4 råd: Hvad du kan lære af Game of Thrones

Er du en af dem, der har slugt hvert et afsnit af den populære serie Game of Thrones? Eller aner du ikke, hvem Cersei Lannister er? Det er sådan set lige gyldigt. Alle kan lære noget om god (eller dårlig) ledelse af serien. Her får du fire råd fra Game of Thrones om god ledelse.

Skribentinfo

På mange punkter ligner Westeros heldigvis ikke den verden, vi lever i. Vi har hverken drager, ”white walkers” eller ansigtsløse mænd. Og langt færre politikere bliver dræbt på mystisk vis. Men familieloyaliteten, kærligheden, hemmelighederne, venskaberne og ikke mindst det politiske spil kan vi relatere til i serien. Kampen om tronen og det politiske spil er ganske vist en del voldsommere og blodigere (forhåbentlig), end det er i den virkelige verden. Men kampen om indflydelse og magt kan også være hård i virkeligheden. Og præcis som i Westeros, er det svært at få en lederstilling, men endnu sværere at udøve god ledelse og gøre sig fortjent til at beholde stillingen.

Uanset, om du kæmper med stramme budgetter, tårnhøjt bureaukrati eller frygtindgydende Boltons, kan du lære lidt af Game of Thrones. Her er fire råd om god ledelse:

1. Lyt til dine medarbejdere

I sæson 4 snakker Tywin Lannister med sit barnebarn Tommen, der er den kommende konge af Westeros. Tywin spørger Tommen, hvad han mener er den vigtigste egenskab, en leder skal besidde. Tommen gætter på, at en god leder skal være from, retfærdig eller stærk. Først da han gætter, at en leder skal være vis, giver Tywin ham ret. Men hvordan bliver man vis, hvis man ikke allerede har den viden, der kræves for at lede? Tywin mener, at en vis leder ved, hvad han ved, og hvad han ikke ved. Han lytter til andre, og tager deres råd til sig.

I Game of Thrones er rådgiverne ofte klogere end lederne: Ned Stark er klogere end Robert Baratheron, Davos er klogere end Stannis, Samwell Tarly er klogere end Jon Snow, og Tyrion er klogere end Daenerys.

De bedste ledere gør, som i Game of Thrones. De omgiver sig med medarbejdere, som er klogere, end de selv er. De lytter til dem og følger deres rådgivning. Og herigennem opnår de større viden og forståelse for, hvordan de effektivt kan lede deres medarbejdere.

Læs også: Undgå katastrofen: Lyt til uenige medarbejdere

2. Kend dine svagheder

En leder skal altså være vis, lytte og erkende, hvad hun ved, men især også, hvad hun ikke ved, eller ikke kan.

Det er noget Cersei Lannister aldrig har lært. Hun ser ikke sine svagheder. Derfor lærer hun aldrig at stole på nogen, lytte til andres råd eller at uddelegere arbejdsopgaver til andre. Hun inspirerer ikke folk til at følge hende, men skaber derimod frygt omkring sig.

I sæson 1 fængsler hun Ned Stark for senere blot at se til, mens hendes søn dømmer ham til døden. Hun lytter ikke til sine rådgivere, der råder hende til at skåne ham. Og dermed udløser hun en ny krig i Westeros. Det er en af hendes svagheder. Hun tænker kortsigtet, og bekymrer sig kun om den forhindring, der eksisterer foran hende i øjeblikket. Hun glemmer visionen og ser ikke de konsekvenser, der kan opstå på længere sigt.

En god leder kender sine svagheder, anerkender dem, og kan finde ud af at bruge dem til sin fordel.

Læs også: SWOT: Kend dine styrker og svagheder som leder

3. Sæt et godt eksempel

Jon Snow har gentagende gange taget dristige valg. Han lod de vilde passere gennem Castle Black, selvom det blev mødt med meget kritik. Han gik i krig med familien Bolton, velvidende, at de havde betydeligt flere mænd, end han selv havde. Han rejste hen til Daenerys uden at vide, hvad hun ville. Og han rejste ud for at finde en fra den døde hær, så han kunne bevise, at de eksisterede. Han gjorde det ikke, fordi det var det nemmeste at gøre, men fordi det var det rigtige at gøre.

Det er det, der gør ham til en god leder. Selvom han er uerfaren, inspirerer Jon Snow sine følgere. Han går forrest og sætter et eksempel for, hvad han forventer af andre.

En god leder beder kun sine medarbejdere om at gøre ting, som han selv har lyst til at gøre. Det inspirerer og motiverer dine medarbejdere, når du går forrest, smøger ærmerne op og giver dig i kast med de svære opgaver.

Læs også: 3 psykologiske grunde til, at du træffer katastrofale beslutninger

4. Lad være med at være fordomsfuld

Tywin Lannister var en af de klogeste og rigeste personer i Westeros. Så hvorfor lykkedes han ikke som leder? Det gjorde han ikke, fordi han var fordomsfuld, bl.a. overfor sin søn Tyrion, fordi han var en dværg. Derfor kunne han ikke værdsætte de mange talenter, hans søn havde.

Daenerys har derimod en bred gruppe af rådgivere: Tidligere slaver, tidligere slavehandlere og nu også dværgen, Tyrion Lannister. Ingen andre i Westeros har formået at se forbi fordomme og udnytte folks talenter, som hun har. Og det er hendes bedste egenskab: Hun dømmer ikke folk ud fra, hvad de er, men ud fra, hvad de kan. Hun har derfor formået at skabe det bedste team.

Du skal som leder kunne se forbi det overfladiske. Du skal ansætte medarbejdere, som hver især har forskellige holdninger, egenskaber og kompetencer, så I kan kompensere for hinandens svagheder. Du skal tilsidesætte din personlige holdning, dine fordomme og din stolthed, så du kan fokusere på at værdsætte hver enkelt medarbejders talent og sørge for, at deres individuelle kompetencer bliver udnyttet bedst muligt.

Er du i tvivl om, hvilken type leder du er i Game of Thrones universet? Tag en test her.

Artiklen er en fri oversættelse og redigering af 4 Leadership Styles Showcased on 'Game of Thrones' fra Entrepreneur og af The 8 Best Leadership Lessons From 'Game Of Thrones' af Forbes.

Skribentinfo

Kommentarer