Artikler om Feedback

Uden feedback forbedrer dine medarbejdere sig ikke. Hvis de ikke lærer, hvad de gør godt og skidt, og hvilken effekt de har på andre mennesker, ser det sort ud med at blive bedre. Kører de solo, uden at nogen fortæller dem, at de er på afveje, så udvikler de ’blindspots’ for deres egen ageren. Der bruges ofte tid og penge på faglig kompetenceudvikling, organisationsændringer eller nye arbejdsgange. Det kan også være nyttigt. Men det skaber også bedre resultater og forandringer, når er er en sund feedbackkultur. Som leder må du gå forrest i at skabe en bevidst feedbackkultur, hvor man kan give en konstruktiv og nogle gange kritisk feedback, og hvor medarbejderne føler sig trygge og værdsatte nok til at turde være ærlige. På Lederweb kan du læse, hvordan du skaber en sund og god feedbackkultur. Du kan blandt andet også læse, hvordan du kan give værdig feedback, uden at medarbejderen taber ansigt, samt få en metode til feedback i grupper.


  • Feedback
Viser 50 / 88
Ingen resultater.
  • At give og modtage konstruktiv feedback

    Hvor svært kan det være? Ret svært åbenbart. Det lyder nemt, men en sikker topscorer i arbejdsklimaundersøgelser er en udbredt oplevelse af, at man ikke er særligt gode til at give og modtage ris og ros på de danske arbejdspladser.

    Læs mere
  • 100 ideer til feedback

    Feedback er fantastisk. Men hvordan gør man det, hvor og hvornår? Her er 100 ideer til inspiration.

    Læs mere
  • Ros der rammer og ros der lammer

    At rose er ikke det samme som at anerkende eller værdsætte. Kender lederen ikke forskel, er der risiko for, at velment ros såvel som anerkendelse og værdsættelse får den stik modsatte virkning. Læs om de væsentligste distinktioner mellem begreberne, og undgå at din ros bliver til ris og din anerkendelse til underkendelse.

    Læs mere
  • 7 grunde til at pisk og gulerod (ofte) ikke fungerer

    Det er en udbredt opfattelse, at pisk og gulerod motiverer os til at præstere mere og bedre. Det er imidlertid en forældet tankegang, skriver Daniel Pink i bogen ’Motivation – den overraskende sandhed om hvad der motiverer os’, der netop er udkommet på dansk. Læs, hvorfor pisk og gulerødder ofte ikke hører hjemme i det moderne arbejdsliv.

    Læs mere
  • De 5 værste former for ros

    Både ledere og medarbejdere skal blive bedre til at rose hinanden. Men det handler ikke bare om mere ros – også om bedre ros. Forkert ros kan nemlig gøre mere skade end gavn. Læs listen over de 5 værste former for ros, du bør holde dig fra at give.

    Læs mere
  • En god leder stiller gode spørgsmål

    Mange ledere tror fejlagtigt, at lederrollen kræver, at de skal vide alt, og spørger derfor ikke deres medarbejdere til råds. De bedste ledere er derimod gode til at spørge. De spørger, når de er i tvivl, og for at blive klogere. Udfordringen er, hvordan du undgår, at spørgsmålene signalerer mistillid og kontrol. Her er ti råd til dig, der gerne vil være bedre til at spørge.

    Læs mere
  • Fem fatale feedback fejl

    Vi har alle brug for feedback. Både anerkendelse og kritik. Det er det, der får os til at vokse. Men det er svært for ledere at give feedback uden at falde i en eller flere af de fem fælder, der gør kritik destruktiv og dårlig.

    Læs mere
  • Effektiv teamcoaching med billeder og figurer

    Med brug af få effektive procesmodeller, som de såkaldte visuelle stilladser, kan du få mest muligt ud af din coaching af dit team. Det handler om have et struktureret forløb og at kunne fastholde og bruge de informationer, der kommer frem under coachingforløbet. Læs her hvordan du gør.

    Læs mere
  • Håndter 7 forskellige medarbejdertyper til MUS

    Du kender dem sikkert. Den frusterede ildsjæl, der ikke får afløb for sine ambitioner, ham der er irriteret over sine kollegaers rod, og hende der griner nervøst og nikker under hele samtalen. Læs om, hvordan du bedst håndterer 7 karikerede medarbejdertyper til MUS.

    Læs mere
  • Er tiden løbet fra MUS?

    Medarbejdere har krav på feedback og udvikling. Men det skal ikke kun ske ved MUS-samtalen, som er et udtryk for en forældet feedback-kultur. Læs her, hvad udfordringerne med MUS er, og få fire bud på, hvad du i stedet skal gøre.

    Læs mere
  • 7 måder du dræber medarbejdernes arbejdsglæde efter ferien

    Når du som leder møder dine medarbejdere efter en velfortjent ferie, er du en af de afgørende faktorer for, om de starter ugen med arbejdsglæden intakt. Du kan motivere, støtte og hjælpe, men du kan også gøre det fuldstændig modsatte. Læs her, hvordan du smadrer arbejdsglæden, når dine medarbejdere vender tilbage fra ferie.

    Læs mere
  • Sådan giver du god feedback – helt uden kritik og ros

    Kritik får medarbejdere til at gå i forsvar, og ros kan skuffe dem, der ikke får den. Derfor undgår mange ledere at give den vigtige feedback. Her får du tre alternative måder, som gør din feedback tydelig og brugbar.

    Læs mere
  • 5 ting gode ledere ikke gør

    Hvis du vil undgå at medarbejderne smutter på grund af dig, så skal du styre uden om disse fem måder at lede.

    Læs mere
  • Sådan håndterer du en passiv aggressiv medarbejder

    Tavshed, kulde og bidske bemærkninger. Når en medarbejder ikke har mulighed for at udtrykke sin utilfredshed, kan det føre til en indirekte og skadelig passiv aggressiv adfærd, som kan ødelægge arbejdsmiljøet og modarbejde dig som leder. Læs, hvordan du spotter og tackler den destruktive adfærd.

    Læs mere
  • Kunsten at give og modtage feedback

    Som leder kan det være en daglig 'hurdle' at give og modtage feedback. Men ikke desto mindre, er det en uundgåelig del af dit ledelsesliv. Få her enkle regler, der hjælper dig til at mestre kunsten.

    Læs mere
  • 9 ting den enestående leder gør

    Dygtige ledere har solide organisatoriske færdigheder, de er gode beslutningstagere, og så har de gennemslagskraft. Exceptionelle ledere har alt dette – og mere til. De går op i organisationen og borgerne, og så går de ekstraordinært meget op i deres medarbejdere. Ledelsesekspert Jeff Haden præsenterer i Inc. Magazine ni ting, der adskiller exceptionelle ledere fra dygtige.

    Læs mere
  • Kritik til chefen - hvordan?

    Ser du forbedringspotentiale i din chefs præstationer, synes du til tider hendes mails er uklare eller savner du, at hun siger godmorgen? Uanset hvad din kritik drejer sig om, kan den være svær at give. Men hvis du giver kritikken korrekt og eftertænksomt, kan den ikke kun gavne din leder, men også forbedre jeres samarbejde og forhold.

    Læs mere
  • Undgå at din kritik bliver afvist

    Uanset hvad vi gør, eller hvordan vi gør det, vil vi på et tidspunkt få kritik. At høre negative ting om vores præstationer på arbejdet står ikke øverst på nogens favorit-liste, og de fleste vil gerne undgå den akavethed, der opstår ved at skulle fortælle en anden, hvordan han kan forbedre sig. Læs her, hvordan du giver kritik, som bliver accepteret af modtageren.

    Læs mere
  • Sådan skal du ikke gøre når du får kritik

    Kritik gør ondt, og det mest naturlige er at give tilbage af samme skuffe eller gå i forsvar. Men kritik er også en vigtig kilde til læring og udvikling af dig som leder. Det forudsætter, at dine medarbejdere har tillid til, at du kan håndtere kritikken. Læs her, hvordan du ikke skal gøre, når du får kritik.

    Læs mere
  • Afliv 3 myter om feedback

    Undersøgelser viser, at feedback sjældent giver den ønskede adfærdsændring. Samtidig føler mange ledere sig utrygge ved at give feedback. For slet ikke at tale om de dårlige oplevelser mange modtagere har. Én af de vigtigste årsager er, at tre myter om feedback desværre lever i bedste velgående. Det er tid til at gøre op med dem.

    Læs mere
  • 4 tips til at skabe arbejdsglæde

    Forskning viser, at glade medarbejdere er mere kreative, motiverede og serviceorienterede. Men stigende krav om effektivisering og nedskæringer kan udhule arbejdsglæden for enhver. Her får du fire råd til at styrke arbejdsglæden i svære tider.

    Læs mere
  • Puf dine medarbejdere i den rigtige retning

    Som leder har du sikkert en klar idé om, hvor din organisation eller afdeling bør bevæge sig henad. Dette 'bør' hænger dog ikke altid sammen med det, organisationen faktisk gør. Hvordan kan du rykke dine medarbejdere, uden at øge kontrol og styring? Læs om nudging og få tre råd til hvordan du blidt kan puffe i den rigtige retning.

    Læs mere
  • Kritiser hinanden noget mere

    Mange er bange for at kritisere, og det er synd. Når vi tænker på at sige noget kritisk til andre, så forestiller vi os tit enten at det skal siges aggressivt, som et angreb, mens andre falder i den modsatte grøft: De undskylder, pakker kritikken ind og beder nærmest om tilgivelse på forhånd. Kritik behøver ikke være mavesur eller sønderlemmende. Den kan godt være konstruktiv. Man skal bare følge nogle helt enkle regler.

    Læs mere
  • Kend den vigtige forskel på anerkendelse og værdsættelse

    Medarbejdere siger deres job op, hvis de ikke bliver værdsat. Når du oprigtigt og autentisk værdsætter dine medarbejdere, så skaber du et sundt arbejdsmiljø med effektive og motiverede medarbejdere. Her får du råd om, hvordan du bedst viser dine medarbejdere, at du værdsætter dem.

    Læs mere
  • 10 fejl du skal undgå når du leder opad

    Uden en god relation til din chef, snævrer dit ledelsesrum sig ind, og det bliver svært for dig at lede. Her får du råd om, hvordan du leder relationen til din chef og en oversigt over ti ting, du skal afholde dig fra at gøre, hvis du vil opnå succes.

    Læs mere
  • Bliv en bedre leder med 3. generations coaching

    Tiden, hvor det bedste argument vandt, er forbi. Det handler ikke længere om at overbevise medarbejderne. Nu skal lederen gå i dialog med medarbejderne for også selv at blive klogere og finde løsningerne. Det er en del af 3. generations coaching, som ifølge professor Reinhard Stelter kan hjælpe dig med at blive en bedre leder.

    Læs mere
  • Den svære MUS

    Hvordan holder du MUS med en medarbejder, som du ikke har mange rosende ord til eller pæne tanker om? Læs her, hvordan du sørger for at afholde en konstruktiv MUS med et fremadrettet fokus – også når samtalen er svær.

    Læs mere
  • 5 tips til at øge medarbejdernes tillid

    Hvis medarbejderen altid møder en lukket dør, kan det skabe mistillid, som typisk vil medføre snakken i krogene og ofte af den negative slags. Få her fem råd om hvordan du øger medarbejdernes tillid.

    Læs mere
  • Giv hinanden feedback

    Ledere er ikke gode til at give hinanden feedback. Det føles grænseoverskridende, og derfor afholder de sig fra det. Dermed går lederne glip af en vigtig kilde til selvudvikling. Læs, hvordan I via jeres lederteam skaber en bedre kultur for feedback.

    Læs mere
  • Advarsel: Konfliktsky ledere skader trivslen

    For nogle ledere er konflikter en opgave, der skal løses på linje med alle de øvrige opgaver. Andre ledere bruger mange kræfter på at undgå konflikter. Konflikter dræner dem nemlig for energi, og gør dem usikre. Men den går ikke. Det går ud over medarbejdernes trivsel, hvis konflikterne ikke bliver håndteret. Få råd om, hvad du gør, hvis du er konfliktsky - og leder.

    Læs mere
  • Afstem forventninger når du uddelegerer

    Oplever du, at dine medarbejdere ikke løser opgaver, som du forventede? Her er otte spørgsmål, der hjælper til at afstemme jeres forventninger til opgaven og sikrer, at dine medarbejdere bruger deres kræfter mest hensigtsmæssigt.

    Læs mere
  • Drop hyggehykleriet når du giver svær feedback

    Hvad siger du til en medarbejder, der ofte lugter af sved? Hvad stiller du op med hende, der ikke er god nok til sit arbejde? Og hvordan påtaler du upassende påklædning over for en medarbejder? Få råd om, hvordan du tager tyren ved hornene på en ordentlig og ligefrem måde, så du kan overbringe svære meddelelser.

    Læs mere
  • Sådan stresser du medarbejderne

    Glemmer du at rose dine medarbejdere eller har du svært ved at uddelegere? Så er du måske kilden til stress hos dine medarbejdere. Læs her, hvad du i hvert tilfælde ikke skal gøre, hvis du vil undgå stressede medarbejdere.

    Læs mere
  • Giv konstruktiv kritik

    Det kan være svært at være konstruktiv i sin kritik, og mange gange er det formen mere end indholdet, der gør om kritikken opfattes positivt eller negativt. Her får du nogle bud på, hvordan du giver kritik uden at andre taber ansigt.

    Læs mere
  • 5 måder du bevarer roen når bølgerne går højt

    Glæde og begejstring er helt legitime følelser at udtrykke på jobbet. Derimod er det ikke velset at vise sinvrede eller frustration. Slet ikke som leder. Læs her, hvad du kan gøre for at tackle dine svære følelser på jobbet.

    Læs mere
  • Kend de 4 grundsten for innovation

    Der er brug for et endeligt opgør med myten om, at det private erhvervsliv er bedre gearet til innovation og nytænkning end det offentlige. Det skal ske igennem integrationen af fire innovative grundsten, som du kan læse om her.

    Læs mere
  • 3 skridt til at motivere dig selv

    Du sætter mål, som du ikke indfrier. Du skriver to do-lister, men når aldrig til sidste punkt. Hvorfor er det, at vi er så gode til at lave planer for, hvad vi skal gøre, men er så dårlige til faktisk at udføre dem? Forklaringen er, at du overser et lille, men vigtigt trin. Læs, hvordan du bliver bedre til at nå de mål, du sætter dig som leder.

    Læs mere
  • Carl-Mar Møllers guide til at motivere

    Motivation bygger på en følelse af, at være anerkendt, elsket og værdsat som mennesker. Her spiller ros en afgørende rolle. Men ledere skal lære at skelne mellem god og dårlig ros, mener Carl-Mar Møller, sexolog og parterapeut. Han giver her sit tip til ledere, der vil motivere deres medarbejdere.

    Læs mere
  • Mentale forhindringer for en god feedback-kultur

    Ledere og medarbejdere bliver dygtigere og mere motiverede på arbejdspladser, der er gode til feedback. Men selvom de fleste ledere godt ved, hvad der skal siges hvornår og til hvem, holder mange igen med kritikken. Læs her, hvordan du kommer i gang med at skabe en god feedback-kultur.

    Læs mere
  • Vær ikke bange for at sætte rammer

    Det er afgørende for for et produktivt arbejdsmiljø, at lederen tør at sætte rammer for arbejdet. Men grænsen mellem at sætte rammer og blive opfattet som aggressiv kan være hårfin. Her er kunsten at tydeliggøre retningslinjerne på en anerkendende måde og sørge for at give konkret feedback.

    Læs mere
  • Ledere er dårlige til at give feedback

    Hver anden svarer i en undersøgelse, at den feedback, de får fra deres leder, er direkte ubrugelig. Det er foruroligende, mener regionschefen for virksomheden bag undersøgelsen, Kirstine Rechendorff. Derfor har Lederweb fået skuespiller Vibeke Hastrup til at forklare, hvordan du skaber en god feedbackkultur.

    Læs mere
  • Skab effektive team med en giverkultur

    Stærke team kendetegnes ved en giverkultur, hvor kollegaer deler viden og hjælper hinanden. Læs om, hvordan du udvikler en giverkultur og skaber effektive grupper og afdelinger.

    Læs mere
  • Sådan bliver du mester i faglig sparring

    Gode ledere giver gode råd og stiller de spørgsmål, der på tilsyneladende magisk vis hjælper medarbejderen i den rigtige retning. Læs om din vigtige rolle som medarbejdernes faglig sparringspartner.

    Læs mere