Men hvordan får man f.eks humoristisk sans på den gode måde, hvis man fra naturens hånd ikke rigtig har humor?

Det har 35 erfarne ledere og chefer i Roskilde kommune drøftet, og siger de ”humoristisk sans kan man ikke tilegne sig, men så kan man i det mindste beslutte sig for at tage godt humør med sig på jobbet”, det – og en række andre gode råd kom ud af diskussionen. 

De fem kernekompetencer

1. Relationel forståelse

2. Tillidsvækkende sparring

3. Konfronterende intervention

4. Insisterende delegering

5. Rodfæstet under pres

Roskildes HR-afdeling har Susan Nørskov og Jan Struwe (KL) efterfølgende sammenskrevet de gode råd til nedenstående – synes jeg – meget inspirerende liste.

Har du ikke læst undersøgelsen kan du downloade eller bestille den her>>

Støtteredskaber og gode råd

Her er der tips til, hvordan du kan begå dig lidt bedre hvis kompetencen ikke er din naturligt stærke side

Relationel forståelse

  • Træk på medarbejdere, der har bedre indsigt i relationerne på arbejdspladsen (erkend at dette ikke er én af dine stærke sider – brug ikke hemmelige agenter!)
  • Stil spørgsmål jævnligt som “Hvordan går det?”, hvordan har du det med det og det osv.”
  • Afsæt tid til den uformelle dialog
  • Indgå i teams hvor den uformelle information tit flyder bedre end i relationen 1 til 1.
  • Lav team-samtaler
  • Lav korte trivselssamtaler
  • Synliggør de gode eksempler

Tillidsvækkende sparring

  • Skemasæt sparringen
  • Lad din dør stå åben, så du indbyder til dialog
  • Tænk andres opgaver igennem og husk at der er mange måder at nå i mål på
  • Vær fysisk til stede og spørg ind til medarbejderne faglige overvejelser
  • Spørg direkte hvilken form for  sparringmedarbejderen har brug for/trives ved
  • Skab tillid til medarbejderen ved også at mødes om andet end faglige opgaver

Konfronterende intervention

  • Læg en ” lille hemmelig plan ”  for de initiativer du har lyst til at gøre
  • Brug din vrede – som god energi
  • Afdæk problemerne systematisk, så de ikke kan ignoreres hverken af dig eller medarbejderne
  • Stil undrende spørgsmål: ”Jeg under mig over at du gør sådan og sådan, når vi har aftale sådan og sådan”
  • Vær ikke bange for at være for præcis i den intervention (typisk er man for tilbøjelig til at pakke tingene for meget ind, for ikke at virke for skrap)
  • Skær ledelsesværdierne ud i pap (her er ledelsen kendetegnet ved,  at den griber ind ved uhensigtsmæssigheder)
  • Er du i tvivl om du skal intervenere, så ”vend” det med en lederkollega eller din chef.

Insisterende delegering

  • Få overblik over belastning. Skriv opgaverne ned
  • Overblik over kompetencer (også uudnyttede kompetencer)
  • Opsamling ved MUS-samtalen
  • Gør aldrig det nemmeste  – blot fordi det er nemt
  • Forberede dig hvis en opgave bliver svær at uddelegere (undersøg muligheder – evt. giv nogle en forvarsel, så de kan nå at modnes)
  • Skriv ind i din kalender, når der skal følges op – spørg positivt ind til opgaven løbende
  • Kom aldrig med løsninger, men med forslag
  • Ager som spejl, så rollen/ansvaret ikke bliver taget fra medarbejderen
  • Vær opmærksom på at uløste opgaver ikke pr. automatik kommer tilbage til dig.

Rodfæstet under pres

  • Kend dine værdier (skriv dem evt. ned for hver dimension der er væsentlig)
  • Stå ved det der er dine værdier (skyd ikke andre ned – dine værdier er gode nok!)
  • Find en sparringspartner, der kender dine værdier og kan konfrontere dig med dem når du er under pres

Systematisk velforberedt

  • Sæt tid af til forberedelse (forberedelse øger indflydelsen)
  • Lav altid dagsordenen så et møde ikke ender i løs snak
  • Gør dig klart hvor du vil hen med de enkelte punkter, og hvad der er til diskussion og hvad der ikke er)

Præstationsmotiveret

  • Find ud af hvad der motiverer dig
  • Sæt mål og sæt overliggeren højt
  • Synliggør hvad dine mål er og hvornår du opfatter dem som indfriet så du forpligtiger dig i forhold til andre
  • Del dine mål op i delmål, så du høster den gode fornemmelse af at have opnået hvad du satte dig for hyppigt – det giver energi

Konsekvent vildledende

  • Når du eller en medarbejder har været på kursus så insister på at kollegerne hører om hvad du har fået ud af det
  • Vær aldrig bange for at andre tager æren for noget, du har lært dem

Befordrende humor

  • Tag det gode humør på dig – hver dag
  • Deltag altid i sociale arrangementer på arbejdspladsen, men husk at du altid har lederrollen på dig
  • Del dine ledelses-succeser med dine medarbejdere

Download publikationen“Ledere der lykkes – hvad er det de kan?”

Artiklen er tidligere bragt i 2007