Sagt fra toppen

- inspiration til retorisk lederskab

Pressen barrikaderer huset, en direktør skal fyres, eller der skal kæmpes for at gøre medarbejderne mere agile uden at miste tillid. Ledere på alle niveauer er afhængige af effektiv kommunikation for at skabe fremdrift og trivsel. Men det er sjældent, at man får lov at gå bag om den polerede kommunikationsfacade. Det har de to garvede kommunikationsrådgivere Anne Katrine Lund og Pernille Steensbech Lemée gjort i denne bog.

I Sagt fra toppen fortæller syv topledere om deres erfaringer, og eksempler på deres kommunikation analyseres retorisk. Målet er at inspirere til bedre kommunikation og vise, at retoriske refleksioner er en afgørende del af et effektivt lederskab. ”Til daglig hjælper vi ledere og rådgivere med at finde en troværdig og hensigtsmæssig kommunikationsform, der passer til kulturen, personerne og ambitionerne. Når det fungerer bedst, finder den enkelte sit eget retoriske potentiale og får skabt en velfungerende hverdag. Eksemplerne fra topledere og vores analyse af deres kommunikation kan forhåbentligt inspirere andre.”, siger forfatterne.

Så: Hvilke tanker gør Danmarks topledere sig om betydningen af kommunikation? Og hvordan arbejder de med at forbedre sig? Anne Katrine Lund og Pernille Steensbech Lemée har interviewet:

  •  Margrethe Vestager (økonomi- og indenrigsminister)

  • Eivind Kolding (ordførende direktør, Danske Bank)

  • Merete Eldrup (adm. direktør, TV2)

  • Michael Pram Rasmussen (bestyrelsesformand, TopDanmark)

  • Lise Egholm (tidl. leder, Rådmandsgades Skole)

  • Lars Liebst (adm. direktør, Tivoli)

  • Lars Rohde (nationalbankdirektør)

 

Og de to forfattere har analyseret eksempler på de interviewedes kommunikation fra stormøder med medarbejdere til kritiske interview i bedste sendetid.
 
Det står læseren frit for at overføre topledereksemplerne til egen kommunikation og at bruge Lund og Lemées retoriske fif til eget virke. Hvad enten man selv siger tingene fra toppen eller ej.

Forfatter Pernille Steensbech Lemée og Anne Katrine Lund
Forlag Gyldendal Business
År 2013
Sider 165
Pris 300 kr.
ISBN 9788702146066
Køb bogen hos forlaget her