Den væsentligste faktor for at motivere dine medarbejdere er fremdrift. Det vil sige, at målet kommer tættere på eller ligefrem nås. Det viser en undersøgelse, der ligger til grund for bogen ’The Progress Principle’.
Sløve processer dræber effektiviteten
Flere hundrede medarbejdere har skrevet dagbog for at finde frem til de bagvedliggende årsager til større motivation og engagement – og derved effektivitet. Hver dag noterede medarbejderne, hvad der havde betydet noget for deres præstation, og svaret viste tydeligt, at fremdrift er nøglen til motivation.
Medarbejderne vurderede stilstand og tilbagegang i processer som direkte ødelæggende for deres følelsesmæssige engagement. Og desværre viser resultaterne, at tilbageskridt har to-tre gange større negativ indflydelse på vores motivation og engagement end den positive effekt, som fremdrift skaber.
Undersøgelsen er beskrevet i bogen The Progress Principle.
Hvad er fremdrift?
Fremdrift er flere ting, men undersøgelsen viser, at der grundlæggende er fire beslægtede måder at anskue begrebet på:
- At opleve små sejre i hverdagen
- At få decideret gennembrud
- At opleve fremadrettet bevægelse på projekter
- At komme i mål.
Fokuser på fremdriften i dit lederskab
Som leder skal du kunne fremelske, kommunikere og iscenesætte disse typer af fremdrift – også de små sejre.
Her er tre metoder:
- Fokuser på fremdrift i dine en til en-samtaler med dine medarbejdere. Hvor har du oplevet fremdrift siden sidst? Hvad holder dig tilbage? Sådanne spørgsmål skal altid være en del af din sparring.
- Tænk fremdrift direkte ind i din planlægning ved at bryde projekter ned i mindre dele, så du kan fejre de små skridt på vejen med dine medarbejdere.
- Hav fremdrift med som fast inventar til jeres møder, så temaet bliver et hyppigt referencepunkt.
Læs også: Samskabt styring: Nye veje til afbureaukratisering
7 faktorer der skaber fremdrift
Hvordan du går fra handling til direkte succes, er selvfølgelig et meget komplekst spørgsmål – og undersøgelsens svar vil sikkert lyde bekendte for dig. Ikke desto mindre er de en god tjekliste. Her er de syv faktorer, deltagerne fremhæver som katalysatorer for at skabe fremdrift:
- Sæt klare mål
Er der uklarhed omkring korte og længerevarende målsætninger? - Tillad autonomi
Føler medarbejderne sig omklamret eller begrænset i forhold til at træffe beslutninger, eller føler de ejerskab? - Sørg for dækkende ressourcer
Mangler medarbejderne (i deres øjne vel at mærke) ressourcer til at have effektiv fremdrift? - Pres ikke for meget på deadline
Mangler medarbejderne tid til at kunne fordybe sig ordentligt i opgaven? - Giv direkte hjælp
Har jeg hjulpet nok og sørget for at opfordre andre til at gøre det samme? - Diskuter frustrationer og succeser
Har jeg overset at diskutere, hvad vores team kan lære af oplevelser med både succeser og fiaskoer? - Lad ideer flyde frit blandt medarbejdere
Har jeg eller andre lukket debat og iderigdom ned for tidligt i processen?
Den næste uge skal du prøve at lede efter fremdrift alle steder, og kommunikere det, når du ser den. Sørg for, at dine samtaler med dine medarbejdere fokuserer på det emne, så de bliver motiverede, og I får mulighed for sammen at fjerne begrænsningerne, der står i vejen for den.
Artiklen er baseret på lektion 7 i Lederwebs e-kursus ”Den effektive leder”, som du kan tilmelde dig her