Artikler om Arbejdsmiljø

Arbejdspladser med glade medarbejdere klarer sig bedre end andre. Mere arbejdsglæde er derfor vejen til bedre resultater. Som leder spiller du en meget vigtig rolle med at skabe arbejdsmiljøet på arbejdspladsen.

I Lederwebs artikler om et godt arbejdsmiljø kan du bl.a. læse om, hvordan du som leder håndterer konflikter, hvordan du hjælper en stressramt medarbejder og generelt håndterer stress, og hvordan du skaber en mere positiv arbejdsplads. Du kan også læse om, hvordan du håndterer de lidt svære samtaler, hvordan du kommer mobning til livs, og hvordan du i det hele taget skaber bedre trivsel blandt dine medarbejdere.

Er sygefraværet højt finder du også her hjælp til at komme det til livs, og du kan læse artikler, der går i kødet på både myter og fakta om medarbejdere, der trives dårligt.

Her får du viden om, hvordan dine medarbejdere gerne vil behandles, hvad du bør undgå at gøre, og hvordan du skaber et godt arbejdsmiljø.



Viser 50 / 82
Ingen resultater.
  • Dårlige ledere giver medarbejdere stress

    Når en medarbejder bliver stresset, så plejer man først og fremmest at kigge på arbejdsbyrden. Men en stor nordisk undersøgelse viser, at en dårlig leder er den hyppigste årsag til, at medarbejdere får stress. Lederen spiller ifølge undersøgelsen en nøglerolle både for medarbejdertrivsel, rekruttering og effektivitet

    Læs mere
  • 10 misforståelser om ekstroverte medarbejdere

    Du skal være glad og smilende, kunne have mange bolde i luften og være omstillingsparat. Det er karaktertræk, der anses som attraktive på mange arbejdspladser og som generelt forbindes med at være ekstrovert. Der findes dog mange fejlantagelser om de ekstroverte, og bare fordi man er udadvendt, er det ikke ensbetydende med, at arbejdslivet ’altid er en leg’.

    Læs mere
  • Kend forskel på en travl og en stresset medarbejder

    Som leder skal du kunne skelne mellem travlhed og stress, for de stiller forskellige krav til dig. Her får du et redskab til at kende forskellen mellem de to størrelser.

    Læs mere
  • 8 ting dine medarbejdere vil have fra dig

    Ledelse er en svær kunst at mestre. Nogen gange så svær at ledere også glemmer det helt simple ved ledelse, skriver Harvard Business Review. Få opfrisket, hvad det i bund og grund er, dine medarbejdere higer efter at få fra dig og kom et skridt tættere på at mestre kunsten ’god ledelse’.

    Læs mere
  • Sæt en stopper for brokkehovederne

    Usund brok og sladder giver dårlig stemning og dræner medarbejderne for den energi de ellers vil lægge i deres arbejde. Artiklen giver seks råd til dig, der vil komme skadelig brok blandt dine medarbejdere til livs.

    Læs mere
  • Når kollegaen spænder ben for dig

    Fungerer samarbejdet med kollegaen ikke, kan det ud over at frustrere dig i hverdagen, skade din karriere og i værste fald føre til stress og udbrændthed. Men hvad gør du, hvis du pludselig finder dig selv i gang med at lave din kollegas arbejde, eller hvis kollegaen løber med æren for dit arbejde?

    Læs mere
  • Arbejdsglæde - ja tak!

    Det er nok en illusion at tro, at man kan gå glad på arbejde hver evig eneste dag. Ikke desto mindre kan de rette rammer skabe et godt udgangspunkt for at gøre det muligt. Og da det er dokumenteret, at medarbejdere med høj arbejdsglæde er ca. 40 % mere lønsomme end lavt motiverede medarbejdere, er der kun grund til at stræbe efter det. Få anbefalinger til, hvordan du som leder går forrest og sikrer de bedste rammer for arbejdsglæden.

    Læs mere
  • Det irriterer dine medarbejdere

    Mange ledere drømmer om en arbejdsplads uden konflikter, men konflikter og irritationsmomenter er uundgåelige. Få indblik i hvilke emner, der irriterer dine medarbejdere mest og råd til, hvordan du skal forholde dig til dem.

    Læs mere
  • 3 lederfejl der fastholder medarbejdernes dårlige vaner

    Dine medarbejderes dårlige vaner skyldes sjældent mangel på motivation til at ændre sig, men manglende færdigheder og et arbejdsmiljø, der fremmer den dårlige adfærd. Læs om, hvordan du hjælper dine medarbejdere med at komme uvanerne til livs.

    Læs mere
  • Sådan håndterer du sygefraværssamtalen

    Usikkerhed kan fylde meget både før og under den lovpligtige sygefraværssamtale. Medarbejderen frygter måske at blive fyret, og som leder oplever du emnet som ømtåleligt og ved ikke, hvordan du skal gribe samtalen an. Få her en guide med ti trin til, hvordan du kan håndtere sygefraværssamtalen.

    Læs mere
  • 7 råd der forebygger stress hos dine medarbejdere

    Sig pyt til det hele, eller løb en maraton. Det har vi igennem de seneste ti år fået at vide, at vi selv kan gøre for at undgå stress. Vi bærer et ansvar for vores egen trivsel, men uden ordentlige rammer går det ikke. Sådan lyder budskabet fra stressekspert Thomas Milsted, der her giver syv råd om, hvordan du som leder opstiller rammer, der sikrer medarbejdernes trivsel og forebygger stress.

    Læs mere
  • Få skovlen under konflikter

    Alle konflikter er ens i deres struktur – både gavnlige konflikter, der ender med fx et kompromis, og dem, der får os op i det røde felt og virker uløselige. Læs her et bud på, hvordan du som leder kan bruge en simpel model til at forstå og løse alle typer konflikter.

    Læs mere
  • Når din dygtigste medarbejder skader teamet

    Hun er uforskammet, stødende og arrogant over for både dig og dine medarbejdere. Du tolererer hende, fordi hun er hamrende dygtig og uundværlig. Men hvis du ikke handler, ødelægger hun dit team bid for bid. Læs her, hvordan du sætter rammer for den kompetente medarbejder, der opfører sig elendigt.

    Læs mere
  • Når lederen mobber

    Lederen er i den stærkere position og har muligheden for at misbruge sin magt i forhold til den enkelte medarbejder. Ifølge faglitteraturen om mobning støder man tit på den konstatering, at det er ledere, der tegner sig for mange tilfælde af mobning.

    Læs mere
  • Mød dine 5 værste medarbejdertyper

    Kender du zombien, idédræberen og vulkanen? De er blandt de medarbejdertyper, man helst vil undgå. Her kan du læse om fem medarbejdertyper, der sætter ledere på en prøve hver dag – og råd om, hvordan du leder dem, så de genfindermotivationen.

    Læs mere
  • Personalemøde med den gode historie

    Hvis I ønsker større åbenhed, glæde og tryghed i personalegruppen, kan I indlede jeres daglige eller ugentlige møder med, at en person fortæller en god historie om en oplevelse af gruppens menneskelige eller faglige ressourcer og kompetencer. Anerkendelsen giver energi både til mødet og til arbejdet i det hele taget.

    Læs mere
  • Tillid booster den sociale kapital

    Ledere skal inddrage deres medarbejdere mere, hvis de vil øge effektiviteten og kvaliteten i arbejdsopgaverne. Sådan lyder det i Produktivitetskommissionens nye rapport. Her får du nogle råd om, hvordan du som leder kan give effektiviteten og kvaliteten på arbejdspladsen et boost ved at arbejde med social kapital.

    Læs mere
  • Syg efter anerkendelse

    Danmark hærges undertiden af epidemier. Mest uskyldige influenza epidemier. En mere skjult og måske mere alvorlig epidemi breder sig hastigt: Anerkendelsessygen på arbejdspladsen. Alle skal promovere sig og skille sig ud – for at blive bemærket og anerkendt. ”Se mig, hør mig”, kan fænomenet kaldes.

    Læs mere
  • Sygefravær: Skurken er ofte dårlig ledelse

    Når medarbejderne ikke trives på arbejdet, så er det højst sandsynligt, fordi de har en dårlig leder eller har for mange opgaver. Det viser en ny undersøgelse. Læs om konsekvenser ved dårlig ledelse, og hvilken ledelse, der giver glade medarbejdere.

    Læs mere
  • Derfor stresser det moderne arbejdsliv

    En undersøgelse af stressramte medarbejdere viser, at lederen ofte spiller en rolle i deres sygemelding. Lederen er ikke skurken som sådan. Det er den nye relation til arbejdet derimod. Læs her, hvorfor.

    Læs mere
  • 5 belastninger der knækker din medarbejder

    Stress kan skyldes mange ting på både arbejds- og privatfronten. Men både arbejdsmiljøforskning og konsulenterfaringerpeger på, at særligt fem belastninger kantvinge medarbejderne i knæ, hvis du ikke er opmærksom. Læs her om de fem belastninger på arbejdspladsen, og hvordan I sammen overvinder dem.

    Læs mere
  • Når det næstbedste er det bedste

    Travlhed er engagerende, men stress er ødelæggende og grænsen er hårfin, som de har erfaret på en akutmodtageafdeling, hvor sygefraværet er kravlet op på 12 procent. Læs her, hvordan man kan få sygefraværet ned og trivslen op ved blandt andet at opstille realistiske succeskriterier

    Læs mere
  • Leder, er du okay?

    Medarbejdernes trivsel er alfa og omega. Som leder ved du, at der er en klar sammenhæng mellem psykisk arbejdsmiljø og trivsel, relationer og engagement. Men hvor stort et fokus får din egen trivsel og arbejdsglæde? At du har det godt er nemlig ikke kun essentielt for dig selv - men for hele organisationen. Læs om fire indsatser for at trives som leder.

    Læs mere
  • Super sommerferie til super medarbejdere

    Ferie er vigtig for både ledere og medarbejdere. Få her gode råd om, hvordan du bedst forbereder afdelingen og dig selv til før og efter sommerferien.

    Læs mere
  • Skab en sund sygefraværskultur

    Skal sygefraværet ned, skal fraværskulturen ændres. Det kræver, at du som leder går forrest og viser, at sygefravær ikke er et farligt emne at tale om. Få inspiration til at ændre sygefraværskulturen.

    Læs mere
  • Brug julefrokosten som en alternativ trivselsmåling

    Det er julefrokosttid landet over. Den er både elsket og frygtet alt efter hvilke medarbejdere, du spørger. Brug julefrokosten til at tage temperaturen på arbejdspladsens trivsel. Hold øje med, hvem der kommer til julefrokosten, og om medarbejderne drikker sig mod til og bliver konfronterende.

    Læs mere
  • Sådan overlever du chefen fra helvede

    Inkompetent, selvoptaget eller nedladende. Ikke alle chefer er lige lette at omgås. Hvis du ikke er klar til at sige dit job op, får du her en guide til, hvordan du overlever chefen fra helvede.

    Læs mere
  • Sæt en kile i stress-hjulet

    De fleste ledere løber hurtigere og hurtigere, når forandringerne kræver det – som en hamster i sit hjul. Læs her, hvordan du sagtner farten, men alligevel bliver mere effektiv.

    Læs mere
  • Styr uden om de 4 største stressfælder

    Larm, forstyrrelser og for mange opgaver er nogle af de største stressfaktorer i medarbejdernes arbejdsdag. Læs her, hvordan du skærmer dine medarbejdere.

    Læs mere
  • 5 råd om at øge den sociale kapital

    Arbejdspladser med en høj grad af social kapital har lavere sygefravær og højere produktivitet, uanset hvad kerneopgaven er. Her er fem råd om, hvordan du øger jeres sociale kapital.

    Læs mere
  • Stresstjek arbejdspladsen

    Du udsætter dine medarbejdere for stress, hvis de har et større ansvar, end de har indflydelse på deres opgaver, eller hvis de ikke har de nødvendige kompetencer til at løse deres opgaver. Tjek om arbejdspladsen risikerer at udløse stress hos medarbejderne.

    Læs mere
  • Det perfekte er ikke altid det bedste

    Har du medarbejdere, der tit og ofte spørger om udsættelse af deadlines, eller aldrig selv virker helt tilfreds med det, de har lavet? Og har du det måske selv sådan? Perfektionisme er lig med ambitioner, men kan også blive skruen uden ende, fordi alting altid kan gøres bedre. Få råd om, hvordan du leder dine medarbejdere og dig selv ud af perfektionismen.

    Læs mere
  • Trivselsmåling: Stil bedre spørgsmål og få bedre løsninger

    Ledere og medarbejdere oplever at de får for lidt værdi ud af en trivselsmåling. Ved at skræddersy trivselsmålingen, så den passer til jeres organisation, kan du øge trivslen - i samarbejde med dine medarbejdere. Læs om, hvordan du får du får mere værdi ud af trivselsmålingen her.

    Læs mere
  • Leder: Sådan kom vi brok i krogene til livs

    Medarbejdere, der var utilfredse med uforudsigelige arbejdsdage, brok i krogene og manglende interesse for MED-udvalgets arbejde var nogen af de ting, som prægede dagligdagen i dagtilbuddet Skovby-Stjær Børnehus. De inviterede derfor en SPARK konsulent, som skræddersyede et gratis forløb med fokus på det psykiske arbejdsmiljø. Det blev et vendepunkt for alle parter.

    Læs mere
  • Værdsættende arbejdspladsvurdering

    En arbejdspladsvurdering (APV) har normalt fokus på de problemer med arbejdsmiljøet, som findes på arbejdspladsen. Når man integrerer de værdsættende principper i sin APV, kommer der øget fokus på ressourcer, potentialer og handlemuligheder.

    Læs mere
  • Kom godt i gang med personalepolitikken

    Modellen giver inspiration til, hvordan du skal gribe arbejdet med jeres personalepolitik an.

    Læs mere
  • Løs konflikten og undgå mobning

    Hvis du ikke griber ind og håndterer en konflikt, er der risiko for, at konflikten eskalerer og er årsag til mobning på arbejdspladsen. Få her hjælp til at undgå, at konflikterne udvikler sig til mobning og råd om, hvad du skal gøre, hvis det allerede er sket.

    Læs mere
  • Social kapital er nøglen til bedre velfærd

    Den 24. november 2010 åbner KL dørene for HR-konferencen ’Nye veje til velfærd’. I den forbindelse har KL interviewet nogle af de spændende oplægsholdere. Bl.a. Tage Søndergård Kristensen, der fortæller om, hvorfor en høj social kapital er vigtig for virksomheder, institutioner og organisationer.

    Læs mere
  • Undgå at blive en mågeleder

    Mågeledelse er, når en leder, der normalt er usynlig, dukker op i et lokale, råber op, skider på alle, og løber igen. Sådan er der ingen, der gør – med vilje. Men måske praktiserer du af og til mågeledelse uden at være klar over det? Bliv klogere på mågeledelse anno 2016, og læs hvordan du undgår at blive en mågeleder.

    Læs mere
  • Ekspert: 4 tips til mere arbejdsglæde

    Arbejdspladser med glade medarbejdere klarer sig bedre end andre. Mere arbejdsglæde er derfor vejen til bedre resultater. Sådan lyder budskabet fra ekspert i arbejdsglæde, der her deler sine fire tips til, hvordan du med nogle enkle men effektive virkemidler, kan øge arbejdsglæden hos dine medarbejdere.

    Læs mere
  • Mobning handler ikke om psykopater og neurotikere

    Ny forskning viser, at mobning og usunde arbejdsfællesskaber på jobbet handler om arbejdskulturer og ikke bestemte karaktertræk hos enkeltpersoner. Læs her, hvordan mobning risikerer at blive legitimt på en arbejdsplads, og få råd om, hvordan du som leder forebygger mobning.

    Læs mere
  • Få din medarbejder godt tilbage efter stress

    Det kan være tids- og ressourcekrævende at få en medarbejder, der er sygemeldt med stress, tilbage til arbejdet. Men din indsats er givet godt ud. Stresssygemeldte har rigtig gode odds for at genvinde deres tidligere arbejdsevne og arbejdsglæde med den rette hjælp. Læs her, hvad du som lederkan gøre.

    Læs mere