5 råd: Sådan tackler du ubehøvlede kolleger

Hvis du arbejder sammen med en, der mangler empati og ofte er lidt ubehøvlet, kan det hurtigt gøre dig usikker og nervøs. I stedet for at bekymre dig for meget og vende det hele indad, får du her fem råd, der måske kan forbedre samarbejdet.

Skribentinfo

Du er blevet bedt om at bidrage til et projekt med de andre afdelingsledere i organisationen. Men allerede fra første færd, er samarbejdet besværligt. Ham, der er sat i spidsen for projektet har givet dig en klar ordre om, hvad du skal gøre, og hvad du ikke skal gøre krydret med en bemærkning om ”gør nu ikke noget, der ødelægger det her projekt”.

Projektet er vigtigt, og du er allerede nervøs for at skuffe, inden du er kommet i gang. Du bemærker hans grove måde at kommunikere på til de andre afdelingsledere i projektet. Havde du set denne måde at kommunikere på blandt dine medarbejdere, ville du have grebet ind. Men i et samarbejde på tværs med dine lederkollegaer, bliver det straks sværere. Så hvad gør du?

At samarbejde med andre, der kommunikerer ubehøvlet og med mangel på empati i relationen, skader dit engagement og din effektivitet, fordi du bruger for meget energi på at tænke over, hvad du mon har gjort galt. Eller om du er for sensitiv. Det kan også betyde, at du forsøger helt at undgå at samarbejde med en kollega, der ellers er fagligt stærk.

Her får du fem råd om, hvordan du kan håndtere at arbejde sammen med mennesker med en lidt ubehøvlet kommunikationsstil.

1. Tag det ikke personligt…

Husk altid at du ikke kan vide, hvad der ligger til grund for en persons bryske facon. Det kan være et forsvar i forhold til egen usikkerhed på om projektet kører den rette vej. De kan være midt i nogle store personlige udfordringer, der gør dem mere irritable, eller det er slet og ret deres måde at kommunikere på.

Når du ved, hvilken form for kommunikation, der gør dig nervøs, kan du også bedre se det udefra og minde dig selv om, at kollegaens måde at kommunikere på ikke nødvendigvis har noget med dig eller dine kompetencer at gøre.

2. Overvej dog om du har gjort noget galt

Selvom ”det handler ikke om mig men om ham” ofte er den korrekte analyse i de fleste tilfælde, når nogen opfører sig ubehøvlet overfor dig på arbejde, så er der stadig en risiko for, at du selv har en andel af skylden for det. Fx hvis du ikke har leveret nok eller til rette tid, eller hvis du har for vane at sende mails, der kræver et svar udenfor normal arbejdstid.

Du er nødt til at analysere egen andel men brug ikke for lang tid på det. Hvis du når frem til, at du har handlet på en måde, der kan afstedkomme stor irritation, så skal du undskylde for det og fremadrettet undgå den adfærd.

Vurderer du derimod, at det “blot” er to meget forskellige kommunikationsstile, du og din kollega har, så kan du enten bare acceptere det faktum og forsøge ikke at lade det påvirke din egen performance. Eller du kan italesætte det overfor din kollega ved fx at sige: ”Jeg kan godt lide at arbejde sammen med dig. Hvis der er noget, jeg gør, som gør vores samarbejde besværligt, så skal du endelig fortælle mig det. Jeg er altid åben for feedback”.

Læs også: Sådan overlever du at arbejde sammen med en du afskyr

3. Bed pænt om en bedre tone

De personer, der kommunikerer abrupt og uden varme, er ofte ikke selv klar over, hvordan de virker på deres omgivelser. Derfor kan du bede dem om at kommunikere på en mere sympatisk måde. Enten direkte eller indirekte. Du kan fx sige: ”Du har givet mig mange anvisninger på, hvordan du gerne ser opgaven løst, og jeg bliver usikker på om jeg gør det rigtige. Kan du derfor fortælle mig, når jeg er på rette spor og give mig en tilbagemelding på, hvilke af mine input og ideer der fungerer bedst?”.

Du kan måske også bringe noget varme frem i kommunikationen ved fx at sige: ”Du er virkelig god til at komme hurtigt til sagen. Kan du give mig feedback på, om jeg også gør mine pointer klare nok?”. Ved at begynde med at sende denne type af testballoner af sted i forhold til jeres samarbejde, kan du også få en bedre fornemmelse af, om de er i stand til at justere deres kommunikationsstil.

4. Vær villig til at indgå kompromisser

Enhver relation - også dem på arbejde - kræver kompromisser. Det kan til tider være den bedste vej frem at indse, at du er nødt til at sluge nogen kameler for at kunne tilpasse dig din kollegas kommunikationsstil. Det er ikke ideelt men kan være nødvendigt. Der er selvfølgelig forskel på, om din kollega bare er meget direkte i sin facon, eller om han er direkte ubehøvlet. For at kunne se forskellen mellem en direkte kommunikationsstil eller en ubehøvlet kommunikationsstil, kan du stille dig selv følgende spørgsmål:

  • Svarer han på dine spørgsmål?
  • Anerkender han dig for dine ideer?
  • Er det en gang imellem dine ideer og forslag som vinder indpas?
  • Eller er det dig der skal lægge ryg til vredesudbrud?

Nogle mennesker kan synes bryske på overfladen, men ved nærmere eftersyn er de faktisk gode samarbejdspartnere. De er pålidelige, åbne for ideer, engagerede osv. De har bare en uhensigtsmæssig kommunikationsstil.

Læs også: Sådan arbejder du sammen med en du ikke bryder dig om

5. Modstå trangen til at bagtale

Det kan være fristende at bagtale din bryske kollega. Men forsøg at lade være for det gavner ikke dynamikken og samarbejdsrelationen. Hvis nogen kommer til dig for at beklage sig over den bryske kollega, så lyt til dem og anerkend deres frustrationer, men forsøg også at dreje samtalen over på, de styrker personen besidder.

De fleste af os ønsker at samarbejde med mennesker, der kommunikerer med varme, positivt og med empati, men det er ikke alles naturlige kommunikationsstil. Hvis du kan lære ikke at tage det personligt, tilgå dem logisk og rationelt og anerkende dem, for deres faglige kompetencer, kan du bedre trives i samarbejdet.

Artiklen er frit oversat og redigeret fra denne artikel på hbr.org

Skribentinfo

Kommentarer