Artikler om Samtaler

Feedback, MUS, ansættelser, fratrædelsessamtaler, coaching, konflikthåndtering, advarselssamtalen, sygefraværssamtalen, peptalks etc. En stor del af ledelse er samtaler, og måden du griber samtalerne an har stor betydning for outcome. Der er også de svære samtaler. Eksempelvis når en medarbejder har samarbejdsproblemer, udviser uacceptabel adfærd, eller hvis arbejdsindsats har haltet over en længere periode. Der er ikke nødvendigvis tale om en afskedigelse, men det er ofte en samtale, som er anspændt og konfliktfyldt. Det kan også være en svær samtale for begge parter, hvis en medarbejder viser symptomer på stress. På Lederweb finder du artikler de forskellige samtaler, du kan have som leder. Der er også skemaer til MUS-samtaler, hvordan du holder være samtaler, samtaler der motiverer og så finder du også gode råd til de svære samtaler.


  • Samtaler
Viser 50 / 173
Ingen resultater.
  • Sådan gennemfører du en god ansættelsessamtale

    En komplet guide til dig, der skal holde ansættelsessamtale. Ved at bruge spørgerammer sikrer du dig, at du får afklaret ansøgerens kompetencer og kvalifikationer.

    Læs mere
  • Domæneteorien - i teori og praksis

    Filosoffen Wittgenstein er ofte blevet citeret for ”mit sprogs grænse er min verdens grænse”. Med domæneteorien som værktøj kan et team eller en afdeling udvide deres sproglige grænse og herved forståelsen af hinanden. Læs denne korte, teoretiske introduktion til domæneteorien, og bliv guidet til, hvordan du kan anvende den i praksis.

    Læs mere
  • De 8 største MUS(e)-fælder

    Der findes masser af skemaer og anbefalinger til, hvordan MUS skal forløbe. Alligevel kan de fleste nikke genkendende til en MUS, der ikke gav værdi, eller som løb i en forkert retning. Lederweb har været igennem de forskellige udgivelser om MUS og samlet de otte største ”musefælder”, du som leder bør være opmærksom på.

    Læs mere
  • Systemisk metode - et stærkt perspektiv på forandringer og samtaler

    Systemisk teori og metode kan bruges til at forstå, hvordan organisationer fungerer, herunder forandringer, relationer, kommunikation, samtaler mv. Her får du en introduktion til systemisk metode.

    Læs mere
  • 5F-modellen

    5F-modellen er en fasemodel, der udspringer af den anerkendende og ressourceorienterede tilgang Appreciative Inquiry (AI). Modellen er velegnet som ramme for udviklingsprocesser i almindelighed, og kan også bruges som forløbsskitse for udviklingssamtaler, som fx coaching.

    Læs mere
  • Domæneteori - en guide for ledere som kontekstnavigatører

    Domæneteorien har fået karakter af en darling i den systemisk inspirerede gren af organisationsteorien. Som offentlig leder kan det også blive din darling, da et af dine uundgåelige arbejdsvilkår netop er at træde ud i og forstå den strøm af samtaler, som en organisation udgør. Og som domæneteorien leverer begreber til at begribe. Få introduktionen til domæneteorien her, og bliv rustet til at forstå de kontekster, du er en del af.

    Læs mere
  • Opskrift på den gode MUS

    Mange ledere og medarbejdere oplever MUS som spild af tid. Men brugt rigtigt er MUS et vigtig redskab til at sikre udvikling af dine medarbejdere og organisationen. Her får du en guide til, hvordan du indfrier potentialet i MUS.

    Læs mere
  • Sådan håndterer du den svære samtale

    Hvordan får du sagt til Poul, at han er opfarende og taler grimt til sine kollegaer, uden at han råber højt og smækker med døren? Hvordan får du taget hul på samtalen om Annettes alkoholmisbrug? Læs her, hvordan du håndterer de vanskelige samtaler, som du helst ville være foruden.

    Læs mere
  • Kom fra ulve- til girafsprog

    ”Vi har alle både en ulv og en giraf i os”, skriver forfatteren til bogen ’Personlig kommunikation – 6 trin til god dialog på arbejdspladsen’. Når du taler ulvesprog optrapper du konflikter, mens du med girafsprog sikrer god dialog og kommunikation. Læs, hvordan du kommer fra ulve- til girafsprog.

    Læs mere
  • Advarsel: 13 tegn på at din bedste medarbejder er på vej væk

    Hvis du vil beholde din bedste medarbejder, er det nogle tegn, du skal holde øje med. Læs her om, hvad du skal være opmærksom på, hvis du tror din bedste medarbejder er på nippet til at søge nyt arbejde, og om hvad du kan gøre for at undgå det.

    Læs mere
  • Hvad er en samtale?

    Hvad kræver god samtale af lederen? Få svar på dette spørgsmål og få forskellige perspektiver og tilgange til fænomenet “samtaler”.

    Læs mere
  • MUS-værktøj: Inspirationsspørgsmål og kompetencehjul

    KL's MUS-værktøj indeholder en række inspirationsspørgsmål og et kompetencehjul. Værktøjet skal sikre, at man kommer hele vejen rundt i samtalen. Og samtidig er det let at bruge. I artiklen er værktøjet gjort generelt, så det kan anvendes af mange arbejdspladser. Læs her om værktøjet og få inspiration til jeres næste MUS.

    Læs mere
  • De 5 største fejl ved ansættelsessamtaler

    Det er dyrt at ansætte den forkerte medarbejder i en stilling. Både i tid, produktivitet og trivsel. Derfor bør du tage højde for fem almindelige fejltrin i ansættelsessamtaler.

    Læs mere
  • Værktøj: Spørgsmål til MUS

    MUS-samtalen skal sikre overensstemmelse mellem organisationens mål og medarbejdernes kompetencer. Her er forslag til konkrete spørgsmål om både opgaver, kolleger, borgere, organisation, ledelse og fremtiden. Spørgsmål du med fordel kan stille for at sikre, at du, dine medarbejdere og organisationen tager de rigtige skridt mod målet.

    Læs mere
  • MUS-koncept: Kortene på bordet

    Tidskrævende og uden værdi. Sådan oplever nogle medarbejdere og ledere den årlige MUS-samtale. Et nyt MUS-koncept sikrer, at medarbejderne kommer mere på banen, at samtalen bliver mere fleksibel, og at den kræver mindre administration. Læs om konceptet og få inspiration til jeres næste MUS.

    Læs mere
  • Sådan holder du en samtale med en stressramt medarbejder

    Når du ser symptomer på stress hos en medarbejder, skal du som leder tage hånd om det. Læs, hvordan du gennemfører en god samtale med medarbejderen om stress.

    Læs mere
  • 7 grunde til at pisk og gulerod (ofte) ikke fungerer

    Det er en udbredt opfattelse, at pisk og gulerod motiverer os til at præstere mere og bedre. Det er imidlertid en forældet tankegang, skriver Daniel Pink i bogen ’Motivation – den overraskende sandhed om hvad der motiverer os’, der netop er udkommet på dansk. Læs, hvorfor pisk og gulerødder ofte ikke hører hjemme i det moderne arbejdsliv.

    Læs mere
  • De 5 værste former for ros

    Både ledere og medarbejdere skal blive bedre til at rose hinanden. Men det handler ikke bare om mere ros – også om bedre ros. Forkert ros kan nemlig gøre mere skade end gavn. Læs listen over de 5 værste former for ros, du bør holde dig fra at give.

    Læs mere
  • Opfølgningssamtalen

    Opfølgningssamtalen finder sted når en ny medarbejder har været ansat mellem tre og seks måneder, og tager udgangspunkt i de iagttagelser medarbejder og leder har gjort undervejs.

    Læs mere
  • En god leder stiller gode spørgsmål

    Mange ledere tror fejlagtigt, at lederrollen kræver, at de skal vide alt, og spørger derfor ikke deres medarbejdere til råds. De bedste ledere er derimod gode til at spørge. De spørger, når de er i tvivl, og for at blive klogere. Udfordringen er, hvordan du undgår, at spørgsmålene signalerer mistillid og kontrol. Her er ti råd til dig, der gerne vil være bedre til at spørge.

    Læs mere
  • 17 forbudte strategi-ord

    Glem alt om strategifloskler som at 'få borgeren i centrum', 'styrke den relationelle koordinering' og 'facilitere et dynamisk arbejdsmiljø'. For du kommer ingen vegne med dem i praksis. Læs her de 17 strategiord, du aldrig må lade komme over dine læber igen.

    Læs mere
  • 10 råd om strategisk MUS

    Den økonomiske krise gør, at medarbejderudviklingssamtaler (MUS) i højere grad end tidligere er et strategisk værktøj, der knyttes til organisationens udvikling. Det viser en undersøgelse. Her er ti råd, som tager det bedste med fra den MUS, der fokuserer på den enkelte medarbejders udvikling, og som samtidig understøtter den strategiske dagsorden.

    Læs mere
  • Få det bedste ud af dine samtaler - både formelle eller uformelle

    Lederen skal kunne mestre to typer samtaler: den formelle og uformelle. De har begge deres berettigelse, og samtalens karakter – formel eller uformel – er med til at forme dit budskab. Læs, hvordan du holder en god samtale uanset dens karakter.

    Læs mere
  • Spørgsmål til kompetencer hos ledere der lykkes

    Under ansættelsessamtalen er det vigtigt at få afdækket ansøgerens kompetencer. Ledere der Lykkes identificerer fem kernekompetencer, der bør lægges vægt på under ansættelsessamtalen med en lederkandidat.

    Læs mere
  • 12 råd til vellykket rekruttering

    Vellykket rekruttering betyder øget kvalitet og effektivitet, bedre trivsel og færre røde tal på bundlinjen. Det sker dog ikke, hvis I bruger opslaget fra sidst, slår det op de samme steder som I plejer og dernæst vælger en kopi af jer selv. Få 12 råd til jeres næste ansættelsesforløb.

    Læs mere
  • Sådan fyrer du med værdighed

    En fyring er organisationens ultimative magtanvendelse over for en medarbejder. Men mange års opsving og den bløde skandinaviske ledelsesmodel har gjort, at mange ledere har svært ved at påtage sig og åbent stå ved deres magt. Ledere skal blive bedre til at fyre – ikke kun for medarbejdernes skyld.

    Læs mere
  • Teamudviklingssamtalen

    Teamudviklingssamtaler er et supplement til den traditionelle individuelle medarbejderudviklingssamtale (MUS). Læs om teknikker til teamsamtaler her.

    Læs mere
  • 8 trin til ledelsesbaseret coaching

    Få overblik over, hvad du som leder skal være opmærksom på og få inspiration til, hvordan med 8 trin kommer godt i gang med ledelsesbaseret coaching.

    Læs mere
  • 5 ord empatiske ledere aldrig siger

    Et afgørende træk hos dygtige ledere er deres evne til at skabe relationer. De sætter sig ind i hver enkelt medarbejders følelser og behov og sørger for, at hver eneste medarbejder føler sig set, hørt og taget alvorligt. Det kaldes også for følelsesmæssig intelligens. Læs her, hvordan du styrker din følelsesmæssige intelligens, og hvordan du risikerer at ødelægge den med kun fem ord.

    Læs mere
  • Hemmeligheden bag den gode samtale findes hos de græske filosoffer

    Protreptik åbner op for en anden tilgang til ledelse. Den filosofiske coachingform baserer sig på værdier frem for målsætninger. Her får du tre enkle metoder fra protreptikken, som hjælper dig til mere refleksion og fordybelse i dine samtaler med medarbejdere.

    Læs mere
  • Guide til MUS, LUS, hyr og fyr

    Lederweb har samlet de bedste råd om, hvordan du holder en god samtale – hvad enten det er ansættelsessamtalen, MUS eller afskedigelsessamtalen, som du skal gennemføre.

    Læs mere
  • 5 ting du aldrig må undlade at handle på

    Hvis du ikke kan træffe beslutninger, rose dine medarbejdere eller tage hånd om konflikter, kan det have konsekvenser for dine medarbejdere. Selvom der altid er en risiko forbundet med en handling, er det ofte langt værre, hvis du ser passivt til. Læs her om, i hvilke situationer det har konsekvenser ikke at handle.

    Læs mere
  • Håndter 7 forskellige medarbejdertyper til MUS

    Du kender dem sikkert. Den frusterede ildsjæl, der ikke får afløb for sine ambitioner, ham der er irriteret over sine kollegaers rod, og hende der griner nervøst og nikker under hele samtalen. Læs om, hvordan du bedst håndterer 7 karikerede medarbejdertyper til MUS.

    Læs mere
  • 3 teknikker til at løse konflikter med dine medarbejdere

    Konflikter med medarbejdere er noget af det sværeste at håndtere for mange ledere. Men der er hjælp at hente. Med en mæglende tilgang kan du med få greb vende en negativ konfliktspiral og udvikle nye sider af dig selv. Læs her en ABC til konflikter og få inputs til konstruktiv håndtering.

    Læs mere
  • Er tiden løbet fra MUS?

    Medarbejdere har krav på feedback og udvikling. Men det skal ikke kun ske ved MUS-samtalen, som er et udtryk for en forældet feedback-kultur. Læs her, hvad udfordringerne med MUS er, og få fire bud på, hvad du i stedet skal gøre.

    Læs mere
  • Skift M’et ud med O i MUS

    Medarbejderudviklingssamtaler er en ressourcemæssig stor omkostning, som ofte ikke skaber en tilsvarende organisatorisk værdi. Her kommer en række konkrete og strategiske bud på, hvad der kan gøre samtalerne til det strategiske ledelsesværktøj, det burde være.

    Læs mere
  • 7 måder du dræber medarbejdernes arbejdsglæde efter ferien

    Når du som leder møder dine medarbejdere efter en velfortjent ferie, er du en af de afgørende faktorer for, om de starter ugen med arbejdsglæden intakt. Du kan motivere, støtte og hjælpe, men du kan også gøre det fuldstændig modsatte. Læs her, hvordan du smadrer arbejdsglæden, når dine medarbejdere vender tilbage fra ferie.

    Læs mere
  • Gruppeudviklingssamtalen

    Målet med gruppeudviklingssamtalen er at udvikle både de konkrete arbejdsopgaver, gruppens og den enkelte medarbejders glæde ved arbejdet og samarbejdet samt det overordnede mål med gruppens arbejde.

    Læs mere
  • Lyt for at forstå - ikke for at svare

    Som leder skal du være god til at kommunikere. Det handler også om at lytte. Det sidste er svært. Alt for ofte har vi nemlig travlt med at forberede, hvad vi vil sige og sidder på spring for at give vores råd. Dermed går vi også glip af værdifulde informationer. Her kan du læse om faldgruber og få råd, om hvordan du bliver en bedre lytter.

    Læs mere
  • Det strukturerede interview

    Med det strukturerede interviewer det muligt at afdække ansøgerens kompetencer tilstrækkeligt grundigt. Læs mere om interviewformen her.

    Læs mere
  • Derfor skal du smalltalke

    Mange ledere opfatter smalltalk som en tidsrøver og langt fra som en del af lederrollen. Men lederen, der evner at smalltalke, binder faktisk arbejdsdagen og organisationen bedre sammen, skriver forfatteren til bogen "Tag kontakt – guide til smalltalk".

    Læs mere
  • 10 spørgsmål du aldrig må stille dine medarbejdere

    Er Hanne i gang med at søge nyt job? Og hvad synes dine medarbejdere egentlig om dig? Som leder er der mange spørgsmål, du ville ønske, du kendte svarene på. Men der er særligt ti spørgsmål, du aldrig kan tillade dig at stille dine medarbejdere. Læs dem her.

    Læs mere
  • Forført af MUS

    Medarbejderudviklingssamtaler (MUS) skaber – når de er bedst – tryghed, åbenhed og værdi for både organisationen og medarbejderen. Men der er også risiko for at forføre både leder og medarbejder til betroelser, som ikke hører hjemme i en MUS, og som kan skade samarbejdet og trivslen. Læs hvordan du som leder undgår fortrolighedsfælden.

    Læs mere
  • Tjekliste til den gode udviklingsplan

    En god udviklingsplan tager tid og kræfter. Her får du konkrete forslag til at systematisere processen.

    Læs mere