For at se, om du er i farezonen, skal du prøve at regne korttricket ud? Og husk at se hele videoen, inden du læser teksten nedenunder.
Husk at se hele videoen færdig, førend du læser artiklen færdig.
Change blindness
Videoen illustrerer et tankevækkende psykologisk fænomen, der kaldes change blindness. Grundlæggende dækker princippet over, at vi ofte er blinde for drastiske ændringer i det miljø, vi færdes i. Kender du fornemmelsen af at forlade frisøren og ligne et helt nyt menneske kun for at finde ud af, at ingen andre ser det? Det er et hverdagseksempel på change blindness i dine omgivelser.
Implikationerne for ledelse, samarbejde og personlig udvikling er imidlertid mere graverende. Change blindness kan have to forskellige problematiske konsekvenser:
1. Du ser ikke forandringerne
Vi har på grund af vores ret begrænsede opmærksomhedsfelt svært ved at fokusere på flere ting ad gangen.
Det betyder, at ledere kan have svært ved at lægge mærke til store positive eller negative forandringer hos medarbejderne, hvis de har for travlt med deres egne korttrick – budgetter, administration og udvikling. Kort sagt, vores vurderinger og virkelighedsopfattelse bliver fordrejet af change blindness.
2. Du finder det, du leder efter
Den anden problematiske konsekvens ved change blindness er følgende princip: du finder det, du leder efter.
Hvis du leder efter det faktum, at din medarbejder er en idiot, så skal du nok finde det. Vi er ikke blot dygtige til at fordreje og beskære virkeligheden på en belejlig måde (for os). Change blindness assisterer os tilmed med at opretholde den, fordi vi gennem vores linse vitterligt ikke kan se, at medarbejderen virkelig prøver at forbedre sig.
Artiklen er en redigeret udgave af Dette videoklip vil få dig til at tabe kæben, som blev bragt på Danmarks største kommunikationsblog – BRO Blog.