Som leder er du i højeste grad med til at skabe rammerne for arbejdet – både de fysiske, men også de psykiske, sociale og strukturelle faktorer har du tit den største indflydelse på.
Og det gode arbejdsmiljø er værd at stræbe efter. Det kommer blandt andet til udtryk i form af arbejdsglæde, godt samarbejde med kollegerne, godt forhold til ledelsen, generel sundhed, godt indeklima, talentudfoldelse og fortsat faglig og personlig udvikling.
I sidste ende har arbejdsmiljøet altså stor betydning for det helt essentielle, du som leder skal sikre, nemlig kvaliteten af og effektiviteten i din afdelings arbejde.
Men også mere perifere ledelsesudfordringer som f.eks. at fastholde medarbejdere og tiltrække nye vil blive påvirket i en positiv retning, hvis det lykkes dig at skabe og fortsat arbejde aktivt for et godt arbejdsmiljø.
Hvordan griber du arbejdet med arbejdsmiljøet an?
Som leder bør dit arbejde med at skabe det gode arbejdsmiljø tage udgangspunkt i grundlæggende undersøgelse og analyse af faktorer såsom:
- Trivsel
- Ledelse og organisering
- Krop og sundhed
- Støj, lys og luft
- Byggeri og indretning
Til dette arbejde kan du eller din sikkerhedsrepræsentant med fordel gøre brug af APV’en.
APV
APV’en er en kortlægning af arbejdsmiljøet, der følges op af en beskrivelse af problemerne, en handlingsplan og en plan for det videre arbejde med problemerne. En APV handler især om det fysiske, men også om det psykiske arbejdsmiljø.
Den skal revideres mindst hvert 3. år, men hvis der sker væsentlige ændringer i arbejdsforholdene, skal sikkerhedsgruppen lave en ny APV.
APV er på denne måde på den ene side en metode til at følge og overvåge arbejdsmiljøet systematisk, så du kan opdage problemer og gribe ind, før de bliver alvorlige.
På den anden side er APV ligeså vel en konkret plan for, hvordan du som ledelse og dine medarbejdere skal arbejde sammen om problemløsningen.
Læs mere: Kortlæg arbejdsmiljøet – APV
Når du har foretaget den grundlæggende analyse, og problempunkterne er blevet lokaliserede og indsnævrede, er der kun tilbage at sætte ind med løsninger.
På mange af problemerne med det fysiske arbejdsmiljø ligger løsningen ligefor i form af f.eks. en ombygning, intern rokade, rengøring, udskiftning af loftslamperne eller lignende.
Her er det som oftest et stramt budget, der udgør den største udfordring.
Arbejdet med de psykiske eller strukturelle problempunkter er ofte lidt sværere, men også her findes der enkle og gode værktøjer at tage afsæt i, f.eks.:
Anerkendende metoder
En anerkendende metode er f.eks. den værdsættende medarbejderudviklingssamtale. Det, at den enkelte får anerkendende respons på sin indsats og resultater, har en positiv indflydelse på arbejdsmiljøet.
Når du foretager en værdsættende MUS skal du tage udgangspunkt i det, medarbejderen kan, frem for det, som medarbejderen ikke kan, gennem konkrete undersøgelser af situationer, hvor medarbejderen har udfoldet sine ressourcer.
Læs mere: Værdsættende medarbejderudviklingssamtaler
Kommunikationsindsatser
Et eksempel på en kommunikationsindsats, der forbedrer arbejdsmiljøet, er det ugentlige personalemøde med den gode historie. Ved at flytte fokus fra det negative til det positive giver du energi både til resten af mødet og til arbejdet i det hele taget. I sidste ende skaber du også større åbenhed, glæde og tryghed i personalegruppen.
Læs mere: Personalemøde med den gode historie
Forskellige konkrete indsatser
Eksempler på konkrete indsatser er for eksempel det aktive arbejde med at håndtere stres eller mobning.
Læs mere
Værktøj er til arbejdet med arbejdsmiljø:
Artikler om arbejdsmiljø