Der er over 290.000 udenlandske fuldtidsansatte i Danmark. Ifølge et studie fra Dansk Erhverv har op imod 1 ud af 8 medarbejdere et ikke-dansk pas. Disse energiske, talentfulde medarbejdere er med til at holde Danmark i gang, og der er brug for dem.
Som leder kan du med fordel række en hjælpende hånd til de internationale medarbejdere,
når de skal tilpasse sig den danske arbejdskultur. Mange internationale medarbejdere bliver overrasket over at opdage de uskrevne og uudtalte regler, som danske ledere måske havde forventet, nyankomne bare kendte til.
I bogen “How to Work in Denmark: Tips for Finding a Job, Succeeding at Work, and Understanding your Danish Boss”, giver jeg råd om, hvordan internationale medarbejdere kan passe ind på en dansk arbejdsplads. Bogen peger på fem uskrevne regler:
1. Uskreven regel: Jobtitler er lige meget
Vi er alle lige. Jobtitler betyder ikke så meget i Danmark. Ét aspekt ved janteloven er, at folk ikke synes om andre, der går og praler med deres titel. Derimod kan jobtitler være meget vigtige i mange andre kulturer, hvor det er noget, ens forældre praler med. En titel, som måske ikke betyder så meget for én, der er født og opvokset i Danmark, kan være en stor ting for en international medarbejder, der måske måler deres succes og talent på jobtitler og placering i afdelingens ledelseshierarki.
Men i det danske flade hierarki er der begrænsede muligheder for at stige i graderne. Danske ledere kan hjælpe til ved at forklare, hvordan karriereudvikling i Danmark ofte foregår horisontalt i stedet for vertikalt. Kolleger kan sagtens påtage sig nye roller, nyt ansvar og nye opgaver og stadig have den samme hierarkiske placering.
2. Uskreven regel: Udfordre chefen
Når man sidder i møde, bidrager alle med sine idéer og fortæller, hvis de ikke er enige med chefen. I Danmark forventer man, at alle kommer med deres input til mødet, selv den nyeste/yngste person i rummet. Det forventes også, at man udfordrer chefen – blev du trods alt ikke hyret for din ekspertise? Men i mange andre kulturer er chefen almægtig og et dårligt forhold til chefen kan betyde et farvel til jobbet, sundhedsforsikringen og ens børns skolegang. Folk fra disse kulturer sidder måske bare og nikker og lader som om, de er enige med chefen, for derefter at lufte deres uenighed ude ved kaffemaskinen. Som dansk leder vil du måske finde det brugbart at sige følgende, når du skal tage beslutninger, der involverer dem: “Fortæl mig to ting, du godt kan lide ved den her tilgang og én ting, du ikke kan lide”. På den måde kan du vende dine internationale medarbejdere til at komme med indsigelser.
Husk, at lighed mellem køn er noget, vi tager for givet i Danmark. Kvinder, der kommer fra mindre lige samfund – endda andre steder I Europa – vil måske have det ekstra svært ved at sige en mandlig leder imod. Når du skal lede internationale medarbejdere, så gør det tydeligt, at det ikke kun er tilladt, men at du også forventer, at de siger dig imod, hvis de har en anden holdning. Og skab så en struktur og en kultur, der understøtter det.
3. Uskreven regel: Spørg, spørg og spørg
Hvis en medarbejder får en opgave, og hun ikke helt forstår den, bliver hun ved med at spørge, indtil hun forstår fuldt ud. Med det grundtvigianske skolesystem i rygsækken er danskerne gearet til at stille spørgsmål efter spørgsmål, indtil svaret er tilfredsstillende. Men internationale medarbejdere, der er vokset op i et andet skolesystem, er måske bekymrede for, at for mange spørgsmål, vil få kollegerne til at tro, at man ikke kan magte opgaven, eller at det vil få dem til at tabe ansigt.
Sommetider går danskere ud fra, at deres internationale medarbejdere har al den viden, de skal bruge for at løse en given opgave, eftersom der ikke bliver stillet nogen spørgsmål. Men for nytilkomne kan det være skræmmende og pinligt at stille spørgsmål, og de vil måske forsøge at skjule deres uvidenhed bag et nik og et smil. Du kan derfor tilbyde dem din hjælp oftere, end du ville tilbyde den til en dansk medarbejder. Derudover er det også en god idé at komme med positiv feedback oftere til internationale medarbejdere, i forhold til hvor tit du ville give en dansk medarbejder det: De vil sætte pris på forsikringen om, at de gør et godt stykke arbejde.
4. Uskreven regel: Vær proaktiv
Hvis en medarbejder fornemmer, at han ikke kan nå en bestemt deadline, fortæller han det med det samme til lederen. Det er langt fra sikkert, at internationale medarbejdere ved, at det bedste er at være proaktive og komme og sige det med det samme, når der er noget galt, de har brug for flere ressourcer, eller hvis de er bagud med et projekt.
I nogle kulturer er det modsatte normen. Her venter man til sidste øjeblik for så at komme med en undskyldning for, hvorfor projektet er forsinket. At være proaktiv er noget særligt for den danske arbejdskultur og bestemt ikke et universelt træk. Så når du begynder på den berømte tale om, at lederens dør altid står åben, så forklar de internationale medarbejdere, at de skal komme til dig, så snart noget går galt eller de forudser problemer i stedet for at dække over det og måske gøre problemet værre.
5. Uskreven regel: Grin af dig selv
Vær ikke så selvhøjtidelig, alle skal have lidt selvironi. Vi er blot mennesker. Selvironi er en vigtig del af enhver danskers personlighed. Set med danske øjne er en del af det at være et “godt menneske” at kunne pille sig selv ned og vise, at alle er lige. De fleste danskere, vil nok være enige i, at det er sundt at kunne grine af sig selv og sine fejltrin. Men i andre kulturer, hvor ære og det at tabe ansigt er en stor ting, ville det være en chokerende ting at gøre.
Når du skal lede internationale medarbejdere, så hold øje med dit team og sørg for at teamets “drillepind” ikke er for hård ved den nyankomne. Og hvis det virker til at blive for meget, så mind dine medarbejdere om denne kulturforskel. Internationale, der har været i Danmark I et stykke tid vænner sig til den danske humor og ved, at det forventes at de giver igen af samme skuffe med deres egne bemærkninger. Men de nyankomne udlændinge kan hurtigt blive såret af den lidt for friske danske kollegas spøgefulde bemærkning.
Læs mere i bogen “How to Work in Denmark: Tips for Finding a Job, Succeeding at Work, and Understanding your Danish Boss”