I stedet for at se uventede begivenheder som en belastning, der afbryder dit arbejde eller tager dig med bukserne nede, kan du vælge at anskue dem som en verden af ukendte muligheder, som du kan vende til din fordel. Improvisation er evnen til at handle meningsfyldt i nuet uden forberedelse og en klarlagt plan.
Som leder kan du ikke undgå at blive afbrudt og forstyrret i løbet af dagen, også selvom du prøver at planlægge og forberede dig grundigt til dagens arbejde. Du improviserer allerede mere, end du måske umiddelbart tror. Du får fx usædvanlige forespørgsler fra borgere eller møder tilfældigt din egen chef i elevatoren og skal nå at fortælle om en projektidé.
Planlægning er en god arbejdsmetode, men i mange situationer er det bedre at skrue ned for den og hengive dig til improvisationen. Det skal ikke ses som en nødløsning, men derimod at arbejde med improvisation som en tilgang til at opnå mere effektivitet.
Fem råd om hvordan du mestrer kunsten at improvisere
1. Afbrydelser er muligheder
Undgå at holde fast i, hvordan du gerne vil have verden til at være. I stedet for at se hverdagens mange afbrydelser som forstyrrelser af dit arbejde, så vælg at se dem som muligheder til at udføre dit arbejde endnu bedre. Måske betyder et uventet møde en mulighed for at gøre din indflydelse gældende.
2. Byg broen, mens du går på den
Stol betingelsesløst på at svarene og løsningerne kommer til dig, når du bevæger dig ud i det ukendte. Du behøver ikke være 100 procent klar for at gå i gang med en opgave. Den hurtigste måde at få kvalificeret viden og brugbare idéer på er ved at gå i gang.
3. Overvind din frygt for at fejle
Vores frygt for at improvisere og kaste os ud i det ukendte er ofte stærkt overdrevet og skyldes, at vores fantasi opstiller det værst tænkelige scenarie, når vi står over for noget ukendt og uforudsigeligt. Det er umuligt at undgå at lave fejl, når du improviserer, men som regel er det små og ubetydelige fejl, som kan overvindes med et grin.
4. Brug de forhåndenværende søm
Aflys ikke et møde, fordi du har glemt dine noter. Brug noget andet i stedet, f.eks. tegn på et whiteboard eller brug din stemme og dit kropssprog og lav en præsentation befriende fri for bulletpoints.
En dygtig improvisator venter ikke på, at de rigtige ting ankommer om en uge, men går i gang med det, der er ved hånden.
5. Gør noget andet end du plejer
Du møder ofte begrænsninger og regler, der tvinger dig til at gøre noget andet end det, du helst ville gøre. Hvis du har mulighed for det, så prøv i stedet at se det som en mulighed for at gøre noget andet end du plejer. Du kan endda arbjde med selv at skabe benspænd for at forny hverdag og rutiner. Et godt benspænd er en regel eller en begrænsning, som virker inspirerende og tvinger dig til at gøre noget andet, end det du plejer.
Når du som leder bruger et benspænd, venter du ikke på hverdagens egne små forhindringer, du skaber dem selv. Men det er vigtigt, at benspændene er inspirerende og frigør improvisationen hos dig selv og dine medarbejdere.
Prøv fx at spænde ben ved at udfordre jeres grundantagelser og dermed bryde med den vanetænkning ”at sådan plejer vi at gøre”. Start med at få dig selv og dine medarbejdere til at løse en opgave, som om I havde en anden stillingsbetegnelse, end den I er ansat til. Spørg dernæst om hvilke personer eller faggrupper, der ville være gode til at løse den type opgave, som I står overfor?
Når medarbejderne skal improvisere
Improvisationskunsten gælder også medarbejderne. Giv dine medarbejdere, stærke og motiverende mål, men sørg for at de har autonomi og et stort kreativt spillerum med plads til fejl, så skal de nok improvisere deres vej frem mod målet. Undgå detailplanlægning og overkontrol. Det er alligevel begrænset, hvad du kan kontrollere. Hvis du vil have dine medarbejdere til at improvisere, skal du gå foran og hjælpe dem løbende med at finde vej og vise dem, at du selv tør være derude.
Skab den rigtige kontekst
Hvis du skal have dine medarbejdere til at improvisere, er det vigtigt, at det foregår i et miljø, der hjælper improvisatorerne til at fokusere på at improvisere frem for på, hvordan de tager sig ud i andres øjne. Hvis du fx kalder et møde en kreativ workshop, tør dine medarbejdere meget mere, end hvis du kalder det et orienteringsmøde. Konteksten er derfor ofte afgørende for, hvad folk tillader dig selv og andre at gøre.
Artiklen er baseret på bogen “Kontorets Indiana Jones”.
Læs også
Ledelse er (også) en holdsport
Når teamet swinger og arbejder improviserende
6 råd til at komme fra god til fremragende
10 træk hos den succesfulde leder