Det kan godt være, at du tjekkede op på dine medarbejderes mentale tilstand i april, da COVID-19 var et forholdsvist nyt fænomen. Men det er måske ekstra nødvendigt nu, hvor alle er ved at være godt og grundigt trætte af udsigten til en mørk vinter i coronaens tegn. Og selv om man kunne tro, at vi er ved at have vænnet os til den nye verden, så ser virkeligheden anderledes ud. Rigtig mange kæmper med at holde fanen højt. Det er nu, at det virkelig begynder at trække tænder ud.
Men at tale med dine medarbejdere om noget så privat som deres mentale tilstand kan føles svært og måske endda ligefrem skræmmende. Og det kan udvikle sig til en ond cirkel – for jo mindre I taler om det på arbejdspladsen, jo mere tabubelagt bliver det. For at bryde denne cirkel bliver du nødt til at italesætte det proaktivt, strategisk og med omtanke. For måden vi taler om det på, har stor indflydelse på, hvordan vi har det med det.
Læs også: 4 anbefalinger når du skal lede medarbejdere der arbejder hjemme
Så hvordan tager du hul på den snak, som kan få selv den mest modige leder til at ryste på hænderne? Her får du tre måder, der letter snakken:
1. Tal om sundhed i bred forstand
Det falder dig formentlig naturligt at spørge din medarbejder, hvordan det går med de rygproblemer, hun har oplevet efter at være begyndt at arbejde meget mere hjemme. Og du spørger garanteret også gerne ind til den knæskade, en anden medarbejder har fået efter en løbetur. Du deler måske endda gladeligt ud af dine egne allergihistorier eller problemer med fordøjelsen. Men her skal du lige stoppe op. Ikke pga. det med fordøjelsen – eller måske bør du ikke lige dele den detalje – men i højere grad fordi, at du her har en oplagt anledning til også at spørge ind til din medarbejders psykiske velbefindende. Det kan være så simpelt som her: ”Dejligt at det går bedre med knæet. Det er godt nyt. Hvordan er humøret for tiden? Vi er mange, der synes, at den her tid er svær. Hvad med dig?”.
Det vil også være en hjælp, hvis du er villig til at dele ud af dine egne udfordringer, da det vil gøre snakken mere ligeværdig. Fx: ”Det er både min allergi og coronaangst, der holder mig oppe om natten. Det er virkelig svært at få en god nattesøvn, når man bekymrer sig om et smitteudbrud blandt vores borgere. Hvad med dig? Er der noget, der holder dig oppe om natten?”.
Det er vigtigt at være opmærksom på, at en tillidsfuld og tæt relation ikke opbygges fra den ene dag til den anden. Hvis I ikke tidligere har haft lejlighed til eller brug for at tale om de svære ting, så kræver det opbygning af den psykologiske tryghed, inden der åbnes op. Så tag små skridt, vær tålmodig og husk at give taletid. Og vær åben omkring, at det kan være svært at tale om: ”Jeg ved, at vi ikke plejer at tale om den slags ting, der ikke relaterer sig til arbejdet. Men for mig hænger det i den grad sammen for tiden. Har du det på samme måde?”.
Læs også: Når død, lidelse eller kærlighed rammer dine medarbejdere
2. Forsøg ikke at ’fikse’ dine medarbejdere
Som leder er du vant til at navigere i svære situationer og løse komplekse udfordringer. Men mennesker kan ikke lide at blive ”løst”. En medarbejder, der tror, at du ser ham eller hende som en, der skal fikses, vil formentlig blive bekymret for, om din tiltro til deres evner er dalet. Og det slår skår i selvtilliden og kan også resultere i, at vedkommende holder kortene lidt tættere ind til kroppen.
Derfor skal du vise klart og tydeligt, at du fuldt ud stoler på deres kompetencer og evner. Du stiller gerne op med support og gode råd, men du leverer ikke nødvendigvis løsninger. Du vil gerne være broen frem til de nødvendige ressourcer – men det er ikke dig selv, der er ressourcen.
Hvis en medarbejder deler med dig, at vedkommende har det svært, så kan du fx sige:
- Hvad ville hjælpe dig mest lige nu?
- Er der noget, jeg kan overtage for dig?
- Hvordan kan jeg støtte bedst muligt?
- Lad os se på, hvad vi kan tilbyde herfra og se, om der er andet, du har brug for.
- Jeg har været gennem noget lignende, og hvis du har lyst til det, deler jeg gerne mine erfaringer med dig, hvis du tænker, at det kan hjælpe.
Læs også: God ledelse gør medarbejderne robuste
3. Lyt – og gør det grundigt
De dygtigste ledere er dem, der lytter mere, end de selv taler. Men det er ikke nok bare at lytte. Du bliver nødt til at gøre det godt. Men det er ikke altid nemt. Og måske særligt ikke i denne tid, hvor du selv har masser af bekymringer og tanker, der kan spænde ben for dit fokus.
Hvis du gerne vil skabe et miljø, hvor dine medarbejdere føler sig respekteret, set og hørt, skal du gøre følgende:
- Vær tydelig omkring, at din intention med at lytte er at hjælpe bedst muligt
- Forsøg at lytte oprigtigt uden samtidig at tolke på det, der bliver sagt
- Vær fokuseret på din medarbejder og dennes oplevelser og erfaring og vær opmærksom på at adskille det fra dig og dine egne oplevelser.
- Lyt efter de overordnede temaer, som fx travlhed, angst for smitte eller social isolation og bland det ikke sammen med små detaljer, der kan distrahere dig fra at se det større billede af det, der fylder for din medarbejder.
- Lyt med øjnene, så vel som med dine ører. Læg mærke til ændringer i kropssprog og evt. ansigtsudtryk. Det kan giver dig nogle klare tegn på, hvordan din medarbejder har det – og det kan godt være anderledes end det, de fortæller dig.
- Vær opmærksom på, at når du begynder at tænke ”Hvad kan jeg gøre her?”, så lytter du ikke længere.
- Lad din medarbejder vide, hvis der er noget, der blokerer for dit fokus. Fx en hastemail, dit barn, der har brug for hjælp eller din egen stress. Tilbyd at lægge mødet på et andet tidspunkt. Det er meget bedre end at gennemføre en samtale, hvor du alligevel ikke er mentalt til stede.
Din evne og vilje til at åbne op for ærlige samtaler omkring den mentale situation med dine medarbejdere er præcis den hjælp og gave, rigtig mange arbejdspladser har brug for lige nu.
Artiklen er frit oversat og redigeret fra hbr.org: Talking About Mental Health with Your Employees — Without Overstepping