Der er i princippet tale om to forskellige teoretiske udgangspunkter for ledelsesevaluering, dels om to forskellige metoder til at skabe viden om ledelse. I praksis kombinerer næsten alle kommuner og regioner elementer fra de to tilgange.
Den kvantitative metode
Hidtil er der høstet flest erfaringer med forskellige former for spørgeskemabaseret ledelsesevaluering. Denne tilgang kaldes her ”kvantitativ.”
Et eksempel er 360-graders evaluering. Tilgangen indebærer, at de, der arbejder sammen med lederen, besvarer et spørgeskema med en række spørgsmål om, hvordan de hver især vurderer, at lederen har løst sin ledelsesopgave.
Læs om den kvantitative metode
Den kvalitative metode
De mere dialogorienterede metoder går under betegnelsen ”den kvalitative tilgang”. Metoden er nyere og har derfor ikke haft samme udbredelse. Der er derfor ikke høstet så mange erfaringer med metoden. Metoden bygger på tale frem for tal.
Læs om den kvaltitative metode
Kombinerede metoder
De fleste organisationer vælger at kombinere tilgangenes metodiske styrker og designer ”hybridmodeller”, dvs. evalueringsforløb, der har både kvantitative og kvalitative elementer.