Det er sandheden, ingen taler om: Overalt i en organisation fører kedsomhed til ressourcespild. Ganske enkelt fordi vi mennesker er mere effektive, opmærksomme og motiverede, når vi overraskes. Derfor må det kedelige bekæmpes, og som leder starter det hos dig. At dine medarbejdere keder sig er ikke kun deres skyld. Det handler også om måden opgaver præsenteres på, din måde at kommunikere på og arbejdsfordelingen. Utallige undersøgelser påviser det, du allerede ved. Nemlig at:
- Ligegyldige møder dræber motivation
- Tung kommunikation ignoreres/glemmes
- Autenticitet drukner i buzzwords
Årsagerne til disse uheldige tendenser kan være mange. Blandt de værste syndere er magelighed, vanetænkning og selvhøjtidelighed. Det er kedelige egenskaber som kan afholde både ledere og medarbejdere fra at gøre sig umage. Ideelt set burde vi hver dag gå på arbejde med det mål at give folk omkring os en god oplevelse. Gerne med et smil på læben.
Børn og ildsjæle i voksentøj
Du vil næppe betegne dig selv som uprofessionel. Men lad os være helt ærlige. Overskriften på denne artikel er usaglig. Den lugtede af skandale og kunne sagtens pryde forsiden på en formiddagsavis. Alligevel valgte du at klikke på den. Du kunne have brugt din dyrebare tid på langt mere seriøst lydende artikler på Lederweb. Så hvorfor klikkede du? Fordi den appellerer til helt basale drifter som nysgerrighed, sammenligning, behov for syndebukke m.v. Og fordi artiklens forfatter gjorde sig den umage, at:
- Respektere disse dybe drifter hos læseren
- Bruge lidt tid på at tænke kreativt
- Formidle et seriøst budskab på en overraskende måde
Du får mere gennemslagskraft, når du bevidst undgår at kede folk og tør udfordre de uskrevne professionelle regler. Uanset hvor seriøse vi forsøger at være, så er vi livet igennem drevet af de primære behov, vi havde som børn. Vi vil grine, lege, elskes, underholdes, bruge vores fantasi og føle os set.
Danmarks kedeligste leder er ham eller hende, der glemmer, at der ikke findes medarbejdere. Der findes kun børn, der leger voksne, der leger medarbejdere. Dette er selvfølgelig sat på spidsen, men kun ved at huske mennesket bag medarbejderen, kan vi skabe begejstrede ildsjæle.
Dans på bordene
Nej, det skal ikke være en fest det hele. Der er rutineopgaverne, der skal løses og de seriøse udfordringer, der selvfølgelig skal have fuld opmærksomhed. At bekæmpe kedsomhed handler da heller ikke om at klaske sig på lårene af grin. Det handler om sund fornuft. For hvad sker der, når vi keder os?:
- Vores tanker flyver væk
- Vi laver overspringshandlinger
- Vi fokuserer på begrænsninger
- Vi er mindre innovative
- Vi taber arbejdslyst
Tænk efter: Hvornår har du sidst drømt dig væk midt i et kedeligt seminar, møde eller under læsningen af en tør rapport? Det behøver ikke være kedeligt for at være professionelt. Ifølge Forbes Magazine forholder det sig faktisk omvendt. Internationale undersøgelser viser, at 91 pct. af ledere anser humor som værende vigtigt i forhold til karriereudvikling. Hele 84 pct. af lederne mener endda, at folk med en god humoristisk sans arbejder mere effektivt.
Misforstået professionalisme
Kommunikation er lederens primære værktøj. Alligevel glemmer mange det mest basale kommunikationsprincip: At møde modtageren, der hvor han eller hun er. Resultatet er i værste fald intetsigende og kedelig information, der går ind af det ene øre og fortsætter ud af det andet. Problemet opstår, når sproget bliver en del af rollespillet. Når ord, begreber, betegnelser etc. har overlevet sig selv og ikke længere bidrager til indsigt og forståelse, men bliver ubrugelige floskler eller automatiske catchfrases.
Du ser det på møder, seminarer, på intranettet og i Power point præsentationer. Kedelighed kan være et udtryk for manglende opfindsomhed og mod. Men det kan også bare være misforstået professionalisme, som får lov til at overleve. Vær lederen, der peger på sig selv og siger, ”hov, jeg har jo ikke noget tøj på her.” Det handler om at finde den blinde plet i sig selv og at turde slippe forudfattede holdninger.
Jeg håbede at se Danmarks kedeligste leder, og alt, hvad jeg fik, var et motto
Danmarks kedeligste leder er ikke en navngivet person, vi kan udstille. Men titlen lokkede dit indre nysgerrige barn til at rette opmærksomheden mod professionel kedelighed. Og du læser stadig – også selvom denne artikel har udfordret formen og derved sat sin egen professionalisme på spil.
Nogle kan finde den for anderledes og provokerende, mens andre kan blive inspireret til at overraske mere næste gang, de kommunikerer. Er du blandt de sidste, får du her et motto, som kan skabe refleksion i hverdagen: ”Det er uprofessionelt at kede andre.”
Læs også: