4 medarbejdertyper der giver dig grå hår

Springer du ind imellem en frokost over for at undgå en medarbejder? Du kan ikke holde lige meget af alle, men som leder skal du kunne håndtere forskellige typer. Læs, hvordan du bedst motiverer den målrettede, den følsomme den analytiske og hyggeonklen.

Skribentinfo

Som leder er du nødt til at acceptere, at du kan have medarbejdere, der ikke er din kop te. Det væsentligste er, at de leverer en god indsats. Du kan lette hverdagen for hele teamet ved at forsøge at forstå baggrunden for medarbejderens adfærd. Den amerikanske ledelseskonsulent og iværksætter Peter Stark giver følgende råd om, hvordan du leder fire forskellige typer medarbejdere.

Fire typer adfærd

Din udfordring ligger i at forstå motivationen bag hver medarbejders adfærd, påskønne enhver konstruktiv adfærd og give plads til, at alle kan arbejde på den måde, der virker bedst for dem.

Her får du simple beskrivelser af fire forskellige typer af medarbejdere, og hvordan du bedst leder hver enkelt.

Den målrettede

Denne type medarbejder får altid opgaven løst, men han kan irritere dig, fordi han arbejder ud fra devisen 'målet helliger midlet', og han higer efter din anerkendelse. Du kan spotte adfærden på, at han:

  • Arbejder i et højt tempo
  • Er opgaveorienteret
  • Fokuserer på det store billede, ikke detaljerne
  • Er komfortabel med at løbe risici
  • Er et konkurrencemenneske
  • Er beslutsom

Du leder bedst denne medarbejder ved tydeligt at anerkende resultater. Undlad at fortælle, hvordan han skal udføre opgaven, men lad ham selv finde vejen derhen. Når du kommunikerer med ham, skal du være præcis og organiseret, så han ikke føler, at han spilder tiden. Står han over for en udfordring, bør du ikke diktere en løsning, men give ham en håndfuld løsninger, og lade ham vælge den bedste selv. Den målrettede er et udpræget konkurrencemenneske, og du kommer i mange tilfælde længst med at holde jeres relation på et professionelt niveau.

Den følsomme

Den følsomme ønsker, at alle skal være glade hele tiden, og du hører ham ofte sige 'hvordan kan jeg hjælpe dig?' Selvom du har at gøre med en meget venlig medarbejder, kan det være problematisk, at han er så konfliktsky, og at du altid skal vælge dine ord med omhu. Du kan genkende ham på, at han er:

  • Omsorgsfuld og empatisk
  • God til at lytte
  • Hjælpsom og bekymrer sig om andre
  • Følsom og gerne deler sine følelser

Når du leder en følsom medarbejder, skal du forstå og bakke op om hans følelser og ikke se dem som et tegn på, at han er uprofessionel. Når I er uenige, kommer du ikke langt med argumenter, der bygger på fakta og logik, men bør i stedet sige: "Lad os tale om, hvordan du har det med denne sag" og have for øje, at medarbejderen er meget konfliktsky. Vis, at du lytter aktivt – også når medarbejderen smalltalker om andet end arbejde.

Den analytiske

Analytikeren er et procesmenneske, der kæmper for at gøre tingene rigtigt i første forsøg. Medarbejderen arbejder meget selvstændigt, og det kan gøre det svært for ham at arbejde i en gruppe. Han er:

  • Selvkørende
  • Præcis
  • Detaljereorienteret
  • Nysgerrig
  • Disciplineret

Samarbejdet med en analytiker går nemmest, hvis du sørger for at involvere ham tidligt i projekter. Analytikere ynder at dykke ned i ting, som andre ikke umiddelbart ser og har derfor brug for mere tid til at klare en opgave, men det er som regel ventetiden værd. Præsentér alle fakta fra start, og lad derefter medarbejderen selv finde sin vej til løsningen. Vær klar i spyttet om deadlines og fasthold dem, og udnyt mulighederne for at anerkende analytikerens øje for detaljer.

Hyggeonklen

Denne medarbejder har det bedst, når han arbejder i gruppesammenhænge, og er der kurrer på tråden, hører du ham sige: "Kan vi ikke bare være gode venner?" Det kan frustrere dig, at han ikke arbejder godt alene. Han er:

  • Social
  • Fleksibel og omstillingsparat
  • Åben over for forandringer
  • Fordomsfri

Denne type medarbejder kan være lidt af en tidsrøver, og du bør derfor sætte ekstra tid af til samarbejde og debat i de projekter, han er en del af. Medarbejderen ser altid flere løsninger, og du når derfor længst med at være åben over for alternative løsninger og ikke insistere på at gøre tingene på en bestemt måde. Medarbejderen er en hyggeonkel og ikke særlig selvkørende, så minimér omfanget af selvstændige opgaver. Når en beslutning er taget, skal du søge enighed om detaljerne og tidsrammen og holde ham ansvarlig for at overholde aftalen.

Selvom det på kort sigt virker lettest og rarest at ansætte medarbejdere, der ligner dig selv, vil det på længere sigt være en katastrofe at have et helt team, hvor alle ligner hinanden. Hvis du vil have et team, der toppræsterer, har du brug for medarbejdere, der tænker og handler forskelligt – også selvom de ind imellem kan drive dig til vanvid.

Artiklen er en fri oversættelse af "Are Your Coworkers Driving You Crazy" fra peterstark.com

Læs også:

Helle Hein: Sådan forløser du de fire arketypers talent

Motivationsteorierne - en kort beskrivelse

8 roller der sammen skaber et succesfuldt team

Skribentinfo

Kommentarer