I en artikel beskriver Lolly Daskal, der er en amerikansk ledelsescoach og forfatter, nogle af de mest uheldige formuleringer, en leder kan sige til sine medarbejdere. Måske helt uden at være klar over det og måske sagt som en lidt for hurtig bemærkning.
Udfordringen er lidt ligesom med dårlige sager i medierne. Der skal en dårlig sag til at ødelægge et godt omdømme og ni gode til at genoprette det. Sådan er det også med ledelse – en dum sætning kan smadre dit lederskab, og så skal du sige ni gode for at redde det.
1. “Det ved jeg godt”
Selvom du har hørt det før eller godt ved det, der bliver sagt, så behøver du ikke sige det. Lyt. Måske lærer du noget nyt denne gang.
Og hvis din medarbejder siger “det ved jeg godt” til dig, så anerkend hende i stedet for at blive irriteret over det.
Læs, hvordan du bliver bedre til at lytte
2. “Det må du have misforstået”
Der sker misforståelser. Men det er uprofessionelt at tro, at misforståelsen alene skyldes den anden person. Du skal selvfølgelig påtage dig din del af ansvaret.
3. “Fordi jeg siger det!”
Sætningen, der får folk til at rulle med øjnene og miste al respekt for dit lederskab. For det der ikke kan forklares – kan ikke forsvares.
Læs også: Hvad adskiller gode ledere fra dårlige?
4. “Gør det på min måde”
Hvis du har ansat medarbejdere til at bruge deres viden og erfaringer til at udføre arbejdet, og derefter beder dem gøre tingene præcist, som du ønsker det, så ødelægger du deres engagement og motivation.
5. “Det kommer aldrig til at ske”
Når du bruger ordet “aldrig”, lukker du en dør, og det får dig til at lyde uprofessionel og begrænset. Intet er umuligt, der er altid muligheder. Men du skal heller ikke stikke dine medarbejdere blår i øjnene, så de arbejder efter og håber på nogle mål, som er tæt på urealistiske.
6. “Det var min ide”
Hvis du er optaget af, hvem der får anerkendelse for ideerne, koncentrerer du dig om det forkerte. Som et team er I sammen om at nå målene. At fokusere på enkeltpersoner – og især dig selv – er upassende og skadende for samarbejdet.
Læs også: 6 grunde til at du tager dårlige beslutninger?
7. “Du gør det forkert”
Der er mange måder at fortælle medarbejderne, at de er på afveje. Og måske er de slet ikke på afveje, men har bare en anden tilgang til opgaven, end du har. Hvis du fornemmer, at en medarbejder er ved at begå en fejl, så tag en dialog om det i stedet for blot at konstatere det.
8. “Før du siger noget, så lad mig fortælle….”
Kommunikation er vigtig på arbejdspladsen, og du bør altid opfordre medarbejderne til at kommunikere og ikke til at tie stille. Lyt før du taler, og lad være med at afbryde, når medarbejderne vil fortælle dig noget.
Læs, hvorfor og hvordan du øver dig i at tie stille
9. “Jeg er lederen”
Medarbejderne ved godt, at du er lederen, og det bør ikke være nødvendigt at minde dem om det, hvis du agerer som en leder.
Læs, hvordan du styrker dit personlige lederskab
10. “Forstår du, hvad jeg siger?”
Det er altid en god idé at få bekræftet, at man er på samme side. Men du kommer noget længere, hvis du bruger en mindre nedladende måde at spørge på.