Alle elsker en god historie. Om det er en film, en tv-serie eller en bog. Men fortællinger hører ikke kun fiktionens verden til. Fortællinger kan inspirere, udfordre og motivere i organisationer. Faktisk kan du bruge fortællinger i dit lederskab til at udvikle og skabe relationer mellem dig og medarbejderne. Men hvilke fortællinger skal du som leder fortælle?
Denne artikel er frit oversat fra ”5 Types of Stories Leaders Need to Tell” af Nick Westergaard, forfatter og underviser i branding på University of Iowa.
Tillidsfortælling
Når du fortæller noget om dig selv, deler du en del af dig selv. Tillidsfortællinger kan være med til, at du som leder kan komme tættere på medarbejderne. Fortællingerne er med til at menneskeliggøre dig og giver dig mulighed for at motivere dit team. Når du viser sårbarhed gennem en personlig fortælling, bliver andre inspireret til at gøre det samme. På den måde kan du skabe en cirkel af tillid, hvor alle fortæller noget om dem selv.
Læringsfortælling
Den letteste måde at videregive din egen viden på er gennem fortællinger. Fortællinger forenkler komplekse emner gennem relativt simple portrætteringer af for eksempel opførsel og egenskaber.
En tillidsfortælling er bygget op omkring dig, men en læringsfortælling er bygget op omkring andres historier – opdigtede eller ej – der kan formidle et budskab. Hvis du for eksempel ønsker, at medarbejderne er bedre til at komme med konstruktiv kritik, kan du fortælle en historie, om dengang du selv gav kritik til din egen chef, og du fik ros og gode resultater ud af det. Det vigtigste er selvfølgelig, at medarbejderne kan identificere sig og sympatisere med hovedpersonen i fortællingen, så de ønsker at gøre noget lignende selv.
Handlingsfortælling
En stor del af dit arbejde som leder handler om at skabe handling. Den bedste måde at gøre dette på er gennem en fortælling, der får medarbejderne til at tænke: ”Hvis vi gør dette (den ønskede handling), så resulterer det i dette (det ønskede resultat)”. Handlingsfortællinger kan både bruges i dagligdagsopgaver, fx når nye opgaver skal indarbejdes i rutinerne eller til at skabe større forandringer i organisationen. Lige meget hvordan fortællingen bruges, kan den være med til at tegne et klart billede af, hvad der egentlig skal gøres anderledes og hvorfor.
Værdifortælling
Værdifortællinger kan formidle organisationens værdier ved for eksempel at fortælle om en person, der aktivt arbejder ud fra dem. En fortælling om en sagsbehandler, der er god til at lytte, samarbejde og være i øjenhøjde med borgerne, så de hurtigere i fællesskab finder frem til gode og nye løsninger, kan tydeliggøre organisationens værdier om at ”se borgernes styrker” og ”finde innovative løsninger”. Fortællingerne giver værdierne liv. På den måde kan du kommunikere personlige og organisatoriske værdier og opmuntre medarbejderne til at arbejde efter dem.
Visionsfortælling
Historisk er visionsfortællinger blevet brugt i både krig og borgerrettighedskampe, da Winston Churchill stolt proklamerede, at briterne aldrig ville overgive sig, og da Martin Luther King Jr. holdt sin ikoniske tale ”I Have a Dream”.
I organisationer kan visionsfortællingen også bruges, dog i en mindre dramatisk forstand. For fortællinger kan få abstrakte visioner til at virke realistiske og tydelige, så medarbejderne bliver inspireret af en fælles vision, de kan arbejde hen mod sammen.
Giv din fortælling liv i det rigtige format
Hver historie skal formidles på den bedst mulige måde. At vælge det rigtige format er afgørende for, at de bliver forstået og efterlevet. Prøv dig frem og eksperimentér med form og indhold.
Følgende formater kan være gode til at formidle fortællingerne:
- Personalemøder
- Personaledage
- Interne undervisningsforløb
- Onboardingsforløb
- Nyhedsbreve, videoer eller podcast som kan nå bredt ud i organisationen
- Blogs