Men hvordan får man f.eks humoristisk sans på den gode måde, hvis man fra naturens hånd ikke rigtig har humor?
Det har 35 erfarne ledere og chefer i Roskilde kommune drøftet, og siger de ”humoristisk sans kan man ikke tilegne sig, men så kan man i det mindste beslutte sig for at tage godt humør med sig på jobbet”, det – og en række andre gode råd kom ud af diskussionen.
De fem kernekompetencer
1. Relationel forståelse
2. Tillidsvækkende sparring
3. Konfronterende intervention
4. Insisterende delegering
5. Rodfæstet under pres
Roskildes HR-afdeling har Susan Nørskov og Jan Struwe (KL) efterfølgende sammenskrevet de gode råd til nedenstående – synes jeg – meget inspirerende liste.
Har du ikke læst undersøgelsen kan du downloade eller bestille den her>>
Støtteredskaber og gode råd
Her er der tips til, hvordan du kan begå dig lidt bedre hvis kompetencen ikke er din naturligt stærke side
Relationel forståelse
- Træk på medarbejdere, der har bedre indsigt i relationerne på arbejdspladsen (erkend at dette ikke er én af dine stærke sider – brug ikke hemmelige agenter!)
- Stil spørgsmål jævnligt som “Hvordan går det?”, hvordan har du det med det og det osv.”
- Afsæt tid til den uformelle dialog
- Indgå i teams hvor den uformelle information tit flyder bedre end i relationen 1 til 1.
- Lav team-samtaler
- Lav korte trivselssamtaler
- Synliggør de gode eksempler
Tillidsvækkende sparring
- Skemasæt sparringen
- Lad din dør stå åben, så du indbyder til dialog
- Tænk andres opgaver igennem og husk at der er mange måder at nå i mål på
- Vær fysisk til stede og spørg ind til medarbejderne faglige overvejelser
- Spørg direkte hvilken form for sparringmedarbejderen har brug for/trives ved
- Skab tillid til medarbejderen ved også at mødes om andet end faglige opgaver
Konfronterende intervention
- Læg en ” lille hemmelig plan ” for de initiativer du har lyst til at gøre
- Brug din vrede – som god energi
- Afdæk problemerne systematisk, så de ikke kan ignoreres hverken af dig eller medarbejderne
- Stil undrende spørgsmål: ”Jeg under mig over at du gør sådan og sådan, når vi har aftale sådan og sådan”
- Vær ikke bange for at være for præcis i den intervention (typisk er man for tilbøjelig til at pakke tingene for meget ind, for ikke at virke for skrap)
- Skær ledelsesværdierne ud i pap (her er ledelsen kendetegnet ved, at den griber ind ved uhensigtsmæssigheder)
- Er du i tvivl om du skal intervenere, så ”vend” det med en lederkollega eller din chef.
Insisterende delegering
- Få overblik over belastning. Skriv opgaverne ned
- Overblik over kompetencer (også uudnyttede kompetencer)
- Opsamling ved MUS-samtalen
- Gør aldrig det nemmeste – blot fordi det er nemt
- Forberede dig hvis en opgave bliver svær at uddelegere (undersøg muligheder – evt. giv nogle en forvarsel, så de kan nå at modnes)
- Skriv ind i din kalender, når der skal følges op – spørg positivt ind til opgaven løbende
- Kom aldrig med løsninger, men med forslag
- Ager som spejl, så rollen/ansvaret ikke bliver taget fra medarbejderen
- Vær opmærksom på at uløste opgaver ikke pr. automatik kommer tilbage til dig.
Rodfæstet under pres
- Kend dine værdier (skriv dem evt. ned for hver dimension der er væsentlig)
- Stå ved det der er dine værdier (skyd ikke andre ned – dine værdier er gode nok!)
- Find en sparringspartner, der kender dine værdier og kan konfrontere dig med dem når du er under pres
Systematisk velforberedt
- Sæt tid af til forberedelse (forberedelse øger indflydelsen)
- Lav altid dagsordenen så et møde ikke ender i løs snak
- Gør dig klart hvor du vil hen med de enkelte punkter, og hvad der er til diskussion og hvad der ikke er)
Præstationsmotiveret
- Find ud af hvad der motiverer dig
- Sæt mål og sæt overliggeren højt
- Synliggør hvad dine mål er og hvornår du opfatter dem som indfriet så du forpligtiger dig i forhold til andre
- Del dine mål op i delmål, så du høster den gode fornemmelse af at have opnået hvad du satte dig for hyppigt – det giver energi
Konsekvent vildledende
- Når du eller en medarbejder har været på kursus så insister på at kollegerne hører om hvad du har fået ud af det
- Vær aldrig bange for at andre tager æren for noget, du har lært dem
Befordrende humor
- Tag det gode humør på dig – hver dag
- Deltag altid i sociale arrangementer på arbejdspladsen, men husk at du altid har lederrollen på dig
- Del dine ledelses-succeser med dine medarbejdere
Download publikationen“Ledere der lykkes – hvad er det de kan?”
Artiklen er tidligere bragt i 2007