Om at blive og være leder
At blive forfremmet fra medarbejder til leder er for de fleste et skridt ind i en helt anden verden. Mange nye ledere erfarer hurtigt, at ét er at have fået dirigentstokken – noget andet er at få orkesteret til at holde takten. Det kræver en god relationel forståelse for at kunne tilrettelægge processer og sikre følgeskab.
De fleste ledere bliver også overrasket over, hvor meget af deres tid der går med personaleledelse. Og selvom man nu er blevet leder, er man også stadig en del af driften. Det gælder om at finde den rigtige balance mellem nærhed og afstand til driften.
Hvis du lige er startet i dit første lederjob, har vi her samlet en række artikler og værktøjer, der kan klæde dig på til din nye rolle.
Hvad finder du i denne sektion?
Skal vi sammenfatte hele denne sektions indhold i et par enkelte sætninger, så er fokus på, hvordan du bedst leder processer og mennesker uden at gå på kompromis med de personlige relationer, der er alfa og omega for at lykkes som leder. Vi klæder dig også på til at tage lederrollen på dig – det kræver nemlig ofte noget tilvænning, når ens kollegaer pludselig bliver ens medarbejdere.
Mød en leder: Kristina Koralage
Kristina Koralage er leder. Helt specifikt er hun afdelingsleder i en børnehave i Solrød Kommune. Hun er en relativt ung og ny leder, så hendes erfaringer og refleksioner er dugfriske.
Se alle videoer med Kristina her
• Hvad har overrasket dig mest som leder?
• Hvad er det sværeste ved at være leder?
• Hvilke relationer ændrede sig, da du blev leder?
• Hvilke fejl har du begået som leder, og hvad har du lært af dem?
• Hvad er det vigtigste, du har lært som leder?
• Hvilket råd ville du give dit unge jeg?
ArtiklerDet skal du kunneLad det være sagt med det samme: Man bliver aldrig færdig med at lære at være leder. Men her har vi samlet fem artikler, der alle tager fat i nogle af de mest grundlæggende kompetencer, den nye leder skal mestre. Relationel forståelse Faglig indsigt og udsyn Procesbevidsthed (følgeskab) Robust – mod og vilje i modvind Kommunikativ omhu Det ekstra sværeDer er også nogle ting, der er rigtig svære, når du lige er startet i dit lederjob. Heldigvis har mange andre kæmpet med præcis det samme før dig. Når man spørger nye ledere om det sværeste ved jobbet, peger de fleste af dem på det at kridte sin egen bane op som leder, og vinke farvel til de kollegiale relationer. Her får du nogle værktøjer og artikler, der kan klæde dig på til den svære del af jobbet. Vinke farvel til kolleger Døje med ensomheden Træde i karakter Prioritere – kunne sige nej Vælge sine ord med omhu |
Test dine holdninger og din viden
Vi har lavet to quizzer, der bringer vigtige emner og overvejelser i spil for især de nyere ledere. Den ene inviterer dig til at reflektere over nogle af de vigtige spørgsmål, man må stille sig selv som leder, mens den anden sammenligner dine holdninger med andre lederes.
Quiz 1: Lederens spørgsmål til sig selv
Her får du seks spørgsmål til eftertanke. Når du har overvejet dit eget svar, kan du klikke vores frem.
Svar: Undersøgelser viser gang på gang, at vi vægter sympati højere end kompetence, når vi skal vælge, hvem vi vil arbejde sammen med. Derfor giver det mening, at et afgørende træk hos succesfulde ledere er deres evne til at skabe relationer.
Svar: Ja. Lederskab er magt, selvom det kan være et lidt upopulært ord. Der er ting, som det nu er dig, der bestemmer. Andres øjne ser dig nu som en autoritet. Den skal du leve op til ved at lede og fordele og bestemme, hvad pengene og resurserne skal bruges til. Og de fleste medarbejdere sætter faktisk pris på, når der er nogen, der tager lederskabet på sig, hvis de kan vise en retning og begrunde den. Du skal ikke overvurdere din egen betydning, men du skal finde din egen måde at repræsentere din magt. For du har den.
Svar: Nej. Hvis du føler, at du skal spille en rolle, når du fx tager ordet som leder, kan det være et tegn på, at du ikke er tilpas eller afklaret i situationen. Hvis du som leder ikke fremstår autentisk og som ”dig selv”, vil det før eller siden skabe problemer. På den måde handler ledelse ikke om at spille en rolle, men om at tage ansvar for nogle bestemte ledelsesopgaver, som du skal løse.
Svar: Nej. Popularitet er en vare, man let kan komme til at købe for dyrt, og prisen kan være din troværdighed som leder. Du skal selvfølgelig ikke bevidst gøre dig upopulær, men hvis du bruger din lederrolle til at søge anerkendelse og popularitet, bør du overveje, om du kan opnå det samme et andet sted
Svar: Det er svært både at vise tydelig tillid til dine medarbejderes metoder, løsninger og kompetencer og samtidig sikre, at alting taler for, at du indfrier de målsætninger, du selv bliver stillet. Men du kan forsøge at finde den svære balance ved klart at definere for dine medarbejdere, hvad der skal leveres og hvornår, men lade metoderne være op til fælles diskussion. Gjort rigtigt skaber det både tryghed og motivation.
Svar: For det første skal du anerkende og vide, at du ikke er et isoleret tilfælde. Ensomhed er helt almindeligt for ledere. Og for det andet kan du ved at inddrage andre i din bearbejdelse af disse følelser også styrke din evne til at være og arbejde alene. Det skal selvfølgelig ikke være dine medarbejdere, du trækker på her. Det er en opgave, der hører til i din ledergruppe og i eventuelle andre organisatoriske fællesskaber, du er en del af.
Quiz 2: Er du enig med andre ledere?
Her får du fem holdningsbaserede spørgsmål, som du skal svare JA eller NEJ til. Der er som sådan ikke nogen rigtige eller forkerte svar, men for hver spørgsmål kan du se, hvor mange der har svaret det samme som dig.