De fleste regioner og kommuner arbejder allerede med at bruge borgernes viden, perspektiver og ressourcer aktivt. Men potentialerne på området er langt fra udtømte, og der ligger en betydelig ledelsesopgave i at få borgerinddragelse til at fungere godt i praksis – såvel i den enkelte sektor som på tværs af kommunale og regionale tilbud. 

En ny publikation fra Væksthus for Ledelse præsenterer erfaringer og resultater fra 15 meget forskellige eksempler på vellykket borgerinddragelse i sundhedssektoren. 


Download eller bestil publikationen her.

Læs ogsåNy publikation: Sådan sikrer du den succesfulde samskabelse


Tre vigtige ledelsesopgaver

Med afsæt i de forskellige eksempler på borgerinddragelse peger den nye publikation bl.a. på tre vigtige ledelsesopgaver:

1. Den strategiske forståelse

At ”inddrage borgeren”, ”sætte patienten i centrum” eller ”arbejde helhedsorienteret med kerneopgaven” kan lyde så velkendt og selvfølgeligt, at man som leder overser eller undervurderer, hvad det indebærer at tage det alvorligt. Men der er brug for tidligt at reflektere over, hvad der egentlig ligger i borgerinddragelse, hvilket formål den skal tjene, hvor omfattende den skal være, og hvilken betydning den vil få for hverdagens opgaveløsning. 


En leder formulerer det fx således:

“Der skal være en ensartet forståelse af, hvad det vil sige at arbejde både borgerinddragende og helhedsorienteret – hvad mener vi, når vi bruger de begreber? Og hvordan sikrer man som leder, at de rette forståelser når helt ud til medarbejderne?”.

Borgerinddragelse kan betyde mange ting, men det kan samtidig også udfordre de faglige vaner og rutiner.

En leder formulerer det således:

”Den største ledelsesmæssige udfordring har været, at patienten er endnu en vigtig medspiller, der skal tages i ed. Det er selvfølgelig nemmere, når man kun har sundhedsprofessionelle med om bordet. Patienten kan have forventninger fra et helt andet perspektiv, som ikke nødvendigvis passer ind i det, man som fagprofessionel synes, er det bedste.”

Læs ogsåLed efter det fælles “vi” på arbejdspladsen

2. Det fælles engagement

Udover den strategiske forståelse er det vigtigt at have øje for, at arbejdet med borgerinddragelse er en kulturforandring, hvilket dermed også kræver en god portion klassisk forandringsledelse. Man skal formulere et tydeligt motiverende formål, involvere medarbejderne grundigt og tidligt, samt håndtere forskellige former for usikkerhed, bekymring eller modstand, som forandringerne måtte udløse.

En leder fortæller:

“Som leder gør jeg meget ud af at tale om det og ikke negligere de frustrationer eller bekymringer, personalet kan have. Jeg holder døren åben og giver mig tid til at tale med den enkelte om stort og småt for at spore dem ind på den nye måde at arbejde på”.

En anden lægger stor vægt på det motiverende element:

“Man skal engagere medarbejderne i brugerinddragelsen ved at synliggøre, hvor meget det betyder for brugerne. Deres motivation i faget ligger meget i at kunne gøre en forskel for andre.“

Læs også4 grunde til at dine medarbejdere mister motivationen

3. Den tværgående ledelse

Der er i den offentlige sektor og ikke mindst i sundhedsvæsenet en lang tradition for at arbejde og lede i nogenlunde homogene faglige søjler ud fra fælles fagprofessionelle standarder. Dette giver ofte nogle vanskeligheder, når opgaveløsningen i højere grad skal tage udgangspunkt i og inddrage den enkelte borger. I de mere komplekse forløb går borgernes behov typisk på tværs af både faggrænser, interne organisatoriske skel og grænserne mellem region, kommune og praksissektoren.

Der skal med andre ord bygges bro mellem ”fremmede” områder.

”Som leder er man nødt til at have øje for, at hvis borgerinddragelse skal lykkes, så skal vi gøre det på tværs. Jeg kan ikke noget i kraft af mig selv, men vi kan gøre en masse, hvis vi gør det sammen,” siger en leder.

Det kan udfordre lederrollen, når ens mandat bliver delt eller uklart. Det kræver først og fremmest, at man som leder kan tilpasse og udvikle sin ledelse, efterhånden som man bliver klogere på den konstellation, man er en del af. Samtidig kræver det en høj grad af velvilje, fleksibilitet og kommunikation at lykkes i de nye og anderledes ledelseskonstellationer.

Læs også: Ledelse over grænser

Kom godt i gang med 7 spørgsmål og svar

Hvordan kan man som leder konkret tilrettelægge arbejdet med borgerinddragelse? Det kommer meget an på, hvilken type borgerinddragelse man ønsker samt ens ambitionsniveau, tidligere erfaringer, tid, økonomi, kompetencer, samarbejdsrelationer, formelle rammer og meget andet.

Der findes kort sagt ingen trin-for-trin-guide, der passer alle. Den nye publikation byder dog på nogle overordnede svar på syv af de typiske spørgsmål, lederne har stillet sig selv i begyndelsen af et borgerinddragende forløb.

 

Læs mere om god borgerinddragelse og de 15 cases i den nye publikation, som du kan downloade eller bestille her.

Vil du vide mere? 

Download eller bestil publikationen her.

Du er også velkommen til at kontakte projektlederne, hvis du vil vide mere: 

Kirstine Hougaard, KL 

Bodil Sørensen, DSR

Clemens Ørnstrup Etzerodt, Danske Regioner

Susanne Østergaard, Region Midt