StrategiKommunikation

Kommunikation er evnen til at præsentere, engagere og involvere medarbejderne i fælles visioner, mål og værdier.

Her kan du læse alt fra at kunne håndtere vanskelige samtaler med medarbejderne, skrive gode emails til at stille sig på en ølkasse og holde en fantastisk tale, der inspirerer medarbejderne. 

Der er værktøjer og artikler, der både har foksus på intern kommunikation og det ekstern omdømme - branding.

Kommunikation med Jens Arentzen

God kommunikation er lederens vigtigste opgave, men måske også den sværeste at læse sig til. Derfor har Væksthus for Ledelse, sammen med skuespiller Jens Arentzen, lavet et værktøj med en række korte film til lederne, der viser god kommunikation ved hjælp af illustrationer og øvelser.

Prøv værktøjet her

Den afgørende ingrediens i overbevisende argumentation

21.10.2016 1,476

God argumentation er ikke kun at fremlægge alt det positive i din sag, du er også nødt til at fortælle om de negative elementer. Læs om, hvordan du styrker din argumentation og øger din troværdighed ved at inddrage modargumentationen. Læs artiklen


3 råd om kommunikation når du leder på afstand

23.09.2016 1,646

Medarbejdere, der ikke ser deres leder dagligt, får mindre feedback på deres arbejde og lærer ikke så meget af afdelingens erfaringer, som de medarbejdere, der ser deres leder dagligt. Det konkluderer en undersøgelse. Lederens kommunikation er afgørende. Her kan du læse om, hvordan du styrker din kommunikation, når du leder på afstand. Læs artiklen


Sensemaking for ledere - i teori og praksis

22.04.2016 3,504

Det vi kigger med, afgrænser det, vi kan få øje på. For at kunne lede i en kompleks verden, må du kunne udfordre den måde, du ser verden på. Læs her om ledelse og meningsskabelse. Læs artiklen


Kommunikerer mænd og kvinder forskelligt på jobbet?

04.12.2015 1,173

Det kan skade trivslen og samarbejdet, når ord og adfærd bliver misforstået, og det gør det ofte ifølge Birgitte Baadegaard, der mener, at dine mandlige og kvindelige medarbejdere blandt andet bruger spørgsmål forskelligt, når de kommunikerer. Læs artiklen


Sådan skal du ikke gøre når du får kritik

20.11.2015 6,014

Kritik gør ondt, og det mest naturlige er at give tilbage af samme skuffe eller gå i forsvar. Men kritik er også en vigtig kilde til læring og udvikling af dig som leder. Det forudsætter, at dine medarbejdere har tillid til, at du kan håndtere kritikken. Læs her, hvordan du ikke skal gøre, når du får kritik. Læs artiklen


HEY! YOU! SEE! SO!

25.09.2015 2,170

Hvis du vil have, at dine medarbejdere ikke blot skal lytte til dit oplæg, men også tage budskabet til sig og handle på det, så skal du sætte dem i fokus. Læs om den såkaldte "HEY! YOU! SEE! SO!"-model, der hjælper dig til netop det. Læs artiklen


3 taleråd som giver dig alles opmærksomhed

19.06.2015 9,497

Alle ledere har oplevet situationer, hvor man siger noget vigtigt til medarbejderne, men samtidig har fornemmelsen af, at ingen rigtigt hører efter. Budskabet bliver leveret, men ikke rigtig modtaget. Hemmeligheden bag et budskab, der bliver hørt er, at du kan lytte, mens du taler. Her er tre råd. Læs artiklen


10 tricks til at blive mere overbevisende

22.05.2015 6,669

Budskaber brænder bedre igennem, hvis du leverer dem overbevisende. Hemmeligheden er, at du ikke kun skal få andre til at kunne lide dine ideer, men til at kunne lide dig som person. Her får du 10 tricks, der hjælper dig til at blive en mere overbevisende leder. Læs artiklen


Undgå at blive hængt ud på forsiden

10.04.2015 1,074

Esbjergsagen. Rebildsagen. Amysagen. Flere kommuner er i de senere år endt i kriser, hvor de ikke bare blev kritiseret for den sag, der udløste krisen, men også for deres krisekommunikation. Det er svært for kommuner at bedrive god krisekommunikation, men der er hjælp at hente. Få her fem anbefalinger til, hvordan I kommer helskindet gennem krisen. Læs artiklen


Sådan tager du styringen over de sociale medier

13.03.2015 658

Udfordringen med sociale medier er ikke teknologien og de respektive kanalers funktionalitet. Det er mere grundlæggende en ledelsesmæssig udfordring: frygt. Læs om, hvordan sociale medier udfordrer din mulighed for at have kontrol og hvordan du tackler det. Læs artiklen