Artikler



  • Pernille Bekke
Viser 50 / 111
Ingen resultater.
  • 6 spørgsmål gode ledere kender svaret på

    Ét er at have en holdning til ledelse og at kende alle teorierne. Noget andet er selv at håndtere ansvaret og autoriteten. Her kommer seks spørgsmål, du bør overveje, hvis du gerne vil have succes som leder.

    Læs mere
  • 7 fejl du skal undgå med dit kropssprog

    Du skal vælge dine ord med omhu. Men lige så vigtigt er det, at dit kropssprog stemmer overens med det, du siger. Hvis der er uoverensstemmelse, risikerer du at fremstå utroværdig eller måske signalere noget helt andet end det, du egentlig ville. Få overblik over, hvilke typiske fejl, du bør undgå.

    Læs mere
  • Kender medarbejderne jeres mål og dine forventninger til dem?

    Som leder er det dit ansvar, at jeres mål og værdier er tydelige for medarbejderne. Ellers er det umuligt for dem at præstere. Se animationsfilm om, hvordan du gør jeres mål og værdier synlige. Den varer kun halvandet minut, men inkluderer alligevel en tur i Tivoli:

    Læs mere
  • 7 utrolige historier der får dine problemer til at blegne

    Hvad gør du, hvis din ekskæreste, som du gik fra uden et ord, pludselig skal være din chef? Eller hvis din medarbejder bider en kollega? Disse dilemmaer og andre store og små arbejdsrelaterede spørgsmål giver en amerikansk blog svar på. Læs med her.

    Læs mere
  • 17 spørgsmål til ansættelsessamtalen

    Her finder du 17 klassiske spørgsmål til jobsamtalen og råd om, hvordan du stiller gode spørgsmål.

    Læs mere
  • Det skal du ikke skrive i en anbefaling

    Det er god praksis, at du skriver en anbefaling, hvis en medarbejder beder dig om det, når vedkommende stopper. Men hvad skriver man i en anbefaling, og hvad skal du absolut ikke skrive?

    Læs mere
  • Demotiverer du dine medarbejdere når du roser?

    Kan man blive demotiveret af ros? Ja, hvis den er utroværdig og lederen ikke ved, hvad han taler om. Så har den faktisk den modsatte effekt. Læs, hvordan du undgår at demotivere, når du roser dine medarbejdere.

    Læs mere
  • 5 ting gode ledere ikke gør

    Hvis du vil undgå at medarbejderne smutter på grund af dig, så skal du styre uden om disse fem måder at lede.

    Læs mere
  • Advarsel: 5 kendetegn ved et usundt samarbejde

    Mange forbinder relationelt lederskab med noget"blødt” og konsensusorienteret. Det er forkert. Som leder skal du haveet knivskarpt fokus på produktive relationer; samarbejdet skal levere hårde resultater. Læs, hvordan du spotter et usundt samarbjede og, hvordan du styrker det med relationel koordinering.

    Læs mere
  • 10 ting ledere med følelsesmæssig intelligens aldrig gør

    Ledere med høj følelsesmæssig intelligens mister aldrig besindelsen. De undertrykker heller ikke deres følelser. Men hvad gør de så? Læs, hvad der kendetegner ledere med høj følelsesmæssige intelligens.

    Læs mere
  • Følelsesmæssige kvababbelser gør det svært at være mellemleder

    Mellemlederne er mest udsatte for følelsesmæssige og etiske dilemmaer i deres job, fordi de både er dem, der skal modtage og udføreforandringer. Læs, hvad mellemledere typisk gør for at beskyttesig mod dilemmaerne, og hvad der er bedst at gøre.

    Læs mere
  • Sådan mister du dine bedste medarbejdere

    Du har nogle af de bedste medarbejdere lige nu. De har den nødvendige viden og virker motiverede. Alt kører. Men intet varer evigt. For mens du glædes over dine fantastiske medarbejdere er en af dem måske ved at søge væk.

    Læs mere
  • 5 måder du bevarer roen når bølgerne går højt

    Glæde og begejstring er helt legitime følelser at udtrykke på jobbet. Derimod er det ikke velset at vise sinvrede eller frustration. Slet ikke som leder. Læs her, hvad du kan gøre for at tackle dine svære følelser på jobbet.

    Læs mere
  • 5 ting du ikke skal gøre lige efter ferien

    Selv om du er fuld af energi og har glædet dig til at komme tilbage på arbejde, kan den første dag føles som at løbe direkte ind i en mur. Her kan du læse om fem ting, mange ledere fejlagtigt starter med at gøre efter ferien, men som hurtigt kører de opladte batterier helt flade.

    Læs mere
  • Ledelseskommissionen: 28 anbefalinger til bedre ledelse

    Lederne skal fokusere mere på borgerne, politikerne skal have tillid til lederne og lederidentiteten skal styrkes. Det var nogle af budskaberne fra Ledelseskommissionen da de lancerede deres 28 anbefalinger til, hvordan man kan styrke ledelse i den offentlige sektor. Læs de 28 anbefalinger her.

    Læs mere
  • 6 råd: Sådan er du en nærværende chef

    Du kan godt være en nærværende chef, selvom du ikke ser dine ledere dagligt. Her kan du læse om, hvad du, ifølge lederne, skal være særligt opmærksom på, hvis du vil være en god chef.

    Læs mere
  • Strategisk ledelse - er du til kikkert eller mikroskop?

    Dygtige ledere har strategisk zoom. De formår ubesværet at skifte perspektiv mellem detalje, overblik og fremsyn. Læs om den afgørende kompetence og find ud af, hvordan du styrker dit strategiske zoom.

    Læs mere
  • Millennials kommer – og det forventer de

    Millennials, som er født mellem 1980 og 2000, er blevet kaldt alt fra dovne og selvcentrerede til samarbejdsorienterede, innovative og fleksible. Om få år udgør de 35 pct. af den globale arbejdskraft. Derfor er det måske en god ide at blive klogere på, hvem de egentlig er og hvilken ledelse, de forventer.

    Læs mere
  • Topledelse kræver manøvreringstalent

    For at bygge de vigtige broer mellem forvaltningen og det politiske system kræver det, at du skal kunne manøvrere i det politiserede farvand. Læs mere om vilkår for offentlig topledelse her.

    Læs mere
  • Derfor er politisk tæft afgørende for at lykkes som direktør

    "Der er mange ledere, som ellers anses for utroligt dygtige, som ikke ejer for fem flade øre politisk tæft." Politisk tæft er en vigtig og efterspurgt kompetence hos direktører i kommuner og regioner. Men hvad består tæften egentlig af? Find ud af, hvad politisk tæft er, og hvorfor den er så afgørende for at lykkes som topleder i den offentlige sektor.

    Læs mere
  • E-kursus: Nærværende ledelse på afstand

    Hvordan opbygger du en tillidsfuld relation til medarbejdere, du sjældent ser, og hvad skal du være ekstra opmærksom på, når den meste af din kommunikation med medarbejderne ikke sker ansigt-til-ansigt? Det er nogle af de væsentlige spørgsmål og dilemmaer, når du leder på afstand. E-kurset giver dig hjælp, tips og inspiration til at lykkes på afstand.

    Læs mere
  • Sådan laver du en jobanalyse og kompetenceprofil

    Et vellykket rekrutteringsforløb forudsætter, at man på forhånd har gjort sig klart, hvilke rammer der er om lederjobbet, hvad det kræver at blive betragtet som en succes på posten, hvilke kerneopgaver der skal løses - og hvilke kompetencer dét kræver.

    Læs mere
  • Rekrutteringsguide: Find den rigtige leder

    Det har store menneskelige og økonomiske konsekvenser at ansætte den forkerte leder. Men hvordan finder man det bedste match mellem opgave og person? Her får du en onlineguide baseret på Væksthus for Ledelses viden, råd og værktøjer til lederrekruttering.

    Læs mere
  • Undersøgelse: Ledere føler sig begrænset af krav om dokumentation

    Hver anden offentlige leder oplever, at dokumentationskrav spænder ben for deres arbejde. Alligevel er de stolte og motiverede for at gøre en forskel for andre. Læs et lille udpluk af en omfattende undersøgelse om offentlig ledelse.

    Læs mere
  • Sådan håndterer du en passiv aggressiv medarbejder

    Tavshed, kulde og bidske bemærkninger. Når en medarbejder ikke har mulighed for at udtrykke sin utilfredshed, kan det føre til en indirekte og skadelig passiv aggressiv adfærd, som kan ødelægge arbejdsmiljøet og modarbejde dig som leder. Læs, hvordan du spotter og tackler den destruktive adfærd.

    Læs mere
  • 3 råd når du bliver leder for dine kollegaer

    En god ven på jobbet er vigtig. Men hvad sker der med dine venskaber, når du går fra at være kollega til at være leder for dine tidligere venner og kollegaer? Her er tre, ting du skal være opmærksom på.

    Læs mere
  • Medarbejdernes top 10 over uacceptabel ledelsesadfærd

    Næsten halvdelen af danskerne har skiftet job på grund af dårlig ledelse. Men hvad mener medarbejderne er dårlig ledelse? Det spørgsmål har de besvaret. Læs her en top ti over uacceptabel ledelsesadfærd.

    Læs mere
  • Misforståelser om introverte og ekstroverte

    Der er mange forestillinger om introverte og ekstroverte. Her er de typiske misforståelser, som både introverte og ekstroverte medarbejdere kæmper med.

    Læs mere
  • Har du fået ny chef - igen?

    Nyt job, interne rokeringer eller afskedigelser gør, at mange ledere skal forholde sig til en ny chef. For nogle ledere er det noget, der sker ofte. Og selvom det kan være frustrerende igen at skulle forholde sig til en ny chef, kan det også være lærerigt. Læs her, hvordan du bedst forholder dig til en ny chef.

    Læs mere
  • 5 taleråd du aldrig bør følge

    Træk vejret dybt, forestil dig, at dem du skal holde tale for er nøgne eller fyr en vittighed af for at bryde isen. De fleste bliver nervøse, når de skal tale foran en stor forsamling. For at overvinde dine bekymringer, handler det i første omgang om at vide, hvilke råd du skal undgå at følge.

    Læs mere
  • Ansættelser: Do's and don’ts når du indhenter referencer

    Mange indhenter referencer, når de skal ansætte en ny medarbejder. Men hvordan stiller du gode spørgsmål, som kan kvalificere dit valg om, hvilken ansøger du skal ansætte? Og hvad må du egentlig spørge om? Læs mere her.

    Læs mere
  • Dræb de værdiløse møder

    Går du fra møder, hvor der bliver talt meget, men ingen alligevel helt ved, hvad konklusionen endte med at være? Så er det et tegn på, at mødet har været spild af tid. Lederweb har her samlet de bedste råd om, hvordan du undgår at spilde din eller medarbejdernes tid på værdiløse møder.

    Læs mere
  • 7 spørgsmål til professoren - om kerneopgaven

    Var de opgaver, de offentlige organisationer lavede, før der kom fokus på kerneopgaven forkerte? Og hvorfor er forskellen mellem kerneydelse og kerneopgave så afgørende?

    Læs mere
  • Din lynguide til nye ledelsesbegreber

    Disruption, samskabelse og onboarding. Mange taler om det, men få ved, hvad det egentlig er. Her får du en kort beskrivelse af nye begreber og tendenser på ledelsesområdet.

    Læs mere
  • Disruption – kort fortalt

    Disruption. Alle taler om det. Men hvad er det egentlig? Er det varm luft, eller noget du som offentlig leder bør forholde dig til? Lederweb har sat sig for at blive klogere på begrebet. Læs med her.

    Læs mere
  • 8 råd: Bliv mere effektiv

    Lange mødedage, fyldte mailbokse og kimende telefoner – en arbejdsdag kan være forvirrende og uoverskuelig at komme igennem. Her får du otte råd om, hvordan du får en mere effektiv arbejdsdag.

    Læs mere
  • Giv medarbejderne de bedste forudsætninger for at løse opgaven

    Det giver konflikter og frustration hos kollegaer og leder, når en medarbejder konsekvent ikke løser sine opgaver til tiden. Årsagen kan være travlhed eller uafstemte forventninger. Som leder er det din opgave, at sikre, at medarbejderen har de rette forudsætninger for at kunne løse sine opgaver – til tiden. Her får du råd om, hvordan du griber udfordringen an.

    Læs mere
  • Tjek om du er i farezonen for stress

    De beslutninger du træffer, og de planer du lægger, har stor betydning for dine medarbejderes arbejdsliv. Det ansvar kan du kun løfte, hvis du selv trives og dit helbred er i orden. Specialist i ledelse og stress giver her råd om, hvordan du trives i travlhed og undgår at gå ned med stress.

    Læs mere
  • Forsker udpeger fem barrierer for tillidsbaseret ledelse

    Tillidsbaseret ledelse. Mange vil det, men få gør det. En ny ph.d. kortlægger de typiske forhindringer, når man går fra traditionel styring til tillidsbaseret ledelse. Læs om, hvad du kan gøre for at nedbryde barriererne for tillidsbaseret ledelse.

    Læs mere
  • Værktøj: Undgå fejl og konflikter med klare forventninger

    Er det mit eller min kollegas ansvar? Får jeg besked, hvis jeg ikke løser en opgave godt nok? Misforståelser, usikkerhed og frustration hos dine medarbejdere kan skyldes uklare forventninger. Her får du et enkelt værktøj til at afstemme forventninger.

    Læs mere
  • Mød dine 5 værste medarbejdertyper

    Kender du zombien, idédræberen og vulkanen? De er blandt de medarbejdertyper, man helst vil undgå. Her kan du læse om fem medarbejdertyper, der sætter ledere på en prøve hver dag – og råd om, hvordan du leder dem, så de genfindermotivationen.

    Læs mere
  • Undgå at miste din bedste medarbejder

    Hvad kan jeg gøre for at beholde dig? Det er et spørgsmål, alle ledere bør stille til de medarbejdere, de ikke vil undvære. Det gør de fleste ledere også. Men hvis du først stiller spørgsmålet til fratrædelsessamtalen, er det ofte for sent. Læs om, hvordan du kan fastholde medarbejdere med fastholdelsessamtalen, og få ideer til konkrete spørgsmål, du kan stille.

    Læs mere
  • Weick: Pas på selvopfyldende profetier

    Det vi kigger med, afgrænser det, vi kan få øje på. For at kunne lede i en kompleks verden, må du kunne udfordre den måde, du ser verden på. Læs her om ledelse og meningsskabelse.

    Læs mere
  • Perfektionistens guide til uddelegering

    Du har travlt, alt for travlt. Der er mange opgaver, som kræver din tid og opmærksomhed - opgaver, som kun du kan løse. Nikker du ja, så kan det skyldes, at du måske har svært ved at give opgaverne fra dig? Hvis det er tilfældet, får du her råd om, hvordan du kan få gladere medarbejdere og mere fra hånden ved at give slip.

    Læs mere
  • Opskrift på den gode MUS

    Mange ledere og medarbejdere oplever MUS som spild af tid. Men brugt rigtigt er MUS et vigtig redskab til at sikre udvikling af dine medarbejdere og organisationen. Her får du en guide til, hvordan du indfrier potentialet i MUS.

    Læs mere
  • 3 skridt til at motivere dig selv

    Du sætter mål, som du ikke indfrier. Du skriver to do-lister, men når aldrig til sidste punkt. Hvorfor er det, at vi er så gode til at lave planer for, hvad vi skal gøre, men er så dårlige til faktisk at udføre dem? Forklaringen er, at du overser et lille, men vigtigt trin. Læs, hvordan du bliver bedre til at nå de mål, du sætter dig som leder.

    Læs mere
  • Ledelsesråd fra 16 af Danmarks bedste offentlige ledere

    Lederweb har efterlyst ledere, der kan noget helt særligt for at blive klogere på, hvad de lægger vægt på i deres ledelse. Her får du ledelsesråd fra nogle af de bedste kommunale og regionale ledere.

    Læs mere