Årets kedeligste leder eller Årets julebrøler?

Julemåneden indbyder til festlighed og muntert lag, hvor der er rig mulighed for at slippe tøjlerne. Det lyder umiddelbart rart og godt, men især julefrokosterne kan for ledere udgøre en anstrengende balancegang mellem at være en del af flokken og samtidig beholde medarbejdernes respekt. Få tips og tricks til, hvordan du klarer balancegangen, når du ikke vil ende med titlen som årets kedeligste leder – eller årets julebrøler.

Skribentinfo

I balancegangen mellem at være kedelig og overstadig ved julearrangementerne, bliver der tit droslet ned for humoren.

Det kan blive på bekostning af almindelig underholdning og godt humør, at lederen holder tungen lige i munden og æren i behold.

For man ønsker hverken at medarbejderne skal føle sig pinlige over at optræde på slap line overfor lederen, eller at man som leder skal føle sig for selvbevidst til at have det sjovt.

Den anderledes sociale situation kan betyde, at nogle ledere skærer sig selv helt ud af julefrokost-ligningen for at undgå risikoen for at tabe ansigt i medarbejdernes nærvær.

Men den virkelige udfordring for ledere ved julearrangementet er ikke humoren, vittighederne eller underholdningen, der måske gør lidt grin med lederen og ironiserer over hverdagsoplevelser fra arbejdspladsen. Udfordringen er en helt anden: Den hedder alkohol.

Den virkelige udfordring

For at være med, skal man have lidt – og for at være med, skal man ikke have for meget. Alkoholen kan blive en udfordring for såvel leder som medarbejder, når der skal balanceres mellem hygge og det modsatte.

For når alkoholen går ind, sættes de normale spilleregler ud af kraft, krybdyrhjernen tager over, og både medarbejdere og ledere kan føle en uimodståelig trang til at dunke i ryggen med replikken: ”Nu skal jeg sige dig en ting...”.

Der skulle man som leder for længst være gået hjem.

Du fanger måske dig selv i at sidde og dele ud af overvejelser i forhold til personalet, samarbejdspartnere, øvre ledelse eller kommer til at give personlige råd til medarbejderne i forhold til indsatsen på det seneste eller til private problemer.

For slet ikke at tale om de tilfælde hvor lederen lader sig friste til en romance med en ansat.

Eller som det også er sket for en temperamentsfuld leder: Hvert år til julefrokosten blev lederen for fuld, gav en medarbejder en gevaldig overhaling og fyrede vedkommende. Om mandagen måtte resten af organisationen lappe på problemet og genansætte medarbejderen.

Sådan balancerer du

Du kan tage nogle forbehold, der gør balancegangen nemmere, når det kommer til julefrokosterne. Et af de forbehold kan være, at du beslutter dig for en tidsgrænse for din deltagelse i jeres arrangement.

Du kan for eksempel vælge at deltage i det planlagte program for julefrokosten, det vil sige middag og eventuel underholdning.

Når programmet er slut, og I rejser jer fra bordet, er det tid til, at du som leder forlader selskabet. Du skal selvfølgelig vurdere det i forhold til din arbejdsplads og din ledelsesstil, hvad der er mest passende.

Selvom du sætter en tidsgrænse, kan du selvfølgelig ikke helgardere dig mod, at en enkelt er nået at blive fuld under maden og vil fortælle dig sandheder.

Men du er forholdsvis sikker på ikke selv at komme til det. Du har mestret en balance ved at vise dig aktivt deltagende ved arrangementet, og ved samtidig at markere en grænse ved at gå, før festen rykker op i baren. 

Går du glip?

Julefrokosten lokker med både hygge og fest, men intimiderer samtidig med diverse skræk-historier om pinlige ledere, beduggede medarbejdere og ødelagte professionelle og personlige forhold.

Men julefrokosten behøver ikke være den eneste anledning til afslappet munterhed.

Selvom rådet generelt lyder ”gå hjem, før det går løs”, behøver det ikke betyde, at du har dårligere chancer for at være med til at skabe stemning og hygge for dine kolleger i juletiden.

I stedet for at koncentrere al virakken omkring én aften eller frokost, kan du foretage dig ting der strækker sig over en længere periode.

Smil, leg og skab en tradition

Der er masser af ting, du som leder kan deltage i og sætte i gang i julemåneden for at gøre arbejdsdagen lidt sjovere – uden at nogen drikker sig fulde.

1. Skab plads til at rydde op

Eftersom december er afslutningen på efterårssæsonen og hele året, så kan du som leder gøre en stor forskel i forhold til medarbejdernes planlægning.

Meld ud, at den sidste uge inden juleferien kan bruges til at rydde op, i det omfang det kan lade sig gøre. Hvis I blokerer kalenderen, så der er lukket for møder og nye opgaver, så kan der være mulighed for at rydde op i mails, papirbunker, skabe, skuffer og uløste opgaver.

Opfordr medarbejderne til at tage fri eller afspadsering i dagen før og efter nytår, så noget af overarbejdet bliver afholdt. I år er der gode muligheder for en lang sammenhængende periode af fritid, hvor kroppen kan restituere.

Og så behøver julefrokosten ikke være det eneste sted, hvor man kan lukke damp ud. Det kan endda være, at julefrokosten bliver mindre overgearet.

2. Invitér til smil

Det betyder i denne sammenhæng: Stil op som den, der gerne må portrætteres i optræden, sange og taler, hvis I bruger den slags.

Det er en fejl at tro, at du mister autoritet på den konto. Der er mange point i at demonstrere selvironi.

Tag som eksempel Obama, der efter den første debat med Mitt Romney blev bebrejdet, at han virkede træt og uengageret. Som optakt til debat nummer to fik han så formuleret, at han nu var ekstra klar og helt frisk, for han havde jo fået sig en lille lur under sidste debat.

Den slags signalerer overskud og selvironi og det giver langt større respekt end et krampagtigt forsøg på hele tiden at holde på facaden.

3. Leg med

Hvis medarbejderne har arrangeret drillenisse eller hemmelig-nisse leg eller andet, så spil med på lige fod.

Det er ikke sikkert du som leder synes, at det er verdens sjoveste leg og det er nemt at fortælle sig selv, at der er vigtigere ting at bruge tiden på.

Men det er et af de steder, hvor du helt risikofrit kan være med til at skabe god stemning og vise et vist humoristisk overskud.

4. Skab din egen tradition

Der er fin mulighed for ligefrem at styrke sit lederskab i juletiden.

Det kan du gøre ved fx at skabe din egen tradition, hvor du finder på noget, du altid gør for medarbejderne i julemåneden.

Det styrker fornemmelsen af, at du er en samlende figur i din afdeling eller organisation. Det du finder på skal ikke være store, professionelt indpakkede julegaver.

Det handler om, at du viser et personligt initiativ båret af ønsket om at få smilet frem.

5. Lav en ønskeseddel

Ved du, hvad dine medarbejdere ønsker sig af dig som leder? Julen er tiden for ønskelister, og du kan lære af at give ordet frit – og oprette en ønskeseddel.

En leder tog medarbejderne på ordet og oprettede en flipover med en ønskeseddel under julefrokosten. ”Her kan I skrive ønskerne på, for jeg kan ikke huske dem på mandag alligevel”, sagde han. Om mandagen stod der selvfølgelig sjove ønsker som et par Christian Louboutin-sko, men også en række seriøse og gode ideer.

Prøv ad og se hvad dine medarbejdere ønsker sig – måske kan ønskerne blive til virkelighed.

 

Held og lykke – og glædelig jul!

Denne artikel er delvist inspireret af Karen-Marie Lillelunds bog ”Humor i ledelse” fra forlaget Børsen og er bragt med forfatterens samtykke.

  

Læs mere:

Gear ned inden juleferien

Blot dine svagheder

Vend dine fejl til en succes

Arbejdsglæde - ja tak!

 

 

Skribentinfo

Kommentarer