Sådan håndterer du uenighed

At få opbakning fra dine medarbejdere til nye initiativer er vigtig for organisationens succes. For at få det, skal du kunne respondere på en tålmodig og pæn måde, når dine medarbejdere er uenige. Det kræver, at du er fordomsfri, lytter til feedback og kan forene forskellige synspunkter. Få her fire råd om, hvordan du kan lykkes med nye tiltag ved at tage hånd om de konflikter der opstår undervejs.

Du kan ikke gøre alle glade hele tiden. Men du skal heller ikke flygte fra eller undertrykke uenige medarbejdere. I en artikel på Huffington Post anbefaler ledelsesskribent Dennis Yang, at du i stedet skal indarbejde disse fire principper i din ledelse:

1. Imødekom dine medarbejderes bekymringer

Selvom forandringer kan være nødvendige for jeres organisation, og måske endda helt logiske for jeres situation, kan dine medarbejdere sagtens være uenige med din beslutning. Og den uenighed kan eskalere og udvikle sig til et oprør, hvis du ikke imødekommer deres bekymringer.

Det kan være fristende at gemme sig bag skærmen, men det sidste, du skal gøre, er at flygte fra konflikten. I stedet skal du hæve dig over den, forsøge at se helheden og være taknemmelig for, at du har medarbejdere, som tør udtrykke uenighed. Det er værdifuldt og er netop her, du har mulighed for at lære.

Læs også: Konfliktråd til konfliktsky ledere

2. Skab en åben organisationskultur

Uenighed kan opstå. Og det er helt okay. Det skal alle organisationer lære at acceptere. Organisationer, der gør det, som har en transparent og åben kultur, klarer sig godt. Dine medarbejdere er nemlig villige til at tage chancer og være initiativrige, hvis de bliver mødt af forståelse fra ledelsen.

Et andet fundament for en robust organisation er gensidig respekt. Du skal gøre det klart, at skønt forskellige holdninger er mere end velkomne, skal det foregå under ordentlige forhold – og med en ordentlig tone.

3. Husk, at du er leder

Tilbage i 2017 blev det fanget på video, at direktøren af Uber, Travis Kalanick, råbte af en af sine chauffører. Chaufføren var også vred og ubehøvlet, men Kalanick var leder af en organisation i milliardklassen. Han burde vide bedre og forstå, at det er upassende at behandle en medarbejder på den måde.

Selvom en medarbejder hæver stemmen, forventes det, at du som leder husker den gode tone og sætter et eksempel for dine medarbejdere. Når du bliver konfronteret, skal du tage dig tid til at stoppe op, lytte og tænke det igennem, inden du reagerer. Du skal være forstående, men også kunne evne at forklare, hvorfor en beslutning er blevet truffet.

Læs også: Advarsel: Konfliktsky ledere får stresskurven til at stige

4. Udvis empati og forståelse

Du lærer kun af konflikter, hvis du forsøger at se det fra andres perspektiv. Selvom du ikke er enig med en medarbejder, skal du være ydmyg, og forsøge at forstå, hvad vedkommende mener og hvorfor. Det er en del af det at være leder.

God ledelse er at acceptere forskellige holdninger, sikre fælles grundlag og håndtere konflikter på en retfærdig og respektfuld måde.

Artiklen er frit oversat og redigeret fra Huffington Post.

Skribentinfo

Vurdering

4,3 /5

6 vurderinger

Kommentarer