7 råd der giver dig mere tid
På jobbet er der møder, MUS-samtaler, budget, indberetninger og meget mere. I fritiden er der også meget at nå: familien, vennerne, haven, bøgerne, løbeturen osv. Det er ikke mærkeligt, at vi føler os mere travle end nogensinde. Alligevel viser forskning, at vi ikke har mere travlt - vi føler os bare mere travle. Læs mere om hvorfor, og hvad du skal gøre ved det.
Skribentinfo
Når forskere spørger, så siger mange mennesker, at de har alt for travlt. For travlt til at sove, motionere, spise frokost, læse bøger osv. Men ifølge en amerikansk sociolog som har studeret tidsforbrug, er det en myte. Ifølge hans studier har vi ikke mere travlt. Vi føler os bare travle.
Eric Barker er en amerikansk ledelsesskribent. På sin blog Barking Up The Wrong Tree skriver han, at en af forklaringerne på, at vi føler os så travle - selv om vi ikke er det – er, at vores tid er blevet fragmenteret. Vi skifter konstant mellem opgaver, tjekker e-mails, taler i telefon, læser nyheder osv., hvilket er mere mentalt udmattende end at gøre én ting ad gangen.
Selvom denne form for multitasking kan give en følelse af at få mere fra hånden, så gør det os faktisk væsentligt mindre effektive. Multitaskning gør os også dummere – dummere end hvis vi var berusede.
Derfor er multitasking dumt:
|
7 anbefalinger til at få mere tid
Eric Barker har samlet syv anbefalinger til, hvordan du får en følelse af at have mere tid og mindre travlt:
1) Tøm hovedet
Hvis din to-do liste er på papiret og ikke blot i dit hoved så slipper du for, at din hjerne bruger energi på at huske dig på alt det, du skal huske. Det første skridt i forhold til at bekæmpe følelsen af at have alt for travlt, er derfor at skrive alt det, du skal ned på papir. Ved at skrive det ned, bliver dine bekymringer mindre, og dine tanker bliver mere organiserede.
2) Prioritér
Du kan ikke nå alt det du gerne vil. Og nogle ting er vigtigere end andre som for eksempel at afslutte en vigtig opgave, før du rydder op i din bogreol på kontoret. Vælg, hvad der er vigtigt at gøre her og nu og prioritér dine opgaver på en liste.
Sådan laver du en god to-do liste
De fire råd er fra Lederwebs E-kursus for effektive ledere. Det er gratis og du tilmelder dig her |
3) Automatisér tingene
Beslutninger udmatter dig – imens rutiner kræver mindre energi. Ved at opbygge rutiner og gode vaner undgår du at skulle træffe beslutninger hele tiden.
4) Arbejd som en atlet
Vi kan ikke knokle i døgndrift. Vi er bygget til sprint, hvile, sprint – lige som atleter. Din søvn er i cyklus, og din hjerne arbejder også i cyklus. Indbyg derfor pauser i din arbejdsdag for at kunne yde dit bedste. Få sovet om natten og giv dig mulighed for at lade op med små pauser i løbet af arbejdsdagen.
Søvn er lige så vigtigt som motion Søvnen er lige så vigtig som kost og motion. Men vi sover 25 pct. mindre nu end for 100 år siden. Voksne skal, hvis de ikke er genetisk bestemt for andet, sove 6-8 timer i døgnet. |
5) Skift til singletasking
Glem multitasking, og fokusér på den ting, der er vigtigst – også kaldet singletasking. Singletasking består af små uforstyrrede tidsrum, hvor du fordyber dig i opgaver. Ingen forstyrrelser, ingen e-mails eller telefonopkald.
Kom i gang med singletasking Vælg én opgave Undgå forstyrrelser Når du så alligevel bliver forstyrret |
6) Bo i OHIO
Ikke den amerikanske stat Ohio. Det er en forkortelse for ” Only Handle It Once.” Det handler om at træffe en beslutning og handle med det samme. Når du fx får en e-mail, så skal du træffe en beslutning om, hvad der skal ske med den første gang, du læser den: Skal du svare på den, slette den eller sætte en deadline for, hvornår du senest skal besvare den? Det er tidsspilde at se og forholde sig til ting igen og igen.
7) Sæt et mål for din fritid
De fleste forbinder deres fritid med en tom kalender og ikke at skulle nå noget. Men det kan ifølge Eric Barker være farligt. Forskning viser, at vi er gladere, når vi når ting, som vi gerne vil. Som for eksempel at spille tennis med en ven versus at zappe tv-kanaler. Når du har en sjov ting, du gerne vil nå, kan du bedre slappe af.
Eric Barker slutter af med følgende anbefaling:
We all only have 1440 minutes a day. Accept you can’t do it all, focus on what’s important and do that well. Eric Barker
Læs hele artiklen af Eric Barker her: ”Too Busy? 7 Ways To Increase Leisure Time, According To Science”
Læs også:
Få inspiration til, hvordan du prioriterer
Kommentarer