StrategiKommunikation

Kommunikation er evnen til at præsentere, engagere og involvere medarbejderne i fælles visioner, mål og værdier.

Her kan du læse alt fra at kunne håndtere vanskelige samtaler med medarbejderne, skrive gode emails til at stille sig på en ølkasse og holde en fantastisk tale, der inspirerer medarbejderne. 

Der er værktøjer og artikler, der både har foksus på intern kommunikation og det ekstern omdømme - branding.

Kommunikation med Jens Arentzen

God kommunikation er lederens vigtigste opgave, men måske også den sværeste at læse sig til. Derfor har Væksthus for Ledelse, sammen med skuespiller Jens Arentzen, lavet et værktøj med en række korte film til lederne, der viser god kommunikation ved hjælp af illustrationer og øvelser.

Prøv værktøjet her

Kend din reaktion og få mere ud af kritik

07.07.2017 1,443

Det er aldrig behageligt at få kritik. Men hvis du er bevidst om din reaktion på kritik, kan du lære at bruge den konstruktivt. Læs her om fire typiske reaktioner på at modtage konstruktiv kritik. Læs artiklen


Kommunikér så der bliver lyttet til dig

19.05.2017 1,421

Én af lederens hovedopgaver er at kommunikere opgaver, som skal løses. Men ikke alle ledere er lige gode til at fortælle hvorfor noget skal gøres, og derved motivere deres medarbejdere til at følge organisationens strategi. Læs her, hvordan du undgår denne kommunikationsbrist. Læs artiklen


Afliv 3 myter om feedback

06.01.2017 5,952

Undersøgelser viser, at feedback sjældent giver den ønskede adfærdsændring. Samtidig føler mange ledere sig utrygge ved at give feedback. For slet ikke at tale om de dårlige oplevelser mange modtagere har. Én af de vigtigste årsager er, at tre myter om feedback desværre lever i bedste velgående. Det er tid til at gøre op med dem. Læs artiklen


Den afgørende ingrediens i overbevisende argumentation

21.10.2016 1,832

God argumentation er ikke kun at fremlægge alt det positive i din sag, du er også nødt til at fortælle om de negative elementer. Læs om, hvordan du styrker din argumentation og øger din troværdighed ved at inddrage modargumentationen. Læs artiklen


3 råd om kommunikation når du leder på afstand

23.09.2016 2,059

Medarbejdere, der ikke ser deres leder dagligt, får mindre feedback på deres arbejde og lærer ikke så meget af afdelingens erfaringer, som de medarbejdere, der ser deres leder dagligt. Det konkluderer en undersøgelse. Lederens kommunikation er afgørende. Her kan du læse om, hvordan du styrker din kommunikation, når du leder på afstand. Læs artiklen


Sensemaking for ledere - i teori og praksis

22.04.2016 6,278

Det vi kigger med, afgrænser det, vi kan få øje på. For at kunne lede i en kompleks verden, må du kunne udfordre den måde, du ser verden på. Læs her om ledelse og meningsskabelse. Læs artiklen


Kommunikerer mænd og kvinder forskelligt på jobbet?

04.12.2015 1,403

Det kan skade trivslen og samarbejdet, når ord og adfærd bliver misforstået, og det gør det ofte ifølge Birgitte Baadegaard, der mener, at dine mandlige og kvindelige medarbejdere blandt andet bruger spørgsmål forskelligt, når de kommunikerer. Læs artiklen


Sådan skal du ikke gøre når du får kritik

20.11.2015 6,526

Kritik gør ondt, og det mest naturlige er at give tilbage af samme skuffe eller gå i forsvar. Men kritik er også en vigtig kilde til læring og udvikling af dig som leder. Det forudsætter, at dine medarbejdere har tillid til, at du kan håndtere kritikken. Læs her, hvordan du ikke skal gøre, når du får kritik. Læs artiklen


HEY! YOU! SEE! SO!

25.09.2015 2,612

Hvis du vil have, at dine medarbejdere ikke blot skal lytte til dit oplæg, men også tage budskabet til sig og handle på det, så skal du sætte dem i fokus. Læs om den såkaldte "HEY! YOU! SEE! SO!"-model, der hjælper dig til netop det. Læs artiklen


3 taleråd som giver dig alles opmærksomhed

19.06.2015 10,129

Alle ledere har oplevet situationer, hvor man siger noget vigtigt til medarbejderne, men samtidig har fornemmelsen af, at ingen rigtigt hører efter. Budskabet bliver leveret, men ikke rigtig modtaget. Hemmeligheden bag et budskab, der bliver hørt er, at du kan lytte, mens du taler. Her er tre råd. Læs artiklen