1. Anerkender ikke
Lederen ”glemmer” at anerkende medarbejderne for deres indsats. Lederen roser sjældent, og tillader sig måske selv at høste de roser, der kommer oppefra i stedet for at lade rosen tilfalde de medarbejdere, som har knoklet for at nå målene.
2. Svær at forstå og navigere efter
Lederen er utydelig og skifter hele tiden retning. Han taler i tåger og forventer, at medarbejderne forstår ham. Lederen elsker at sætte nye projekter i gang. Men er knap så optaget af at afslutte dem, og mister hurtigt interessen for projekterne.
3. Er konfliktsky
Lederen bruger meget tid på at undgå at tage de nødvendige konflikter. Han stikker hovedet i busken, lukker døren og håber på, at det går over af sig selv. I mellemtiden vokser konflikten sig kun større.
4. Overbebyrder med opgaver og prioriterer ikke
Lederen kaster konstant haste-opgaver med høj prioritet efter sine medarbejderne, men fortæller ikke, hvad der er vigtigst. Medarbejderne prøver at nå det hele, og det er op til dem selv at prioritere, hvad der er vigtigst at lave først, og hvad der kan vente. Og lederen er sjældent enig i deres prioriteringer.
5. Favoriserer
Lederen favoriserer nogle medarbejdere frem for andre. Det kan være med spændende opgaver, de gode vagter, ros, en bonus eller lign. Det giver medarbejderne en følelse af uretfærdighed, når lederen ikke er tydelig omkring, hvad han eksempelvis roser eller på anden vis belønner en medarbejder for.
6. Kontrollerer og blander sig i de mindste detaljer
Lederen fokuserer på detaljer og nyder at finde fejl og lave rettelser i andres arbejde. Han er sjældent tilfreds. Kun hvis tingene bliver gjort præcist, som han havde forestillet sig. Af samme årsag uddelegerer han sjældent opgaver, fordi han har det bedst med at gøre tingene selv. Han spørger hele tiden til opdateringer og status på opgaverne, og foretrækker at være cc på alle mails.
7. Giver ikke feedback
Lederen giver ikke medarbejderne feedback. Medarbejderne ved aldrig helt, om lederen er tilfreds med deres arbejde, og de går også glip af muligheden for at udvikle sig.
8. Er ikke til stede
Lederen er sjældent på arbejdspladsen. Han er ofte væk til møder, og når han er på arbejdspladsen, sidder han på sit kontor med døren lukket. Han har derfor ikke føling med, hvad der sker på arbejdspladsen, og medarbejderne kan ikke sparre med ham.
9. Har voldsomme humørudsving
Lederens humør er uberegneligt, og det påvirker medarbejdernes arbejdsdag og arbejdsmiljøet generelt. Er lederen i dårligt humør, er stemningen dårlig og modsat. Medarbejderne ved ikke, om de skal råbes af eller skamroses, når lederen nærmer sig.
10. Kender ikke medarbejderne
Lederen kender ikke sine medarbejdere, og prioriterer ikke deres relationer. Han ved ikke, hvad de interesserer sig for, eller hvad der motiverer dem. Lederen deler heller ikke noget om sig selv.
11. Bakker ikke sine medarbejdere op
Lederen bakker ikke medarbejderne op om de beslutninger, de selv træffer og stoler ikke på medarbejdernes dømmekraft, når de eksempelvis står i en konflikt med en borger eller en pårørende.