Forskellige lederstile kan være et effektivt værktøj i din rolle som leder, og de er endnu mere effektive, hvis du formår at veksle mellem dem alt efter omstændighederne. Dygtige ledere er nemlig i stand til at anerkende og identificere, at forskellige situationer kræver forskellige ledelsesstile.
Det er hovedpointen i artiklen ”6 Common Leadership Styles – and How to Decide Which to Use When”, skrevet af ledelsesskribent Rebecca Knight for Havard Business Review. Artiklen er baseret på psykologen Daniel Golemans seks identificerede lederstile, og hvordan de kan kombineres.
De seks lederstile
- Tvingende lederstil: Her kræver lederen øjeblikkelig accept
- Autoritative lederstil: Her mobiliserer lederen medarbejderne mod en vision
- Perfektionistiske lederstil: Her forventer lederen en høj grad af dygtighed og selvansvar
- Relationelle lederstil: Her prioriterer lederen at skabe emotionelle bånd
- Demokratiske lederstil: Her skaber lederen konsensus
- Coachende lederstil: Her fokuserer lederen på at udvikle medarbejderne
De seks lederstile kan du altså bruge i forskellige situationer, og de kan skabe de rigtige rammer, når der er behov for det.
Hvornår skal du bruge hver lederstil?
Her får du en oversigt over hver lederstil, og hvilken situation de ofte passer i.
1. Den tvingende lederstil
Denne lederstil er den mindst effektive i de fleste situationer. Lederen tvinger sin mening igennem uden at lytte til medarbejderne. Her foregår kommunikationen og beslutningstagningen top-down, og stilen er generelt meget autoritær, hvor lederen er i centrum. Lederstilen kan umiddelbart skabe resultater kortsigtet, men det kan hurtigt føre til opsigelser og udbrændthed blandt medarbejderne.
Hvornår skal du benytte den tvingende lederstil?
Lederstilen kan i sjældne tilfælde være nyttig i krisesituationer, hvor der er behov for at handle hurtigt. Men oftest er denne lederstil ikke særlig effektiv eller skånende for medarbejderne.
2. Den autoritative lederstil
Den autoritative lederstil handler om at motivere medarbejderne ved at forbinde deres arbejde til en større organisatorisk strategi, så de bedre forstår meningen med arbejdet. Her bliver der sat klare retningslinjer – uden det fører til micromanaging. For tilliden til medarbejderne er central for, at de kan arbejde mod en fælles vision med autonomi og kreativitet. Denne tillid skaber nemlig engagement og motivation, og derfor er denne lederstil en af de mest effektive.
Hvornår skal du benytte den autoritative lederstil?
Lederstilen er generelt effektiv i mange situationer, og særligt i usikre tider, eller hvis arbejdspladsen er under forandring. Den autoritative lederstil kan også benyttes i hverdagen, hvis du en gang imellem minder medarbejderne om jeres fælles vision og formål.
3. Den perfektionistiske lederstil
Denne lederstil sætter høje standarder for både dig selv og medarbejderne i forhold til at præstere. Selvom det er vigtigt at sigte efter dygtighed og ekspertise, kan denne lederstil hurtigt forværre både motivation og resultater, hvis fokus er på fejltagelser i stedet for succeser. Og hvis der konstant er pres i forhold til produktivitet og resultater, kan det ende med at påvirke medarbejderne negativt.
Det ekstreme fokus på perfektion kan også forhindre medarbejderne i at se deres individuelle arbejde som en del af et større billede, hvilket kan føre til flere opsigelser.
Hvornår skal du benytte den perfektionistiske lederstil?
Du bør generelt være påpasselig med at benytte den type af ledelsesstil, men der er få situationer, hvor den kan være brugbar. Det kræver dog, at medarbejderne er meget motiverede og kompetente i forvejen. Dog bør denne lederstil ikke stå alene, da det i sidste ende vil medføre udbrændthed.
4. Den relationelle lederstil
Lederstilen er karakteriseret ved, at fokus er på at bygge en tættere emotionel relation og skabe en fællesskabsfølelse i teamet. Den relationelle lederstil kan altså skabe et trygt og støttende miljø, hvor medarbejderne kan dele ideer og feedback og arbejde sammen mod fælles mål.
Denne lederstil kan især være brugbar, hvis I ønsker et mere positivt arbejdsmiljø. Både medarbejderne og dig som leder kan ved denne lederstil knytte emotionelle bånd, der kan styrke samarbejdet.
Hvornår skal du benytte den relationelle lederstil?
Stilen bygger på relationer og skaber et positivt arbejdsmiljø, men den kan ikke bruges isoleret. Den kan for eksempel ikke stå alene, hvis der er problemer med en medarbejder eller ved mere komplekse udfordringer. Til gengæld kan den være meget effektiv i kombination med den myndige stil, fordi de to lederstile balancerer hinanden ved både at give støtte og retning.
5. Den demokratiske lederstil
Den demokratiske lederstil handler om at inddrage medarbejderne i beslutningstagningen. Ved at åbne muligheden for at samle input, lytte til bekymringer og anderledes perspektiver viser du medarbejderne, at deres mening også tæller og bliver hørt. Det giver dem en følelse af ejerskab og ansvar på arbejdspladsen.
Hvornår skal du benytte den demokratiske lederstil?
Denne lederstil er ideel, når du er usikker på, hvad den bedste løsning eller handlemåde er i en bestemt situation og gerne vil indsamle ideer og forslag. Den demokratiske lederstil fungerer dog ikke, hvis medarbejderne mangler indsigt, erfaring og informationer eller i krisetider.
6. Den coachende lederstil
Denne lederstil fokuserer på individuel udvikling og sætter tid af til at forstå medarbejdernes langsigtede mål – både personlige og professionelle. Spørgsmål som ”hvad ønsker du at opnå i dit liv, din karriere, dit arbejde?” kan være med til at få medarbejderne til at reflektere over, hvad de stræber efter. Ved at spørge til dette får medarbejderne også en følelse af at være værdsatte og motiverede.
Hvornår skal du benytte den coachende lederstil?
Den coachende lederstil er især effektiv ved evalueringssamtaler såsom MUS, men det er også muligt at bruge den til hverdag og i din feedback til medarbejderne. Det kan hjælpe medarbejderne med at udvikle sig og lære nye ting.
Sådan tilpasser du din lederstil til situationen
Når du først er opmærksom på de seks lederstile, kan du begynde at arbejde med dem i forskellige situationer og lære at tilpasse dem til jeres organisation.
Her er nogle eksempler på situationer, der kræver en bestemt lederstil: Hvis I starter et nyt projekt, er det en god ide at bruge den autoritative lederstil, da der er behov for en tydelig retning og vision for at samle medarbejderne om et fælles mål. Hvis en medarbejder har problemer med en opgave, bør du bruge den coachende lederstil. Hvis dit team er højt motiverede og erfarne, kan du benytte den perfektionistiske lederstil, hvis I står over for en stram deadline.