Artikler om Konflikthåndtering

Konflikter er uundgåelige - men som leder har du ansvar for, at konflikterne ikke bliver ignoreret, men at de derimod bliver behandlet. Du skal håndtere uoverensstemmelser, så begge parter føler sig mødt og imødekommet.

På Lederweb finder du artikler, der giver dig inspiration til, hvordan du skaber en sund konfliktkultur. Du kan læse om, hvordan du stopper konflikten i tide, hvordan du leder dine medarbejdere uden om konflikterne, og du kan læse om de forskellige teknikker til at håndtere konflikter og forbedre arbejdsklimaet på din arbejdsplads. Du finder også råd om, hvad du ikke bør gøre, når konflikten banker på døren.

Du finder også artikler, der handler om, hvordan du holder hovedet koldt i en ophedet samtale, og du kan læse, hvordan du tackler de besværlige medarbejdere – fx den medarbejder, der altid er gnaven, eller den medarbejder, der har en passiv-aggressiv tilgang til tingene.



Viser 50 / 53
Ingen resultater.
  • Sådan overlever du at arbejde sammen med en, du afskyr

    Konstant klagende, evigt på tværs, altid påtrængende og opblæste egoer. De pinefulde medarbejdere eller kollegaer er overalt. Harvard Business Review har samlet en række redskaber til, hvordan du håndterer dem uden at kvæle dem eller få blod på tøjet.

    Læs mere
  • Sådan håndterer du den svære samtale

    Hvordan får du sagt til Poul, at han er opfarende og taler grimt til sine kollegaer, uden at han råber højt og smækker med døren? Hvordan får du taget hul på samtalen om Annettes alkoholmisbrug? Læs her, hvordan du håndterer de vanskelige samtaler, som du helst ville være foruden.

    Læs mere
  • Fem måder at håndtere konflikter

    Typisk håndterer du konflikter på 1-2 måder. Men der er mange flere måder og de skal bruges situationsbestemt. Du slipper ikke godt fra at bruge samme stil hver gang.

    Læs mere
  • Sådan håndterer du besværlige medarbejdere

    De er sarkastiske, negative og påvirker deres kollegers arbejdsglæde. For dig, som har en besværlig medarbejder, er der hjælp at hente her.

    Læs mere
  • Konflikttrappen - identificer konfliktens niveau

    Når diskussionen flytter fokus fra sagen til personen - og udvikler sig til krig.

    Læs mere
  • 7 råd om konflikthåndtering til unge ledere

    Unge ledere mangler autoritet, de har et for tæt forhold til deres medarbejdere og så bryder de sig ikke om at håndtere personaleproblemer. De tre ting skaber grobund for konflikter, men gør samtidig også konflikthåndtering svær for de unge ledere. Her får du råd om at håndtere konflikter, hvis du er en ung leder.

    Læs mere
  • 7 trin til at tæmme din rasende medarbejder

    Medarbejderen råber dig ind i ansigtet af sine lungers fulde kraft, så du kan ikke få et ord indført, eller måske tudbrøler vedkommende, så du knapt kan forstå, hvad hun siger. Få her en let anvendelig teknik til at håndtere en rasende medarbejder.

    Læs mere
  • Sådan giver du god feedback – helt uden kritik og ros

    Kritik får medarbejdere til at gå i forsvar, og ros kan skuffe dem, der ikke får den. Derfor undgår mange ledere at give den vigtige feedback. Her får du tre alternative måder, som gør din feedback tydelig og brugbar.

    Læs mere
  • TEST: Er du en besværlig person?

    Besværlige personer er dem der efterlader dig frustreret eller dræner dig for energi. Det kan være i korte perioder eller på fuld tid, men ens for begge situationer, er at det tærer på dine ressourcer. Men hvor besværlig er du selv – test dig selv her?

    Læs mere
  • 5 typer, der giver chefen hovedpine

    De afprøver din tålmodighed og forstyrrer dine andre medarbejdere. De er chefens hovedpiner. Her får du beskrivelsen af fem almindelige chefhovedpiner og råd om, hvordan du tackler dem.

    Læs mere
  • 3 teknikker til at løse konflikter med dine medarbejdere

    Konflikter med medarbejdere er noget af det sværeste at håndtere for mange ledere. Men der er hjælp at hente. Med en mæglende tilgang kan du med få greb vende en negativ konfliktspiral og udvikle nye sider af dig selv. Læs her en ABC til konflikter og få inputs til konstruktiv håndtering.

    Læs mere
  • Træn dine medarbejdere i at håndtere konflikter

    Det er ikke nok, at du kan tackle konflikter. Dine medarbejdere skal også kunne det. Her kan du læse, hvordan du klæder dem på, så de kan hjælpe sig selv eller deres kollegaer med at få løst en konflikt konstruktivt.

    Læs mere
  • Lær at håndtere besværlige personer

    Konflikter koster både tid og penge, og det dræner energien i et hvert samarbejde. Derfor vil erhvervspsykologisk rådgiver Sebastian Nybo lære os at tackle dem konstruktivt. Læs hvordan du genkender og håndterer besværlige typer.

    Læs mere
  • Mød konflikten, leder

    Konflikter fylder, giver dårlig stemning og går ud over både trivsel og produktivitet. Derfor må og skal en leder arbejde med at finde alternativer til sin egen konfliktskyhed. Læs, hvordan du foregriber potentielle konflikter, griber eksisterende konflikter og laver velovervejet konflikthåndtering.

    Læs mere
  • Sådan håndterer du en passiv aggressiv medarbejder

    Tavshed, kulde og bidske bemærkninger. Når en medarbejder ikke har mulighed for at udtrykke sin utilfredshed, kan det føre til en indirekte og skadelig passiv aggressiv adfærd, som kan ødelægge arbejdsmiljøet og modarbejde dig som leder. Læs, hvordan du spotter og tackler den destruktive adfærd.

    Læs mere
  • 6 trin til at tackle en irriterende medarbejder

    Din medarbejder snerrer af dig eller har en vane, der får dit blod til at koge. Det kan være fristende at ignorere problemet. Men at gøre ingentinggør det kun værre. Få her en metode på seks trin til at fortælle en medarbejder, at han gør noget, der skader jeres samarbejde.

    Læs mere
  • Konflikthåndtering

    Læs om forskellige teknikker til at håndtere konflikter og forbedre arbejdsklimaet på din arbejdsplads

    Læs mere
  • Sådan gør du dine modarbejdere til "samarbejdere"

    Snak i krogene, positionering og rivalisering. At blive modarbejdet på arbejdspladsen er et problem mange kender, men som få ved hvordan man håndterer. Harvard Business Review bringer en tretrins metode, der kan hjælpe dig med at vende modarbejde til samarbejde.

    Læs mere
  • Ihh... hvor er du irriterende

    Der findes mennesker, som vi har vanskeligere ved at komme overens med end andre. Det kan være en medarbejder med en irriterende facon eller en konfliktsky kollega. Selvom du måske helst vil smyge dig udenom, er omstændighederne ofte, at du er nødt til at få samarbejdet til at fungere. Få otte råd om hvordan du håndterer en irriterende kollega eller medarbejder.

    Læs mere
  • 4 medarbejdertyper der giver dig grå hår

    Springer du ind imellem en frokost over for at undgå en medarbejder? Du kan ikke holde lige meget af alle, men som leder skal du kunne håndtere forskellige typer. Læs, hvordan du bedst motiverer den målrettede, den følsomme den analytiske og hyggeonklen.

    Læs mere
  • Har du konfronteret dine medarbejdere i dag?

    Hver fjerde adspurgte i en ny undersøgelse afslører, at de oplever flere konflikter på arbejdspladserne nu end for et år siden. Det er lederens opgave at gribe ind, både når det gælder specifikke konflikter, og når det handler om generel uhensigtsmæssig adfærd. Find ud af, om du er god til at gribe ind, når det kræves, og læs, hvordan du dropper konfliktskyheden til fordel for den konstruktivt konfronterende facon.

    Læs mere
  • Håndtering af konflikter

    Konflikter lægger beslag på meget opmærksomhed, arbejdstid og ledelseskraft, ligesom de blokerer for gode relationer og effektivt samarbejde. Artiklen giver en række råd til, hvordan lederen bedst håndterer konflikter.

    Læs mere
  • Knus konflikten i tide

    Det er uundgåeligt, at der vil opstå konflikter i teams. Humlen er at identificere dem i tide og få dem vendt til at munde ud i konstruktive løsninger, inden de løber løbsk. Læs her, hvordan du kan løse konflikterne inden de løber løbsk.

    Læs mere
  • Konflikter - et ansvar for leder og medarbejder

    Konflikter er der – uanset om vi tager fat i dem eller fornægter dem. Men vi kan også lære af dem. Artiklen beskriver, hvordan konflikter kan forstås, og giver nogle idéer til, hvordan du kan få overblik over og give støtte til konfliktløsning på arbejdet.

    Læs mere
  • Konflikthåndtering: 13 fejl og 13 gode egenskaber

    Når konflikter opstår på arbejdspladsen skal de håndteres rigtigt. Læs her de 13 fejl, som man ofte begår i konfliktsituationer og de 13 egenskaber, som kan afhjælpe situationen

    Læs mere
  • 5 konfliktknapper dine fingre konstant hviler på

    Én medarbejder sitrer af raseri, en anden sidder med armene over kors, mens en tredje stamper ud ad lokalet. Alt hvad du gjorde var at præsentere en ny måde at gøre tingene på - eller hvad? Konflikter opstår, når medarbejderne føler sig truet. Læs her, hvordan du undgår at udløse en trusselsrespons, og hvordan du kan nedtrappe konflikter med dit sprog.

    Læs mere
  • 5 konflikt-reaktionsstile

    Der er fem typiske reaktioner på konfliktsituationer. De danner ligeledes grundlag for den måde, hvorpå konflikten bedst håndteres.

    Læs mere
  • Sådan håndterer du medarbejdernes værste sider

    Bulldozer, lyseslukker, sladdertaske eller provokatør. Dine medarbejderes adfærd i konflikter afhænger af deres personlighed og konfliktniveau. Læs her, hvordan du spotter tegn på en ødelæggende konflikt, og hvordan du håndterer de fire velkendte typer.

    Læs mere
  • Mening i galskaben - en fælles forpligtelse

    I stedet for at udnævne en konflikt til en mobbesag, er der mange gode grunde til i stedet at bruge relationel etik og social ansvarlighed til at løse problemerne, i stedet for at være med til at optrappe dem.

    Læs mere
  • AI som problemknuser

    Appreciative Inquiry bliver ofte forvekslet med bølgen om positiv tænkning og heri en myte om, at problemer skal fejes ind under gulvtæppet. AI er dog ikke en metode til at fornægte problemer, men snarere en metode til at løse problemer. Læs om AI og få en øvelse som inspiration til, hvordan du skal anskue dine fremtidige problemstillinger.

    Læs mere
  • Sådan holder du hovedet koldt i en ophedet samtale

    Det er svært ikke at lade sig rive med, når en samtale går fra at være konstruktiv til konfliktfyldt. Man får let sagt noget, der både kan skade dine relationener, og som gør det svært at opnå det, der var formålet med samtalen. Få tre metoder til at holde hovedet koldt i den slags situationer.

    Læs mere
  • 5 måder du bevarer roen når bølgerne går højt

    Glæde og begejstring er helt legitime følelser at udtrykke på jobbet. Derimod er det ikke velset at vise sinvrede eller frustration. Slet ikke som leder. Læs her, hvad du kan gøre for at tackle dine svære følelser på jobbet.

    Læs mere
  • Konflikter skal tages i opløbet

    Den perfekte ledergruppe eller det optimale team består af folk med forskellige både faglige og personlige kompetencer. Sådan er det i teoriens verden, og sådan kan det også være i virkelighedens verden. Men forskellighederne kan også give anledning til konflikter med store konsekvenser for omgivelserne. Få råd om, hvordan du bedst håndterer konflikter i grupper.

    Læs mere
  • Gør den svære snak struktureret og løs problemer bedre

    Når problemer skal drøftes i teamet eller personalegruppen, kan det som leder være svært at styre. Ved at strukturere dialogen ud fra seks faser og simple spilleregler sikrer I, at samtalen ikke kører i ring, at der kommer nye perspektiver på problemet, og at I kommer nærmere en løsning.

    Læs mere
  • Sådan vælger du de rigtige kampe

    Hvis du tror at en arbejdsplads uden konflikter og kampe er vejen til succes, så tager du fejl. En fredfyldt og harmonisk arbejdsplads kan faktisk være en blokade for et hvert fremskridt. Konflikter og kampe sætter grænser og skaber udviklingspotentiale. Desværre er 85 pct. af de kampe som lederne vælger imidlertid forkerte, viser en ny undersøgelse.

    Læs mere
  • Konflikter kan ikke undgås

    Der findes ingen arbejdspladser uden konflikter. Den nærværende leder opdager dem, inden de kører ud af en tangent, men det er aldrig for sent at gribe ind.

    Læs mere
  • Du skal forebygge mobning

    Mobning har store personlige omkostninger for offeret, men hele organisationen bliver påvirket, hvis der mobbes på en arbejdsplads. Mobning trives særligt i stressede arbejdsmiljøer med dårlig ledelse, og kan sagtens forebygges. Ny forskning viser, hvordan du som leder skal forebygge mobning.

    Læs mere
  • Sådan tackler du en passiv-aggressiv lederkollega

    Din lederkollega siger én ting til dig under mødet, men gør noget andet bagefter. Han hilser ikke, når I passerer hinanden på gangen, eller han taler hen over hovedet på dig til møderne, og når du spørger ham om, hvad der er galt, insisterer han på, at alt er fint. Det kan være meget frustrerende at arbejde sammen med en, som er passiv-aggressiv. Få syv råd om, hvordan du kan du kan håndtere en passiv-aggressiv opførsel her.

    Læs mere
  • 4 former for adfærd der skader konfliktløsning

    Konflikter med medarbejdere stiller store krav til dig, fordi du både skal kunne tåle kritik men samtidig også handle professionelt, selvom du har følelser i klemme. Læs her, hvilke fire adfærdsformer du skal passe på med.

    Læs mere
  • Adskil kultur fra idioti

    Ledere skal kunne adskille kultur fra idioti. Det lyder banalt, men flere ledere er for forsigtige med at skelne mellem personlige eller faglige problemer og så de kulturelle. Læs her, hvordan du bliver kulturelt intelligent som leder.

    Læs mere
  • 7 råd: Kom mobning til livs

    Hver 12. danske medarbejder har inden for det seneste år været udsat på mobning på deres arbejde. Organisationspsykolog fortæller her, hvad voksenmobning er, og giver syv råd om, hvordan du kan komme mobningen til livs.

    Læs mere
  • Led uden om kultursammenstød

    Misforståelser og konflikter i en organisation med forskellige kulturer er uundgåelige. Men bliver du først bevidst om de kulturelle forskelle, og hvordan du leder dem, undgår du at træde i den kulturelle spinat. Få råd om, hvordan du styrker din interkulturelle kompetence og får en mere effektiv organisation.

    Læs mere
  • Førstehjælp til din konfliktsky medarbejder

    Mennesker, der indblandes i en konflikt på jobbet, mener ofte selv, at de har gjort alt for at undgå en konfrontation. Det er sandsynligvis rigtigt, men undvigende adfærd kan paradoksalt nok gøre problemet værre. Konfliktsky personer risikerer let at optrappe konflikter. Læs her, hvordan du som leder kan hjælpe dine konfliktsky medarbejdere med at komme godt igennem en konflikt.

    Læs mere