Undersøgelser viser, at vi gennemsnitligt tager 2.000 beslutninger i timen. Langt de fleste er små beslutninger, som vi tager helt instinktivt og per automatik – fx om du skal tage en kop kaffe nu, eller om du skal vente til efter frokost. Men mange af de beslutninger, du tager i løbet af dagen, kræver også decideret omtanke og har indflydelse på rigtig mange. Derfor er det vigtigt, at du er i stand til at tage gode og rigtige beslutninger.
Seks forstyrrelser du skal undgå
Der er mange ting, der kan forstyrre og have indflydelse på dine beslutninger. Forfatter og ledelsesekspert Mike Erwin peger i en artikel på hbr.org på seks ting, du skal være opmærksom på:
1. Undgå distraktions-tsunamien
Den teknologisk stormflod, som gør hverdagen meget nemmere og mere bekvemmelig, har også skabt et miljø, hvor information og kommunikation aldrig ophører. Vores hjerner bearbejder fem gange så meget information i dag som i 1986. Mange af os befinder os i en konstant distraktionszone, hvor vi kæmper for at bevare et fokus.
For at bevare fokus, så find tid hver dag til lige at trække stikket et øjeblik fra e-mailen, de sociale medier, nyhedsstrømmen og informationsalderens angreb. Det er lettere sagt end gjort, men ikke umuligt hvis du prioriterer det.
Læs også: 4 tips: Sådan undgår I forstyrrelser
2. Lad ikke beslutningstrætheden tage over
Vores evne til at udføre mentalt krævende opgaver, så som at tage vigtige beslutninger, der kræver nøje overvejelse, bliver slidt, hvis der konstant trækkes på den kompetence. Og med så mange beslutninger, der skal tages stilling til – særligt dem, der har stor indflydelse på andre – er det uundgåeligt at opleve beslutningstræthed. Og det svækker i høj grad kvaliteten af de beslutninger, du tager.
For at undgå dette, skal du identificere de vigtigste beslutninger på din dagsorden, og så ofte som muligt, prioritere din tid, så du kan tage stilling til dem, når dit energiniveau er på sit højeste. Fx om formiddagen.
Læs også: Det fortæller dine overspringshandlinger om dig
3. Lad ikke de gode input gå tabt
For at tage gode beslutninger skal du sørge for at indhente så mange relevante input som muligt. Også til møder. Men under et typisk møde er det ofte blot de samme to eller tre personer, der står for en stor del af snakken. Resten kommer slet ikke til orde, og det til trods for, at de sidder inde med masser af vigtig viden.
For at få adgang til den viden kan du gøre flere ting. Du kan fx sende en dagsorden for mødet ud i god tid, så alle har mulighed for at overveje deres bidrag og input inden mødet. Og arbejd generelt på at forbedre mødekulturen, giv plads til alle og åben eventuelt op for, at man også efter mødet er velkomne til at følge op og dele gode ideer med dig.
Læs også: 7 tips: Sådan undgår du kedelige møder
4. Multi-tasking: Vær på vagt
Der er ikke mange job i dag, der ikke kræver et vist niveau af multi-tasking. Alligevel viser undersøgelser, at din arbejdsindsats og beslutningsdygtighed daler med op til 40 pct., når du skal jonglere med to opgaver på samme tid, der kræver en kognitiv indsats. Derfor skal du afsætte flere tidspunkter i løbet af dagen til at fokusere udelukkende på de vigtige beslutninger.
Læs også: Multitasking gør dig sløv og glemsom
5. Lad ikke følelserne tage overhånd
Følelser som frustration, begejstring, vrede, glæde osv. er en uundgåelig del af din hverdag. Og det kommer nok ikke bag på dig, at følelser har en indflydelse på de beslutninger, du tager. Særligt kan vrede, panik eller irritation i den grad styre dig i retning af dårlige beslutninger. Derfor skal du være bevidst om din følelsesmæssige tilstand, øv dig i selvkontrol og modstå trangen til at reagere prompte, når du er blevet vred over noget.
Læs også: 5 måder du bevarer roen når bølgerne går højt
6. Bliv ikke begravet i information
Du har adgang til uanede mængder af information. Det er en gave, men vi ved også, at jo mere information, vi skal forholde os til, jo længere tid bruger vi på at tage en beslutning. Beslutningsprocessen skal selvfølgelig være grundig. Alligevel bliver dine beslutninger sjældent bedre af alt for meget information. Du skal i stedet indledningsvist vurdere, hvilken information der er relevant, sæt derefter en deadline for din beslutning og overhold den.
Læs også: Ledere skal vide – ikke synes eller mene
De beslutninger, du tager, har stor indflydelse på den virkelighed, du befinder dig i. De har direkte indflydelse på, hvordan du tilbringer din tid og hvilke informationer, du bearbejder (eller ignorerer). Du kan ikke undgå at tage det forkerte valg en gang i mellem. Men hvis du er opmærksom på de seks forstyrrelser og tager kampen op imod dem, bliver du i stand til at minimere de dårlige beslutninger og får en mere positiv indflydelse på de personer, du leder.
Artiklen er frit oversat og redigeret fra hbr.org: 6 reasons we make bad decisions, and what to do about them.