Artikler om Psykologi

Ledelse handler om mennesker. Derfor foregår der mange psykologiske processer i organisationer og i udøvelsen af ledelse. For at være en god leder skal du være en god menneskekender. Det er nødvendigt, for at du kan motivere hver enkelt medarbejder bedst. Nogle medarbejdere motiveres af forudsigelighed og faste rammer, mens andre konstant søger nye udfordringer.

Det er også forskelligt, hvad medarbejderne forventer og kræver af dig som leder. Nogle har brug for tæt sparring og daglig feedback, mens andre ser det som en kritik af deres arbejde. Nogle medarbejdere ender ofte i konflikt med hinanden, fordi de er så forskellige. Her er det din opgave som leder at få forskelligheder til at spille sammen, så deres forskelligheder kan blive en styrke.

Det kan fx også være nyttigt med viden om, hvordan du bedst tackler en rasende medarbejder eller en medarbejder med stress eller angst.

På Lederweb finder du en masse artikler om de forskellige psykologiske aspekter af ledelse.



  • Psykologi
Viser 50 / 86
Ingen resultater.
  • Domæneteorien - i teori og praksis

    Filosoffen Wittgenstein er ofte blevet citeret for ”mit sprogs grænse er min verdens grænse”. Med domæneteorien som værktøj kan et team eller en afdeling udvide deres sproglige grænse og herved forståelsen af hinanden. Læs denne korte, teoretiske introduktion til domæneteorien, og bliv guidet til, hvordan du kan anvende den i praksis.

    Læs mere
  • "Spejlægget": Et værktøj til at gå fra offer til aktør

    Mange ledere og medarbejdere bruger alt for meget tid og energi på noget, som de ikke kan gøre noget ved. I stedet skal du lære dig selv og dine medarbejdere at fokusere på muligheder frem for begrænsninger. For eksempel når I står over for omstruktureringer, nye pålagte arbejdsopgaver eller nedskæringer. ”Spejlægget” er et værktøj, der hjælper jer til at gå fra offer til aktør.

    Læs mere
  • Spot en psykopat

    Den psykopatiske chef eller medarbejder er en belastning for både arbejdspladsens udvikling og den individuelle trivsel. Læs, hvordan du spotter og overlever en psykopat.

    Læs mere
  • 7 gode råd til en mere positiv arbejdsplads

    Højere produktivitet, lavere sygefravær og lavere personaleomsætning. Det er, hvad arbejdspladser, der anvender forskningsresultaterne inden for positiv psykologi, oplever sammenlignet med andre arbejdspladser. Her får du syv gode råd til, hvordan du skaber en mere positiv og effektiv arbejdsplads.

    Læs mere
  • 10 misforståelser om ekstroverte medarbejdere

    Du skal være glad og smilende, kunne have mange bolde i luften og være omstillingsparat. Det er karaktertræk, der anses som attraktive på mange arbejdspladser og som generelt forbindes med at være ekstrovert. Der findes dog mange fejlantagelser om de ekstroverte, og bare fordi man er udadvendt, er det ikke ensbetydende med, at arbejdslivet ’altid er en leg’.

    Læs mere
  • 3 psykologiske grunde til, at du træffer katastrofale beslutninger

    En af lederens væsentligste kompetencer er evnen til at træffe de bedst mulige beslutninger ud fra den tilgængelige information. Desværre bliver denne evne ofte korrumperet af en række psykologiske mekanismer kaldet for biases. Det betyder kort fortalt, at vi mennesker er tilbøjelige til at følge bestemte irrationelle mønstre, der leder til fejlslutninger, når vi beslutter os.

    Læs mere
  • 8 roller der sammen skaber et succesfuldt team

    Stræberen, afslutteren eller innovatøren. Medlemmerne i et team har forskellige roller, som bidrager til, at teamet kan nå sit mål. Ved at medlemmerne fra begyndelsen afklarer deres foretrukne og mindst foretrukne rolle, opnår de en bedre forståelse, opgavefordeling og dialog med hinanden. Læs om, hvordan du som leder øger medarbejdernes forståelse for de forskellige roller.

    Læs mere
  • Spot dine sensitive medarbejdere

    Ifølge forskning er hver femte af os særligt sensitiv. Sensitive mennesker er mere fintfølende og derfor mere disponerede for at få stress, angst eller depression. Til gengæld har de også en høj grad af empati og kreativitet, er ofte intuitive og gode til at fordybe sig. Læs, hvad det vil sige at være særligt sensitiv og få råd om, hvordan du leder sensitive medarbejdere og får nytte af deres styrker.

    Læs mere
  • Har du psyken til at være leder?

    Uddannelse, viden og erfaring er vigtigt for at varetage et lederjob, men det kræver også personlig styrke og psykisk robusthed at være leder. Tjek, om du har psyken til at være leder.

    Læs mere
  • TEST: Er du en besværlig person?

    Besværlige personer er dem der efterlader dig frustreret eller dræner dig for energi. Det kan være i korte perioder eller på fuld tid, men ens for begge situationer, er at det tærer på dine ressourcer. Men hvor besværlig er du selv – test dig selv her?

    Læs mere
  • 5 ting du aldrig må undlade at handle på

    Hvis du ikke kan træffe beslutninger, rose dine medarbejdere eller tage hånd om konflikter, kan det have konsekvenser for dine medarbejdere. Selvom der altid er en risiko forbundet med en handling, er det ofte langt værre, hvis du ser passivt til. Læs her om, i hvilke situationer det har konsekvenser ikke at handle.

    Læs mere
  • 7 råd der forebygger stress hos dine medarbejdere

    Sig pyt til det hele, eller løb en maraton. Det har vi igennem de seneste ti år fået at vide, at vi selv kan gøre for at undgå stress. Vi bærer et ansvar for vores egen trivsel, men uden ordentlige rammer går det ikke. Sådan lyder budskabet fra stressekspert Thomas Milsted, der her giver syv råd om, hvordan du som leder opstiller rammer, der sikrer medarbejdernes trivsel og forebygger stress.

    Læs mere
  • Ved du hvordan du virker på andre?

    Hvordan virker du på dine medarbejdere? Hvad er dine særlige styrker som leder? Og hvor skal du arbejde med at dosere dig selv i samarbejdet med andre? Få her et værktøj, der giver dig selvindsigt og viser vej til, hvordan du bruger dine styrker rigtigt.

    Læs mere
  • 4 regler til at træffe bedre beslutninger

    At træffe beslutninger er en vigtig del af lederjobbet. Og du gør som de fleste, hvis du træffer dem ved at lave lister med fordele og ulemper. Desværre virker metoden ikke. Ifølge psykologer indsnævrer listerne ligefrem dine valgmuligheder. Læs her, hvordan du kan forbedre din evne til at træffe beslutninger.

    Læs mere
  • Advarsel: Selvudvikling gør dig usikker og selvoptaget

    Undertryk dine følelser, tag nej-hatten på, og hold op med at mærke efter i dig selv. Sådan lyder anbefalingerne fra psykologiprofessor Svend Brinkmann, der gør op med selvhjælpsindustrien, som har gjort os selvoptagede og usikre. Læs hans råd om, hvordan du står fast.

    Læs mere
  • Afsløring: 6 tegn på usikkerhed

    Bedrevidende, konfliktsky eller ondskabsfuld. Usikkerhed hos en leder kan vise sig på flere måder og kan give alvorlige problemer for lederen selv og for medarbejderne. Læs om seks tegn på usikkerhed hos ledere og om, hvordan du tackler din usikkerhed.

    Læs mere
  • Forstå menneskets natur og få succes med forandringer

    Dine medarbejdere gør ikke automatisk noget, fordi du fortæller dem, at de skal, og det hjælper ikke at forsøge med trusler og tvang. Skal du lykkes med forandringer, kræver det, at du forstår den menneskelige natur, og at du tilrettelægger hjælp til den nye adfærd, der er nødvendig for forandringen. Læs om, hvordan du leder forandringer ved at fokusere på den menneskelige natur.

    Læs mere
  • Narcissistiske ledere virker gode – men det er de ikke

    Narcissistiske ledere har selvtillid, er autoritære og tager ofte styringen over en gruppe. På grund af deres selvsikre adfærd opfattes de som effektive. Men de er faktisk det modsatte, viser et nyt forskningsstudie.

    Læs mere
  • Derfor må du ikke udelukke følelser fra din ledelse

    Fornuften er rationel og følelserne er irrationelle. Sådan er den gængse opfattelse, når det handler om strategisk ledelse. Ifølge professor Kurt Klaudi Klausen er dette misforstået. Læs hans råd om at finde balancen mellem fornuft og følelser i den strategiske ledelsesopgave.

    Læs mere
  • Engagement er nøglen til succes

    Det giver bedre resultater at fokusere på engagement fremfor trivsel. Det viser forskning inden for positiv psykologi, som peger på fire områder, der styrker engagementet.

    Læs mere
  • Afsløring: Lederens forbudte følelser

    Følelser er ikke en dragt, du kan tage af og på til og fra arbejde. Ledere har som alle andre følelser som vrede, utålmodighed, afsky, forelskelse og utilstrækkelighed – også når de er på arbejde. Her får du hjælp til at håndtere de såkaldt "forbudte følelser".

    Læs mere
  • Advarsel: Ledertyperne du for alt i verden vil undgå at være

    Ingen ønsker at være en dårlig leder. Men uden du er bevidst om det, kan dine handlinger skabe kaos og utilfredshed hos dine medarbejdere. Læs om otte uheldige ledertyper, og hvilke konsekvenser de, ifølge en arbejdspsykolog, kan have for dine medarbejdere.

    Læs mere
  • Personlighedstest i den moderne organisation

    Er din medarbejder introvert eller ekstrovert, kreativ eller administratortypen, og er det i virkeligheden vigtigt? Ikke altid, lyder svaret i denne artikel. Lederen skal vurdere sine medarbejdere på, hvordan de fungerer i samspil med hinanden, i organisationen og med lederen selv.

    Læs mere
  • Leder, brug dine følelser klogt

    Følelser og fornuftige strategiske overvejelser er ikke to adskilte størrelser, men det er vigtigt, at brugen af følelser i ledelsesarbejdet ikke bliver strategisk overstyret og dermed uautentisk og utroværdig. Få bud på, hvordan du som leder mestrer balancen mellem følelsesmæssig over- og understyring.

    Læs mere
  • Få styr på følelserne og brug kritik konstruktivt

    Vrede, irritation og skuffelse er almindelige reaktioner på kritik. Selvom kritik vækker stærke følelser, er det vigtigt at bruge den konstruktivt. Som leder skal du vide, hvad der antænder din lunte, for at du kan bruge kritikken til at udvikle dig. Her giver Harvard Business Review dig seks trin til at tage imod og omsætte kritik til noget konstruktivt.

    Læs mere
  • Machiavelli: Få mestermanipulatørens vigtigste ledelsesråd

    Empati, tillid og inddragelse af medarbejdere er opskriften på den totale fiasko i Machiavellis univers. Machiavelli havde et helt andet billede end, hvad der i dag kendetegner god ledelse. Læs Machiavellis brutale refleksioner over, hvordan du kommer i spidsen for din karriere ved at manipulere dine medarbejdere til egen vinding - og dermed vinder i livet.

    Læs mere
  • Er du drevet af pligt, lyst eller vilje?

    Som leder kan du let komme til at misforstå og demotivere dine medarbejdere, medmindre du forstår, hvad der driver dem - og hvad der driver dig. Læs her om de tre forskellige drivkræfter og deres præstationsmønstre, og om hvordan de påvirker din ledelse

    Læs mere
  • Syg efter anerkendelse

    Danmark hærges undertiden af epidemier. Mest uskyldige influenza epidemier. En mere skjult og måske mere alvorlig epidemi breder sig hastigt: Anerkendelsessygen på arbejdspladsen. Alle skal promovere sig og skille sig ud – for at blive bemærket og anerkendt. ”Se mig, hør mig”, kan fænomenet kaldes.

    Læs mere
  • Mus eller mand?

    Det vigtigste spørgsmål, en leder kan stille sig selv, er: Er mine medarbejdere mus eller mænd? Svaret kan synes selvfølgeligt, men den belønningspraksis og incitamentstruktur, der anvendes i mange virksomheder, er skræddersyet til mus. Det er dyrt og virkningsløst på langt sigt. Det halter gevaldigt med motivationen af de medarbejdere, der søger mening gennem deres arbejde – til trods for, at det er de medarbejdere, mange danske virksomheder skal leve af i fremtiden. Her er det et indirekte lederskab, en gennemtænkt ledelsesfilosofi og et fokus på det meningsfulde arbejde, der skaber motivation.

    Læs mere
  • Kunsten at stoppe på det rigtige tidspunkt

    Som leder har du stor indflydelse på dit arbejde, og mange mennesker er afhængige af dig. Det ændrer sig, når du går på efterløn eller pension, og det har nogle mennesker svært ved at finde ud af. Læs her, hvordan og hvornår du skal stoppe med at arbejde.

    Læs mere
  • 9 ting mentalt stærke ledere gør

    Vi kan alle opleve kritiske tidspunkter i vores arbejdsliv, hvor vores mentale styrke bliver sat på en prøve. Det kan være en svær relation til chefen, stress eller en usund kultur på arbejdspladsen. Hvordan du ser på udfordringen, og hvad du gør, afhænger af din mentale styrke. Læs her, hvad mentalt stærke ledere gør.

    Læs mere
  • 5 råd til at klare ledergerningen, hvis dit privatliv ramler

    Det kan være svært at indrømme, når skilsmisse, misbrug eller andre tragiske hændelser i familien fylder så meget, at man ikke kan passe sit arbejde. Få 5 råd om hvordan, du holder dig oven vande og ikke mister professionalismen i ledergerningen.

    Læs mere
  • Er du også bange for at de gennemskuer dig?

    Føler du, at du er blevet forfremmet til leder ved en fejl, og går du rundt i evig frygt for, at nogen opdager det? Så er du måske ramt af det såkaldte impostor-fænomen, hvor man ikke kan se sine egne succeser, men i stedet fokuserer på det, man ikke kan eller ved. Bliv klogere på impostor-fænomenet og få gode råd om at minimere det.

    Læs mere
  • 10 tips til særligt sensitive ledere

    Er du blandt de 15-20 procent af befolkningen, som er særligt sensitiv? Så kan du opleve særlige udfordringer som leder, men du har også særlige styrker. Her får du 10 tips om, hvordan du passer godt på dig selv som særligt sensitiv i et lederjob.

    Læs mere
  • 6 tegn på at du er en kontrolfreak

    Ingen bryder sig om en leder, der er for optaget af detaljer og som kontrollerer alt hele tiden. Det er frustrerende, demoraliserende og demotiverende. Det er ikke alle ledere, der kan gøre for det. Find ud af om du er en kontrolfreak, og hvad du kan gøre ved det.

    Læs mere
  • Sådan holder du hovedet koldt i en ophedet samtale

    Det er svært ikke at lade sig rive med, når en samtale går fra at være konstruktiv til konfliktfyldt. Man får let sagt noget, der både kan skade dine relationener, og som gør det svært at opnå det, der var formålet med samtalen. Få tre metoder til at holde hovedet koldt i den slags situationer.

    Læs mere
  • Bliv bedre til at huske

    Er ’Eiij, nu glemte jeg det igen’ en sætning du bruger ofte? Det betyder ikke nødvendigvis, at du er glemsom. Det handler om at få de rigtige tekniker til at huske alt det, du tidligere glemte.

    Læs mere
  • Mindre mave - mere hjerne

    Mange ansætter ud fra intuition og mavefornemmelse, men det er ikke godt nok. Stol mindre på mavefornemmelse og arbejd mere systematisk og målrettet med rekruttering af ledere, lyder det fra Væksthus for Ledelse.

    Læs mere
  • 2 spørgsmål der kan stoppe dig i at gøre noget dumt...

    Vrede, frustration eller utålmodighed kan få os til at handle uhensigtsmæssigt. Men ved at blive bedre til at se dig selv udefra, kan du undgå at sige og gøre dumme ting, og samtidigt lukke munden på din indre advokat, der ellers altid er klar til at forsvare dine ugerninger. Læs her, hvordan du både får kontrol over din indre forsvarsadvokat og forbedrer din adfærd.

    Læs mere
  • Sådan håndterer du en medarbejders død

    Det er en svær situation, når en medarbejder dør, både for kollegerne og for dig som leder. Men det er din opgave at sørge for, at arbejdspladsen kommer igennem den første svære tid på en etisk og anstændig måde. Læs om, hvordan du viser deltagelse over for de pårørende, og få råd om at håndtere de praktiske gøremål i forbindelse med dødsfaldet.

    Læs mere
  • Vi med særligt stort præstationsbehov

    Synes du altid, at du kunne eller burde gøre tingene bedre? Måske er du en af mange med et stort behov for præstation. Læs, hvad der kendetegner personer med særligt stort præstationsbehov.

    Læs mere
  • Forstå hjernen og led klogere

    Dine medarbejder reagerer instinktivtfrem for rationelt langt oftere, end både du og de selv tror. En række processer i vores hjerner afgør, hvordan vi reagerer på alt fra forandringer til pressede situationer. Hvis du forstår de processer, kan du lede dine medarbejdere bedre. Det kaldes hjerneledelse. Bliv klogere på hjerneledelse og få råd om, hvordan du kan bruge det i din hverdag.

    Læs mere
  • Kend symptomerne og stop stress

    Symptomer på stress bliver ofte opfattet som fjender, men de er i virkeligheden venner, der fortæller dig, at du skal til at passe på. Du skal lytte til dem og turde tale åbent om din stress, for det er med til at lindre stressen i sig selv. Læs her, hvad du bør gøre, når du oplever stress.

    Læs mere
  • Afsløring: Derfor fejler du under pres

    Hvorfor præsterer nogle ledere bedre under pres, mens andre mister grebet? En del af svaret ligger i den sindstilstand, psykologer kalder Battle Mind. Artiklen præsenterer fem faldgruber, der hæmmer dig i at præstere i pressede situationer og giver råd om, hvordan du styrer uden om faldgruberne og kommer i Battle Mind.

    Læs mere
  • Ledelse med mindfulness

    Måske har du oplevet at være et eller tre andre steder, når du taler med nogen? At du pludselig står et sted eller i en situation og ikke aner, hvordan du kom derhen? At du er distræt og træffer for hurtige, ufokuserede beslutninger? At du er kortluntet og irritabel? De udfordringer og den fart vi har på i dag, er en del af årsagen til at flere er begyndt at interessere sig for mindfulness.

    Læs mere
  • Sådan dæmper du angst ved forandringer

    ”Lyt – ellers er der ikke plads til nyt!”. Kun hvis du lytter til og rummer medarbejdernes følelser og bekymringer, kan du sikre en effektiv forandringsproces. Læs, hvordan du kobler strategi med psykologi i din forandringskommunikation.

    Læs mere