Det skorter ikke på krav til dagens ledere. De skal kunne håndtere konflikter, prioritere opgaver, samarbejde og udvikle medarbejderne. ”De 7 Gode Vaner” kan dog hjælpe dig godt på vej.
Mens meget ledelseslitteratur handler om, hvad du som leder skal gøre for dine medarbejdere, tager ”De 7 Gode Vaner” udgangspunkt i dig som person. Den første person, som du skal lære at lede, er dig selv, lyder det fra Jannick B. Pedersen, der står i spidsen for virksomheden FranklinCovey, som beskæftiger sig med at omsætte De 7 Gode Vaner i praksis.
De syv vaner
Vane 1. Vær proaktiv
Tag initiativ, hold løfter, tag dit ansvar og påvirk resultaterne i en positiv retning.
”Du skal tage ansvar for, at det der kommer til at ske, er resultatet af dine handlinger og beslutninger. Du skal bevæge dig fra en offerrolle til aktør,” siger Jannick B. Pedersen.
Vane 2. Begynd med slutningen
Udarbejd en vision, fastsæt og afklar din personlige mission, opstil personlige og team mål.
”Du skal fokusere på, hvad det er, du vil opnå, og her er det vigtigt at udpege de vigtigste prioriteter og fokusere på resultaterne,” siger han.
Vane 3. Gør det første først
Gå efter målet – og følg strategien, fokusér på det væsentlige frem for på hastesager og definér målrettede aktiviteter.
Ifølge Jannik B. Pedersen er det her du som leder skal vise disciplin og arbejde frem mod målet. Det gør du blandt andet ved at prioritere dine aktiviteter og bruge planlægningsværktøjer.
Vane 4. Tænk win-win
Indstil dig på altid at arbejde mod win-win løsninger. Når du udnytter andre eller lader dig udnytte mister du de langvarige effekter af stærke og tillidsfulde relationer.
”Du skal både være hensynsfuld og modig. Bekæmp egoismen og gør noget, hvis du bliver behandlet urimeligt,” siger Jannick B. Pedersen.
Vane 5. Søg først at forstå – dernæst at blive forstået
Start med at lytte og forstå andres synspunkter – det afdramatiserer anspændte situationer, gør dig indsigtsfuld og vækker andres tillid, så de er klar til at lytte til dig.
”Sørg for, at du forstår andre. Det er en dårlig samtale, hvis du tænker på, hvad du vil sige, mens den anden part taler. Empatisk lytning skaber bedre relationer og resultater,” lyder det fra Jannick B. Pedersen.
Vane 6. Skab synergi
Værdsæt forskellighed, udnyt forskellige kompetencer, samarbejd om beslutninger og problemløsning, skab større kreativitet, udvikl innovative løsninger og skab synergi.
”Når man har forstået hinandens synspunkter, skal man være i stand til at arbejde sammen og finde et tredje alternativ. Kompromisser er løsninger, hvor 1 + 1 = 1,5. Gå efter synergi, hvor der skabes løsninger, der er bedre, end hvad I hver i sær ønskede jer. Det gør 1 + 1 = 3,” siger Jannick B. Pedersen.
Vane 7. Slib saven
Gør personlig balance og livslang udvikling til din vigtigste dagsorden.
”Du skal holde dig i balance og udvikle dig i forhold til både krop, hjerne, hjerte og sjæl,” lyder det fra Jannick B. Pedersen.
FranklinCovey ©
Bliv en bedre leder
”Det gode ved vanerne er, at de tager udgangspunkt i universelle principper. En medarbejer, der føler sig forstået, er for eksempel langt mere villig til at indgå et samarbejde, end en medarbejder, der føler sig kørt over, og vane nummer fem handler netop om at være god til at lytte og forstå sine medarbejdere og kolleger,” forklarer Jannick B. Pedersen.
Han er ikke i tvivl om, at vanerne styrker ens lederskab til gavn for både en selv, medarbejderne og organisationen.
”De lærer dig kort sagt, hvordan præstationsevne og resultater forbedres. Du bliver mere troværdig, fordi vanerne gør dig stærkere i forhold til at holde de løfter, du melder ud, så de øger tilliden til dig. Du bliver også bedre til at skabe samarbejde og frigøre medarbejdernes potentiale, fordi de hjælper dig med at skabe synergi og forstå dine medarbejdere. Endelig bliver du bedre til at holde dig selv i psykisk og fysisk balance, så du undgår op- og nedture i din produktivitet,” siger han.