Sådan styrker du trivslen i overgangen tilbage på arbejdspladsen

Hvad virkede ekstra godt under nedlukningen? Og hvilke ting ser du frem til at vinke farvel til? Læs, hvordan du kan arbejde med jeres trivsel og arbejdsfællesskab allerede nu i overgangen fra enekontoret i hjemmet til den fælles kaffemaskine på arbejdspladsen.

Skribentinfo

Det er som en ketchupflaske, man har banket på længe for at få det første ud. Pludselig kommer det hele væltende. Det er den samme oplevelse, som mange ledere står i, når deres medarbejdere kommer retur til arbejdspladsen. Vi har ventet og håbet på det, og nu kan vi igen være sammen.

Men noget har ændret sig.

En undersøgelse fra Boston Consulting Group viser, at virkeligheden nok nærmere bliver, at vi fx er inde i hold, hvor vi skiftes til at være på kontoret og derhjemme. 65 pct. af de adspurgte ledere i undersøgelsen forventer, at den nære fremtid byder på en hybridmodel, når det kommer til, hvor vi udfører vores arbejde.

Bring tabet og friheden i spil

At vende tilbage – ikke til det gamle, som vi kendte for et år siden – men til en ny arbejdsform er lig en forandring. En forandring, hvor I vil opleve, at nogle af de vaner og rutiner, I havde både før corona og fra tiden under nedlukningen, skal I vinke farvel til, og andre skal I tage med jer.

Mange har tilegnet sig vaner som indebærer en større frihed og tanken om, at det vil ændre sig, kan føles som et tab. Mange har måske helt glemt, at de skal bruge tid på transport igen. Det kan derfor opleves som et tab af frihed, at vi nu igen skal bruge tid på transport.  

Men den nye situation bringer også nye muligheder med sig. I får en mulighed og et ansvar for at vælge, hvilke vaner I tager med jer tilbage på arbejdspladsen. Og hvilke ting I ikke ønsker at bringe videre. Kan noget af det, som fungerede godt mens I arbejdede hjemme, passe ind i den nye måde, I kommer til at arbejde sammen på?

Det kan fx være en udfordring at holde møder, hvor nogle deltager online, mens andre sidder i lokalet. Her skal du overveje, om det er en gangbar model.

I kan omfavne ting, I har mistet, for at tage afsked med dem eller for at tage dem med i en ny kontekst. Men det er jeres eget aktive valg. Deri ligger jeres frihed.

3 spørgsmål du skal starte med at stille dig selv

For at arbejde med trivsel sammen med dit team, kan du starte med at stille dig selv tre spørgsmål:

  • Hvad ser du frem til ikke længere at skulle gøre?
  • Hvad vælger du at tage med videre, når I atter er sammen eller arbejder i hybrid?
  • Hvordan vil dit team kunne se på dig, at du trives med jeres måde at arbejde på?

Trivsel, det er noget I sammen skaber – men hvordan?

Trivsel kan være en svær disciplin. Det, der giver dig en høj grad af trivsel, er ikke nødvendigvis med til at øge dine medarbejderes trivsel.

Ifølge Den Store Danske er ”Trivsel (er) et udtryk for et velbefindende, der giver det enkelte menneske følelsen af overskud, gåpåmod, handlekraft og glæde ved livet.” 

Det vidner om, at trivsel er et bredt begreb, som kan påvirke den enkeltes trivsel i større eller mindre grad. På samme måde kan den gode trivsel på arbejdet også skabes af flere forskellige parametre, såsom:

Medbestemmelse, mestring, ledelse, balance, mening, resultater og kollegaer.

Når du tager en snak både med den enkelte og teamet, kan ovenstående elementer være gode at lytte efter. Hvor oplever dine medarbejdere, at der måske er et tab og hvor kører det godt?

3 spørgsmål til medarbejderne

Stil de samme spørgsmål både til den enkelte medarbejder og teamet:

  • Hvornår oplever du at trives?
  • Hvilken indsats kan lettest gøres for at øge trivslen?
  • Hvordan kan andre bedst se, at du trives?

 

Skribentinfo

Vurdering

4,8 /5

9 vurderinger

Kommentarer