11 ting gode ledere gør

Du kender sikkert mange gode ledere. Men hvad er det, denne leder gør, som gør lederen særligt god? Her kan du læse om 11 afgørende vaner gode ledere bør have.

Skribentinfo

God ledelse er ofte en blanding af forskellige kompetencer og personlige egenskaber. Forfatter Travis Bradberry udpeger i en artikel fra Huffington Post 11 afgørende vaner, gode ledere støtter sig til hver dag:

1. De kommunikerer effektivt 

Kommunikation er basis for god ledelse. Det er et fundamentalt element i, hvordan ledere hver dag opnår de mål, de har sat for dagen.

Gode kommunikatører inspirerer. De lytter. Og de er gode til at skabe relationer. De læser deres medmennesker og taler direkte til deres behov.

Se kort film: Om individuel indlevelse, en kompetence ledere der lykkes har.

2. De er modige

Medarbejderne afventer og ser, om du er modig, før de er villige til at følge dit eksempel. De har behov for at have en modig leder: Én, der kan tage de svære beslutninger, hvis det er det bedste for resten af gruppen. Og de har behov for en leder, som holder ud, selv når det bliver hårdt.

3. De ser forskellighederne i hver enkelt medarbejder

Behandl andre, som du selv ønsker at blive behandlet. Sådan lyder den gyldne regel. I den ligger det implicit, at dine medarbejdere er tilfredse, hvis du behandler dem, som du selv ønsker, en leder, skal behandle dig.

Men alle er forskellige. Det kan være, at én medarbejder bliver motiveret af offentlig anerkendelse, og en anden ikke kan fordrage at tiltrække sig for stor opmærksomhed.

Gode ledere skal tage den et skridt videre. De skal behandle hver medarbejder, som netop hun ønsker at blive behandlet. Hvis du vil være en god leder, skal du derfor finde ud af, hvorfor din medarbejder gør, som hun gør. Hvad motiverer hende? Hvad har hun behov for lige nu? Når du har forstået det, kan du skræddersy din ledelsesstil hertil.

Læs også: Hvad adskiller gode ledere fra dårlige?

4. De har selvindsigt

Selvindsigt er et fundament for følelsesmæssig intelligens. Selvbevidste ledere har større forståelse for, hvem de er, og hvordan deres lederstil er. Dermed opnår de også større indsigt i, hvor deres styrker og svagheder ligger. Og når de ved, hvad deres styrker og svagheder er, kan de kompensere for deres svagheder ved at udnytte deres styrker.

5. De er passionerede

Entusiasme smitter. Det gør sløvhed også. Ingen har lyst til at arbejde for en leder, som ikke brænder for sit job. Eller for en, som blot automatiserer arbejdsopgaverne. Gode ledere er passionerede omkring deres arbejde. De stræber efter at dele den passion med alle omkring dem.

6. De er ydmyge

Gode ledere lader ikke deres stilling stige dem til hovedet. De har intet imod at tage de kedelige og krævende rugbrødsopgaver, når der er behov for det. Og de ville aldrig bede deres medarbejdere om at gøre noget, som de ikke selv ville have lyst til at gøre.

Læs også: Afsløring: Lederens forbudte følelser

7. De er generøse

Gode ledere roser medarbejderne for deres gode arbejde og engagerer sig lige så meget i deres medarbejderes succes, som de gør i deres egen. De vil inspirere medarbejderne til at præstere deres bedste – ikke kun fordi det gavner teamet, men fordi det også gavner medarbejderen selv.

8. De tager ansvar

Gode ledere støtter sine medarbejdere og gør sig herigennem fortjent til deres tillid. De bebrejder ikke medarbejderne, når noget går galt, og de tager gerne ansvaret, hvis noget mislykkes.

9. De er pålidelige

Du skal være pålidelig. Ikke bare i det du siger og gør men også i, hvordan du er. Hvis det, du siger, ikke stemmer overens med den person, du er, kan det gøre dig utroværdig i dine medarbejderes øjne.

Troværdige ledere er transparente og imødekommende. De er ikke perfekte, men de sætter handling bag deres ord. Og gør sig dermed fortjent til deres medarbejderes respekt.

Læs også: Sig nej - uden at få dårlig samvittighed

10. De er åbne for nye ideer

Gode ledere er åbne over for nye udfordringer, kritik og andre synspunkter. De ved, at der skal være plads til, at alle kan sige deres mening. Hvis der ikke er det, skabes der en nulfejlskultur, hvor ingen tør udforske og træde ved siden af. Det kan resultere i, at medarbejderne ikke tør dele deres ideer med lederen. Og her kan organisationen miste vigtig viden.

11. De inspirerer

En god leder har en klar vision for organisationen og inspirerer medarbejderne til at se den lige så lysende klart, som han selv gør. Det giver medarbejderne en klar fornemmelse for, hvorfor de arbejder i organisationen. En inspirerende leder skaber mening med arbejdet og giver medarbejderne følelsen af, at de er en del af noget større.

Artiklen er frit oversat og redigeret fra Huffington Post

Skribentinfo

Kommentarer