At være leder er en sårbar position, hvor der ikke er langt imellem anerkendelse for en god præstation til risikoen for at blive vurderet som inkompetent.
Det er især risikoen for at virke inkompetent, der spænder ben for mange ledere; det betyder nemlig, at de går og bærer på mange tvivlsspørgsmål alene, som de ikke bryder sig om at sige højt af frygt for, at andre anser dem for at være inkompetente til deres arbejde.
Lad os slå det helt fast: Du skal ikke kunne det hele.
At gå med tvivlen selv, og dermed troen på, at du skal have alle svarene, er hårdt, og det kan ligefrem fremprovokere en “imposter” følelse hos nogle.
Hvad er impostor?
Imposter syndrom er en psykologisk tilstand, hvor en person, på trods af at have succes, tvivler på sin egen evne og ret til at være, hvor de er. Vedkommende er hele tiden bange for at blive afsløret som inkompetent eller som en, der ikke fortjener den succes, han eller hun har opnået. Impostorsyndrom er mere almindeligt, end man måske tror. Du kan læse mere om impostersyndromet i artiklerne: Er du også bange for at de gennemskuer dig? og Lider du af impostor-komplekset?
Men ingen ledere, ved det hele og ingen ledere, bør vide det hele.
Du vil nok blive overrasket, når du ser, hvor genkendelige de tanker og overvejelser, mange, særligt nye, ledere går med og ofte ikke tør sige højt:
1. Er jeg god nok?
Som ny leder bruger jeg rigtig meget energi på at tænke over, om jeg er en god nok leder. Det er et konstant dilemma for mig, om jeg er for hård og krævende eller for blød og venlig. Jeg bliver usikker på, om vi når vores mål, hvis jeg er for blød, eller om folk ville vende mig ryggen, hvis jeg er for hård.
2. Hvordan giver jeg den svære feedback?
Der er intriger i min afdeling, og jeg har virkelig svært ved, hvordan jeg skal håndtere det. Der er fx en medarbejder i min afdeling, som, de andre medarbejdere synes, fylder virkelig meget, men hvordan giver jeg en medarbejder feedback på irriterende opførsel? Jeg har mest lyst til at undgå vedkommende.
3. Hvor tæt skal jeg være på medarbejdernes opgaveløsning?
Jeg kan godt blive i tvivl om, hvor meget kontakt jeg skal have til medarbejderne i mit team; jeg vil helst ikke være sådan en ikke-nærværende leder, men jeg vil heller ikke virke, som om jeg mikromanager. Samtidig er jeg i tvivl om, hvor meget tid jeg skal prioritere til det midt i alle de andre opgaver, jeg også har. Hvad gør andre egentlig?
4. Må jeg stille krav til en medarbejder, der er presset?
Jeg kan mærke, at mine medarbejdere er pressede. Der er en, der er gået ned med stress. Jeg er meget i tvivl om, hvordan jeg skal håndtere situationen, og hvor meget jeg egentlig må forvente, når jeg kan mærke, at en medarbejder er presset.
5. Kan man være en god leder på 37 timer?
Jeg har de senere år haft meget fokus på at passe på mig selv i lederrollen, og det er nu lykkes; jeg er sluppet af med den sitrende følelse af pres og stress, som jeg ellers havde i mange år, samtidig med at jeg har succes i lederrollen. Men nu sidder jeg tilbage med dårlig samvittighed, for kan det virkelig passe, at jeg kan køre hjem i ordentlig tid og ikke behøver at tjekke mails sent om aftenen? Jeg skal virkelig tage mig selv i ikke at kaste mig ud i nye projekter, der tager min tid.
Det er bare fem af mange spørgsmål, som mange ledere stiller i et fortroligt rum.
Sparring er altafgørende for en succesfuld leder
Genkender du noget af ovenstående, skal du vide, at der er rigtig mange ledere med præcis samme tanker. Du er ikke alene om det. Og du er ikke alene om at blive i tvivl om, om du gør det godt nok.
Ved at holde det for dig selv uden input og sparring kan det vokse sig større, hvilket kan resultere i øget tvivl om dine beslutninger og muligvis få dig til at udstråle mere usikkerhed.
I virkeligheden er det et sundhedstegn, når du lægger kravet fra dig om, at du skal have alle svarene og i stedet sikrer dig, at du som leder får skabt et rum, hvor du kan få luft for de spørgsmål og sparring på de problemer, du møder i det daglige.
Hvordan får du sparring som leder?
Der er flere ting, du kan gøre for at få den afgørende sparring;
- Er du ny leder, skal du sørge for, at du får efteruddannelse, der lægger vægt på praksis og hjælper dig med at udvikle dit ledelseshåndværk, så du ikke skal opfinde det hele selv, men får konkrete redskaber og viden du kan læne dig op ad.
- Ret hurtigt skal du sørge for at finde en person udenfor din arbejdsplads, som har styr på ledelse, og som det føles godt at modtage sparring fra og blive rådgivet af. Det kan eksempelvis være en mentor indenfor dit felt eller en ledelsescoach.
- Udover de to punkter, kan du også hjælpe dig selv i det daglige ved at coache dig selv. Nedenfor finder du en lille guide, som er nem at bruge i en hektisk hverdag, når du møder tvivlsspørgsmål.
Hverdags coachøvelse:
- Skriv: Skriv det spørgsmål eller den frygt du tumler med ned på et stykke papir.
- Læs: Læs det højt for dig selv.
- Muligheder: Brug nu et par minutter på at reflektere over, hvilke muligheder du har? (Hvem kan du få sparring af? Hvad kan du sige/gøre anderledes?)
- Ny lille handling: Beslut dig for en ting du vil gøre nu for at have det anderledes i denne type af situationer (det skal være en meget lille ting, som er helt overskuelig at handle på, som måske kan give et nyt udfald og give dig nye erfaringer)
Og så en sidste reminder; at være leder er en opgave med et stort ansvar for både resultater og mennesker. Det er en opgave, der kræver input, refleksion og viden.
Så hvis du er leder, og ikke selv føler, at du lever op til, hvordan du ønsker at være som leder, så husk at det er ok at spørge, finde nogen at sparre med og bede om efteruddannelse.