Ledelse kan gøre ondt. Både på lederen selv og på medarbejderen. Som leder kan man fx ikke være slyngveninder med en medarbejder den ene dag og dagen efter træde i karakter ved at uddele en advarsel. Det kræver en vis distance at være leder, skriver Trine Wiese, selvstændig kommunikationskonsulent i en kommentar til Jyllands-Posten.
Før du overvejer at sige ja til lederjobbet bør du derfor overveje om din personlighed er rustet til lederjobbet.
Kan du nikke ja til de 10 nedenstående punkter er lederjobbet måske ikke for dig
- Du tåler ikke at træde ud af flokken
- Du elsker at putte dig i en flok venner og sikre dig deres opbakning, før du tager en beslutning
- Du har stærkt brug for klap på skulderen
- Du er egentlig lidt ligeglad med andre menneskers bevæggrunde
- Du er konfliktsky – eller ekstremt konfliktopsøgende
- Du mister nemt overblikket
- Du føler det grænseoverskridende at bede andre om at arbejde
- Du har det uhyre vanskeligt med ind imellem at være upopulær
- Du ønsker ikke at arbejde mere end 40 timer om ugen
- Du synes, at din organisations mission er underlødig
Kilde: Jyllands-Posten/ Trine Wiese
Hvad er dine 10 grunde til at takke JA til lederjobbet?
Send os dine 10 grunde til hvorfor du sagde ja tak til lederjobbet på info@lederweb.dk
Kommentarer fra læserne
Jeg har sagt ja tak til mit nye lederjob fordi:
- Jeg kan lide og er god til strukturering og organisering
- Jeg kan opstille mål og nå dem
- Jeg kan lide at samarbejde og coache medarbejderne til at nå fælles mål
- Jeg kan sikre kvalitet i arbejdet
- Jeg kan være med til at påvirke udvikling i afdelingen og hos den enkelte medarbejder
- Jobbet ligner mit job for et eliteidrætshold: Få det bedste frem i alle individuelt og få holdet til at fungere sammen
- Jeg elsker strategiarbejde i forhold til fremtidsstyring- og udvikling
- Jeg kan nu fokusere udelukkende på ledelse – modsat tidligere stilling med både ledelse og klinisk praksis
Sundhedsfaglig leder