Ifølge en artikel på Huffington Post kan helt almene indretningsfejl påvirke, hvor produktiv du er på en dag. Så hvis du ofte fanger dig selv eller medarbejderne i at være uopmærksomme og ukoncentrerede, bør I måske overveje, om de følgende faktorer holder jer fra at slippe jeres fulde potentiale løs:
1. Luften I inhalerer
Meget af jeres arbejdstid foregår indendørs. Og den luft, du inhalerer i de indelukkede rum, kan forringe dine kognitive funktioner, fx din koncentrationsevne, indlæringsevne eller din evne til at planlægge og problemløse.
Derfor er det vigtigt, at I husker at lufte ud på arbejdspladsen og får noget frisk luft ind. Frisk luft eller et godt ventilationssystem sikrer en bedre præstation blandt medarbejderne.
2. Belysningen
At være i nærheden af naturligt dagslys kan gøre en kæmpe forskel. Faktisk prioriterer mange medarbejdere naturligt dagslys over andre frynsegoder, såsom en god kantineordning, frugtordning eller et fitnesscenter.
Og det er ikke så underligt. Mangel på naturligt dagslys kan nemlig påvirke os både fysisk og psykisk, og medarbejdere, som arbejder i naturligt dagslys, er mindre trætte, og oplever færre tilfælde af hovedpine. Desuden bliver medarbejdere mere produktive, når de arbejder i et naturligt lys. Organisationer, der skaber et ideelt arbejdsmiljø med rigeligt dagslys og udsigt til udendørsarealer, kan altså høste en stor gevinst.
3. De mennesker du omgiver dig med
Mennesker er sociale væsner, som observerer og kopierer den adfærd, de ser omkring sig. Derfor er det heller ikke så mærkeligt, at en medarbejder kan virke mindre produktiv, hvis hans nabo generelt har svært ved at nå i mål med opgaverne.
Hvis I har faste pladser, bør du derfor også lægge tanke bag, hvor du placerer de forskellige medarbejdere. En medarbejders præstation kan forbedres markant, hvis hun sidder tæt på en motiveret og koncentreret medarbejder. Omvendt kan to ekstroverte medarbejdere, der nyder at snakke og hygge på arbejdspladsen, være en farlig kombination.
4. Temperaturen på arbejdspladsen
Det er forskelligt fra person til person hvilken temperatur, man foretrækker at arbejde i. Nogle føler sig langt mindre produktive, når det er koldt, hvorimod andre umuligt kan koncentrere sig, når det bliver for varmt. Det er derfor ikke let, at finde frem til den perfekte temperatur på arbejdspladsen.
Dog bør du sikre, at temperaturen på en stillesiddende arbejdsplads ligger på 20-22 grader. Den må ikke overstige de 25 grader og helst ikke komme under de 18 grader. Hvis du er leder på en arbejdsplads med stor fysisk aktivitet, skal du omvendt sørge for, at temperaturen ikke overstiger de 18 grader og ikke ryger under de 10 grader.
5. Mangel på planter
Det kan være, at du kan takke sukkulenten på dit skrivebord for din evne til at holde fokus og få opgaverne løst. Planter og andet grønt på arbejdspladsen er ikke bare øjenguf, men det kan også hjælpe jer med at holde koncentrationen og sikre produktiviteten. Teorien er, at planterne kan genoplade jeres koncentrationsbatterier, fordi I både bliver glade af farven grøn, og fordi I kan nyde det rolige syn af planterne.
Inden du overhovedet får åbnet dit mailprogram, er der et væld af synlige og usynlige faktorer, der påvirker din produktivitet. Du bruger over 2.000 timer om året på din arbejdsplads. Så hvis du føler dig demotiveret og sløv, er det måske værd at investere noget tid på dine omgivelser.
Artiklen er frit oversat og redigeret fra artiklen: Can’t Concentrate? 5 Insidious Ways Your Office Design Can Make You Less Productive