I rigtig mange organisationer er det politisk korrekt at sige, at her har vi højt til loftet, og at her kan alle byde ind med idéer og eksperimentere. Men er det reelt det, der sker?
Det sker måske i et direktionslokale eller i en kommunikationsafdeling, men sker det i hele organisationen? Sker det hos hver enkelt medarbejder? Er det legalt at byde ind med idéer og tanker og bevæggrunde uden samtidig at kunne vise konkrete mål og resultater? Meget tyder desværre på, at nulfejlstyranniet hersker på mange arbejdspladser. Og du bør gå forrest i kampen mod den usunde præstationskultur.
Læs også: 7 trin der giver medarbejderne succes
Du kan altså ikke komme med nogle eksempler fra verdenshistorien på, at noget genuint nyt er blevet skabt, uden at der er blevet fejlet endeløst undervejs. Det gælder Einstein, inden for videnskab, og Bill Gates og Steve Jobs inden for erhvervslivet. Det at turde at fejle er forudsætningen for innovation.
Rane Willerslev, direktør for Nationalmuseet
De fleste kan blive enige om, at det kræver fejl undervejs at tænke nye tanker og betræde nye stier, hvorfor frygter så mange mennesker at fejle?
Fejl kræver et trygt bagland
Udvikling indebærer fejl, men hvis ikke organisationskulturen understøtter en eksperimenterende tilgang, vil medarbejderne forsøge at undgå at fejle. De skal vide, at de har et trygt bagland, hvor det er okay at fejle. Og de skal frem for alt kunne se, at ledelsen lever efter den samme devise.
CEO Niels Duedahl fra virksomheden Norlys kommer med en række ærlige og praktiske råd til ledere i bogen FEJL. Han er leder for mere end 2.500 ansatte, og for ham er ærlighed ikke bare et ord, det er en levevej. Han giver ledere tre anbefalinger, der skal være med til at sikre, at organisationens evne til at eksperimentere og turde at fejle rodfæster sig i hele organisationen.
- Du skal som leder forstå din rolle som rollemodel. Forstå, at hvis du som leder ikke er den ultimative rollemodel og foregangsperson, så bliver alle de pæne ord og glittet papir gennemskuet på fem sekunder. Den store test er, når du evner at give konstruktiv feedback og anerkendelse – også i svære tider.
- Kig på organisationens målstyring. Hvor mange procent af din performanceopfølgning er grøn kontra rød? Hvis du har rigtig meget i grønt, skal du være bekymret. Så kører du som leder ’safe play’, og det udvikler ikke organisationen. Så er det kun fordi, du er tryg ved grønne tal.
Den største fejl, når man skal forbedre en organisation, er at være tryg ved alt det, der virker, i stedet for at have fokus på det, der kan blive bedre. Så kig på din målstyring og giv alle nøgletal 10% op. Og prøv at lære at leve med de røde KPI’er. Arbejder I ikke decideret med KPI indeks, kan du som leder stadig overveje, hvordan I kan udfordre jeres målsætninger og sætte barren noget højere for at optimere jeres performance. - Zoom ind på følgeskabet. Mennesker følger mennesker, de kan spejle sig og se mening i. Det er der, du skal stå din test, når alt ikke virker. Gør dig nogle refleksioner om, hvad dit personlige DNA er i dit følgeskab. Hvorfor skulle folk følge dig gennem liv og død på trods af og ikke på grund af?
Læs også: 10 trin: Sådan får du ærlig feedback
Forskellighed er en styrke
Det kan være upraktisk at være omgivet af mennesker, der er forskellig fra dig selv. For det er en kamp med opslidende og hårde diskussioner, men det er lige præcis de diskussioner, der gør organisationen bedre.
Som med diversiteten er det også med nulfejlskulturen. Det er først, når det ikke virker, at det skal stå distancen. Det er der, at ærligheden og autenticiteten skal måles.
Niels Duedahl er blot én af de 17 personer, der i bogen Fejl – et opgør med nulfejlstyranniet og den usande præstationskultur, gør os klogere på, hvordan vi tager det store opgør med nulfejlstyranniet.