“Jeg kan med stor ydmyghed og glæde dele, at jeg igen i år til mere end fulde har nået de mål, politikerne har sat for vores organisation”. Vi kender alle opslaget fra en entusiastisk og perifer bekendt, der på ganske subtil vis får fremsat sine arbejdsrelaterede sejre på de sociale medier. LinkedIn er en platform, der giver dig mulighed for at holde dig opdateret og udvide dit netværk – men mange begår en række fejl, som kan give bagslag. Her får du fem ting, som du skal holde dig fra at gøre på LinkedIn.
Artiklen er redigeret og frit oversat på baggrund af artiklen ”Ooops! 5 tips – gör INTE det här på LinkedIn”, skrevet det af svenske ledelsesmagasin Chef.
- Fedterøvsfælden. Vær kræsen og prøv at bidrage til samtalen i stedet for bare at svare “fantastisk” på alt, hvad din chef skriver. Skriv om ting, der interesserer dig, og ting, hvor du kan give en bestemt indsigt.
- Pralefælden. Undgå at prale – eller prale af beskedenhed – om, hvor fantastisk en succes du er på dit arbejde. En Vigtig Per er svær at elske, og endnu sværere at følge. Brug dit LinkedIn-netværk til at skabe indhold, support og nye forbindelser.
- Spamfælden. Undgå at oversvømme folk med trivielle eller irrelevante anmodninger og lav aldrig uopfordrede salgstaler. Svar hurtigt på alle kontaktforespørgsler, også selvom du siger nej – at lade folk vente i dagevis er dårlig stil.
- Den følelsesmæssige fælde. Gør ikke som “the crying CEO”, amerikaneren Braden Wallake, der lagde et billede op af sig selv i tårer i forbindelse med en udmelding om fyringer. Hensigten var sandsynligvis at være ærlig, men hans mangel på følelsesmæssig intelligens gjorde ham til grin på hele internettet.
- CV-fælden. Betragt ikke LinkedIn som blot et CV på internettet. Din LinkedIn-profil skal være mere personlig og snakkesalig. Fortæl historien om din karriere og oprems samtidig de jobs, du har haft.
Læs også: Ledere på LinkedIn – Dos and donts