes, min leder vil give mig ros eller andre gode nyheder.” I stedet frygter medarbejderen det værste, og det kan skabe så meget uro, at medarbejderen ikke kan koncentrere sig om andet frem til kl. 15.30.

Løsningen ligger lige for: Forklar altid, hvorfor du vil holde et møde. Udfyld de tomme huller, så medarbejderne ikke bruger tid på at udfylde dem. 

3. Du skaber en følelse af panik og falsk uopsættelighed

”Har du set den mail, jeg sendte for 2 minutter siden?”

Selvfølgelig er der deadlines og arbejde, der skal gøres på en hurtig måde, så andre kan løse deres opgaver. Men det betyder ikke, at alt haster. Mange steder opstår der en unødvendig tidspanik, som giver ondt i maven, fravær og dårligere produktivitet.

Er der ild bygningen, skal du råbe alt det, du kan for at få folk ud. Så kan du bagefter undskylde for at have råbt, når alle er i sikkerhed. Men er der ikke en reel fare/ildebrænd, bør du ikke skabe en følelse af haster og uopsættelighed.

En følelse af at det haster, øger mængden af kortisol i kroppen, men det øger ikke ens effektivitet.

Der er ledere, som trives med nødsituationer og at slukke ildbrænde - og måske også selv at antænde dem. Der er intet i vejen med fokus på tempo, handling, resultater, og præstationer. Og det kan være godt med en brændende platform, som virker motiverende. Men hvis du er utilfreds med det generelle tempo i dit team, er det en dårlig ide at skabe en falsk følelse af, at alle opgaver haster. Faktisk kan det have modsatte effekt.

Følelsen af falsk uopsættelighed er forankret i frygt og vrede og skaber en masse aktivitet uden produktive resultater.  

Som leder skal du sikre stabilitet, mulighed for fordybelse og at skabe motiverende formål, som ikke handler om haster. For når alt haster, haster intet. Og du risikerer at miste din troværdighed, hvis du skruer for højt op på panikknappen og råber løb - ulven kommer…  

Artiklen bygger på følgende artikler:

Leadership Blindspots That Create Unnecessary Stress For Your Team (forbes.com)

https://www.worktolive.info/blog/topic/false-urgency

Hvilke af følgende tre ting, tror du stresser medarbejderne mest?

  • Ledere der sender e-mails på alle tider af døgnet
    20%
  • Ledere der sender uklare mødeindkaldelser
    23%
  • Ledere der skaber følelsen af panik og falsk uopsættelighed
    57%

Skribentinfo

Kommentarer